کد خبر: ۱۲۸۲۱۵
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - 2016October 25
شفا آنلاین>سلامت> حسین عبدالعزیزی: بر اساس گزارش‌های رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، در حال حاضر روند ابتلا به بیماری‌های مزمن در کشورمان در مرز هشدار قرار دارد.
به گزارش شفا آنلاین،چاقی و اضافه‌وزن در جمعیت کشور به‌شدت وجود دارد که خود زمینه‌ساز بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و ابتلا به انواع سرطان‌ها است که از مهم‌ترین دلایل آن تغییر الگوی مصرف و رفتارهای نامطلوب غذایی در بین افراد جامعه است.

        ارتقای سطح سواد تغذیه‌ای جامعه امروزه به‌عنوان یکی از محوری‌ترین برنامه‌های سلامت مورد توجه همگان است، خوشبختانه این موضوع در سند چشم‌انداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران مورد توجه قرار گرفته است. کارشناسان معتقدند که در 3 دهه پس از انقلاب اسلامی، دستاوردهای بزرگی در بخش سلامت برای کشور حاصل‌شده که کاهش سوءتغذیه از موارد مهم و افتخارآفرین آن است، اما هنوز تا حد ایده آل فاصله زیادی داریم. در زمینه بروز سوءتغذیه در کودکان و کمبود ریزمغذی‌ها (کمبود آهن، روی، ویتامین‌های A و D، B2 و کلسیم) در گروه‌های مختلف جامعه، باورها و رفتارهای غذایی مردم و ناآگاهی‌های تغذیه‌ای جامعه یکی از عوامل اساسی است.

        یکی از موضوعاتی که در حوزه سواد تغذیه‌ای به آن توجه می‌شود، مکمل‌های غذایی، رژیمی است. مکمل، یعنی کامل‌کننده نیازهای سلولی انسان به ویتامین‌ها یا املاح و وقتی به کمک می‌آید که مواد غذایی به هر دلیل نتواند نیازهای فرد را به‌صورت کامل تامین کند. تحقـیـقات کارشناسان نشــان می‌دهد که خانوارها از مواد غذایی و مغذی محدود موجود در خانواده نیز استفاده بهینه نمی‌کنند.

       اصلاح الگوی تغذیه و مصرف مواد غذایی، سازگار شدن شیوه و فرهنگ غذا خوردن با سلامتی رابطه‌ای مستقیم دارد و قطعاً مراقبت و تامین سلامت کودکان، نوجوانان و زنان که افراد در معرض خطر هستند از اولویت بسزایی برخوردار است و یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در توسعه کشورها شناخته می‌شود؛ از آنجایی که دانش‌آموزان، والدین آنها و کارکنان مدارس، بخش قابل‌توجهی از جمعیت کشور را در برمی‌گیرند، ازاین‌رو آموزش اطلاعات صحیح غذا و تغذیه‌ای به حدود 18 میلیون دانش‌آموز و یک‌میلیون معلم، تاثیر چشمگیری بر سلامت جامعه خواهد داشت.

       انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور به‌عنوان یک مرکز پژوهشی علمی و درعین‌حال نقش‌آفرین در آموزش تخصصی غذا و تغذیه است؛ همچنین در حوزه آموزش عمومی و فرهنگ‌سازی تغذیه‌ای نقش این انستیتو از موضع اصلاح سواد تخصصی و درعین‌حال حضور تخصصی در آموزش‌های عمومی قابل‌توجه است؛ در این سازمان در سال‌های اخیر گروه تخصصی ویژه‌ای تحت عنوان تحقیقات آموزش همگانی مورد توجه قرار گرفته است.

       مردم کشورمان به واسطه اهمیتی که برای سلامت، تندرستی و شادابی خویش قائل هستند، نباید فرآورده‌هایی را که به‌صورت قاچاق و بدون نظارت وزارت بهداشت وارد کشور می‌شود را مصرف کنند. سال گذشته طرح نشانگر رنگی روی محصولات غذایی چند استان منتخب ایجاد شد تا مردم از میزان نمک، چربی و مواد قندی و از حد کم، متوسط و زیاد این مواد اطلاع کسب کنند.

        بنابراین یکی از موثرترین روش‌ها برای تامین غذای کافی و سالم کاهش ضایعات مواد غذایی است؛ آمارها نشان می‌دهند که در حال حاضر بیش از 3 میلیارد تن معادل 30 درصد غذای تولیدی در جهان ضایع می‌شود و از دسترس استفاده انسان خارج می‌شود که بازگشت آن به چرخه مصرف می‌تواند بخش عمده‌ای از نگرانی گرسنگی و امنیت غذایی را در جهان رفع کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: