کد خبر: ۱۲۸۱۷۸
تاریخ انتشار: ۲۲:۵۰ - ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - 2016October 23
شفا آنلاین>سلامت>رئیس انجمن صرع ایران گفت: به دلیل آمار بالای تصادفات رانندگی در کشور و صدمه های مغزی که در اثر حوادث پیش می آید، بروز صرع و حمله تشنجی ناشی از تصادفات در ایران به نسبت کشورهای توسعه یافته بیشتر است.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر کوروش قره گزلی عمده ترین دلیل ابتلا به صرع را ژنتیک دانست و افزود: ژنتیک و بیماری های ناشناخته، عمده ترین دلایل ابتلا به صرع هستند. در سنین کودکی، نوجوانی و سنین کهنسالی نیز بیشترین شیوع صرع را در کشور شاهد هستیم.

وی با اشاره به اینکه بروز بیماری صرع در هر دو جنس مردان و زنان مساوی است، در مورد بیشترین مناطق شیوع صرع اظهار داشت: متاسفانه مناطقی که به لحاظ بهداشتی وضعیت نامطلوبی دارند و کسانی که زایمان های پرخطر را تجربه می کنند، ممکن است در این حالت صدمات مغزی حین زایمان برای کودک ایجاد شود و در نتیجه، این کودکان مستعد بروز تشنج هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه بر اساس آمار سالیان گذشته،  آمار صرع در استان هایی مانند خوزستان و ایلام بیشتر است، تصریح کرد: با توجه به گستردگی خدمات پزشکی در کشور، وضعیت درمان صرع، مطلوب تر شده است.

وی درباره مقایسه وضعیت کشورمان با کشورهای منطقه در حوزه درمان این بیماری گفت: خوشبختانه اکثر داروهای صرع در کشور تولید می شود. امکان جراحی در کشورمان وجود دارد و می توانیم بگوییم در مورد این بیماری تقریبا بی نیاز از خدمات سایر کشورها هستیم.

رئیس انجمن صرع افزود: در مقایسه با کشورهای همسایه، بعد از کشور ترکیه، بالاترین جایگاه را در درمان صرع داریم.

قره گزلی با اشاره به اینکه آمار صرع در سال های اخیر فرق چندانی نکرده است گفت: چون این بیماری زمینه ارثی نیاز دارد، میزان ابتلای آن فرقی نکرده و شیوع آن از ۰.۵ تا یک درصد، متغیر است.

وی در مورد ازدواج افراد مبتلا به صرع و احتمال ابتلای فرزند این افراد به صرع نیز خاطر نشان کرد: احتمال اینکه بچه مادر مبتلا به صرع مبتلا به صرع شود، حدود ۹ درصد است و این عدد در پدر مبتلا به صرع حدود ۲.۵ تا ۳  درصد است.

قره گزلی تصریح کرد: اگر پدر و مادر ، هر دو مبتلا به صرع باشند، احتمال ابتلای کودک به صرع بیش از ۱۰ درصد خواهد بود.

برچسب ها: صرع ، زایمان ، تشنج
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: