کد خبر: ۱۲۸۱۷۰
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۰ - ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - 2016October 23
شفا آنلاین>سلامت>مدیر کل آزمایشگاه مرجع معاونت درمان وزارت بهداشت واگذاری بخشی از بیمارستان‌های البرز به یک شرکت ترکیه‌ای را تکذیب کرد.
به گزارش شفا آنلاین،سیامک سمیعی مدیر کل آزمایشگاه مرجع معاونت درمان وزارت بهداشت شرکت علاقمند به ایجاد آزماشگاه شبکه ای را ایرانی خواند و گفت: شرکت کانی کاسپین؛ یک شرکت خصوصی داوطلب شراکت با دانشگاه‌های مادر در حوزه تجهیز آزمایشگاه است، چراکه وسایل آزمایشگاه‌ ها در داخل کشور تولید نمی‌شود و باید از کشورهایی همچون ترکیه، آلمان و یا آمریکا وارد شوند.

وی ادامه داد‌: این شرکت ایرانی با یک شرکت تجهیزات آزمایشگاهی در خارج از کشور در ارتباط است و قصد تجهیز آزمایشگاه‌های استان البرز را دارد. پس از تجهیز، آزمایشگاه‌ها در مدت ارائه خدمت تعرفه دولتی دریافت کرده و پس از مدتی از صندوق دانشگاه ‌به ازای سرمایه و سودشان سهمی دریافت می‌کنند. این نوع قراردادها، قرارداد "ساخت، بهره‌برداری و انتقال" (BOT) نام دارد.

سمیعی اصل این واگذاری مسئولیت تجهیز آزمایشگاه ها به بخش خصوصی را بر پایه مناقصه و مزایده خواند و افزود: این طرح رقابتی چند ماهی است که مورد بحث قرار گرفته و در تیرماه سرمایه‌گذاری برای ایجاد شبکه آزمایشگاهی در استان البرز به مزایده گذاشته شد.

مدیر کل آزمایشگاه مرجع معاونت درمان وزارت بهداشت ریشه این برنامه ریزی را در اجرای طرح تحول سلامت خواند و بیان کرد: یکی از بخش‌های برنامه‌ طرح تحول سلامت حفاظت مالی از بیماران بود به این معنی که در بخش دولتی بیماران با اولویت بیمار بستری، تمام خدمات را در بیمارستان دریافت کنند. به همین منظور شبکه آزمایشگاهی در دانشگاه‌های علوم پزشکی را ایجاد کردیم.

وی دانشگاه‌های علوم پزشکی را موظف به ارائه هر گونه خدمت آزمایشگاهی در بیمارستان‌های خود خواند و اظهار داشت: در صورت ناتوانی دانشگاه‌ها در ارائه برخی خدمات باید از دانشگاه‌های دیگر یا بخش خصوصی کمک گیرند، بنابراین با کمترین هزینه به هدف دست پیدا کردیم.

سمیعی این طرح را نیز تجمیع منابع و شبکه‌سازی دانست و افزود: یکی از امتیازات آن کاهش هزینه تمام شده خدمات و فعالیت بیمارستان‌ها با تعرفه دولتی شانه به شانه بخش خصوصی فعالیت کنند که البته همین طرح موجب افزایش نیازهای مردم، نیازهای بیمارستان‌ها و بار مراجعات شده است.

وی با بیان اینکه در طرح تحول سلامت پنج پروژه جهت مشارکت اقتصادی تعریف شده است، تصریح کرد: یکی از این پروژه‌ها مشارکت بخش خصوصی برای ایجاد آزمایشگاه مرکزی در دانشگاه‌ها بود به این ترتیب که گروهی از تست‌های تخصصی و گران‌ قیمت که نیازی به سرعت در پاسخگویی نداشتند به آزمایشگاه مرکزی ارجاع داده می‌شوند. این روش که "اقتصادمقیاس" نام دارد در عین پایین آوردن هزینه از بهترین فناوری روز استفاده می‌کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: