کد خبر: ۱۲۸۲۱۳
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - 2016October 25
شفا آنلاین>سلامت>در چند سال گذشته آنفلوآنزای H1N1 قربانیان زیادی گرفت. امسال اما به نظر می‌رسد وزارت بهداشت تلاش دارد تا با اقدام به موقع برخلاف سال‌های گذشته واکسن آنفولانزا را سریع‌تر در اختیار مردم و به‌ویژه افراد آسیب‌پذیرتر قرار دهد.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  رسول دیناروند، رییس سازمان غذا و دارو و معاون وزیر بهداشت هم از ورود واکسن آنفلوآنزا به کشور از مردادماه خبر داد و تزریق آن را به افراد در معرض خطر توصیه کرد.

       ایده‌آل ترین زمان تلقیح واکسن آنفلوآنزا با توجه به نیاز دوهفته‌ای تا ایجاد پاسخ ایمنی اولیه و بهترین اثرات پیشگیری آن، از اواسط شهریورماه تا اواسط مهرماه است و با توجه به بیشترین میزان بروز بیماری آنفلوآنزا که از ابتدای آبان ماه تا اوایل خردادماه است، تزریق واکسن در این زمان می‌تواند ایمنی مناسب حدود 85 درصدی و یک‌ساله در مقابل این بیماری ایجاد کند.

       دیناروند همچنین به افرادی که به بیماری‌های زمینه‌ای مبتلا هستند توصیه کرد حتماً واکسیناسیون را انجام دهند. توصیه دیناروند در حالی است که سال گذشته اکثر افرادی که در اثر آنفولانزا جان خود را از دست دادند بیماری زمینه‌ای داشته و واکسن نیز تزریق نکرده بودند. استان کرمان یک از استان‌هایی بود که موج آنفولانزا در آن 30 نفر را به کام مرگ کشید. در همان زمان کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی گزارشی از افراد فوت کرده منتشر کرد، که در آن گزارش آمده بود کسانی که فوت کردند بیماری زمینه‌ای داشته‌اند و هیچ یک واکسن نزده بودند.

       آذرماه سال گذشته بود که ترس از ابتلا و مرگ در اثر بیماری آنفولانزا به‌ویژه در استان کرمان موجب سو استفاده سودجویان و به را افتادن بازار سیاه واکسن و ماسک شد. بازار سیاه واکسن هم در حالی بود که تزریق واکسن در آن دوره زمانی تاثیری نداشت. رسول دیناروند نیز آذرماه گفته بود:«درباره واکسن نیز قبل از این اطلاع‌رسانی شده بود که واکسیناسیون برای افراد در معرض خطر و دارای بیماری‌های زمینه‌ای توصیه می‌شود و اکنون برای واکسیناسیون دیر است.»

       اخیراً ویدئویی از وزیر بهداشت در اخبار سیما و پخش شد که در آن گفته بود: « از افرادی که مسن هستند و سن بالای 60 سال دارند، زنان باردار و افرادی نقص ایمنی دارند، واکسن را تزریق کنند.» این سخنان وزیر بهداشت حمل بر تبلیغ واکسن آنفولانزا شده و در مقابل سخنان وی در آذرماه سال گذشته قرارگرفته که می‌گوید تبلیغات صورت گرفته برای واکسن آنفولانزا طبیعی نیست و نباید مردم به تزریق آن دعوت شوند. همین سخنان موجب شده وی مورد هجمه قرارگرفته و متهم به تناقض‌گویی شود وزیر بهداشت سال گذشته در آذرماه یعنی زمانی که تزریق واکسن هم بی‌فایده به‌نظر می‌رسید و درعین‌حال بازار سیاه واکسن شکل‌گرفته بود، از عدم تشویق مردم به تزریق واکسن سخن گفت.

       اما واکسن آنفولانزا حاشیه‌های دیگری هم داشت. در فضای مجازی خبری منتشر شد که یک کودک به دلیل استفاده از واکسن آنفولانزا دچار فلج شده است. حسن هاشمی درباره این شایعات نیز توضیح داد:«این واکسنی که در اختیار مردم است همان واکسنی است که ریاست جمهوری، مقام معظم رهبری و تمام وزرای کابینه از آن استفاده کرده‌اند.»

سندروم «میلر فیشر» عارضه بسیار نادر واکسن آنفولانزا
       یک متخصص داروسازی بالینی در خصوص واکسن‌های آنفولانزا موجود در ایران به خبرنگار سپید می‌گوید: «در ایران واکسن‌های فصلی وجود دارد که به صورت سالیانه، در اواخر فصل تابستان و اوایل فصل پاییز تزریق می‌شود و توصیه می‌شود که همه افراد برای واکسیناسیون اقدام کنند. این واکسن‌ها، نوع آنتی‌ژن‌های سطحی ویروس آنفولانزا هستند که سالیانه گونه‌های شایع را برای تولید این واکسن استفاده می‌کنند.»

       هادی اسماعیلی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص این نوع واکسن در دنیا توضیح می‌دهد: «نوع خفیف شده بیماری آنفولانزا در دنیا به صورت اسپری بینی وجود دارد که تاکنون در ایران رواج پیدا نکرده و در کشور موجود نیست.»

       او تاکید می‌کند: «هرچه پیش می‌رود و اطلاعات درباره واکسن آنفولانزا بیشتر می‌شود، توصیه برای استفاده عموم از این واکسن افزایش پیدا می‌کند. در سال‌های گذشته توصیه می‌شد که گروه‌های پر خطر اعم از سالمندان، بیماران سرطانی، زنان باردار و غیره واکسیناسیون آنفولانزا را دریافت کنند اما اکنون توصیه می‌شود که همه افراد حتی اطفال نیز در فصل سرما این واکسیناسیون را دریافت کنند.»

       این متخصص داروسازی بالینی در خصوص عوارض ناشی از این واکسن می‌گوید: «یکی از عوارض نادری که این واکسن دارد و این روزها در شبکه‌های اجتماعی بسیار تهییج شده، سندرم میلر فیشر یا همان گیلن باره است.»

       اسماعیلی در خصوص این سندرم توضیح می‌دهد: «این بیماری مربوط به اعصاب محیطی است که بر اثر واکنش سیستم ایمنی بدن علیه اعصاب محیطی ایجاد می‌شود.»

       او درباره شایعات تلگرامی در خصوص اینکه به افراد توصیه می‌شود که واکسن آنفولانزا نزنند، می‌گوید: «یکی از عوارض پنی‌سیلین، حساسیت به آن است. آیا این درست است که به خاطر آن ما مصرف پنی‌سیلین را در کشور محدود کنیم؟ نه این‌ روش درست نیست. این بیماری هم عارضه نادری است و به هیچ عنوان، در هیچ کدام از مقالات و کتب توصیه نشده که این مسئله را به همه افراد تعمیم دهند.»

       این عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید می‌کند: «به عنوان یک داروساز بالینی توصیه می‌کنم که عموم مردم بالاخص گروه‌های پر خطر مانند سالمندان، خانم‌های باردار و کسانی که به بیماری‌های قلبی و عروقی مبتلا هستند، حتما باید واکسیناسیون آنفولانزا را به صورت سالیانه دریافت کنند. در حال حاضر بر اساس دستورالعمل‌ها توصیه می‌شود که همه افراد این واکسیناسیون را دریافت کنند و نباید از عارضه نادر آن ترسید.»

       اسماعیلی در خصوص اثربخشی واکسن‌های آنفولانزا موجود در بازار هم توضیح می‌دهد: «برندهای متعددی هستند که برخی از آنها حاوی آنتی‌ژن هستند و برخی هم علاوه‌بر آنتی‌ژن حاوی محرک‌های سیستم ایمنی هستند که از نظر اثربخشی خیلی باهم تفاوتی پیدا نمی‌کنند و اینکه مردم ما هرکدام از این واکسن‌ها را انتخاب کنند از نظر ما تفاوتی وجود ندارد.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: