کد خبر: ۱۲۸۱۰۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - 2016October 23
شفا آنلاین>سلامت>عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: پزشکی باید از وزارت بهداشت جدا شود، پزشکی باید تحت نظر دانشکده پزشکی باشد، در واقع پزشکی باید زیر نظر وزارت علوم فعالیت کند و وزارت بهداشت به‌دنبال فعالیت‌های خودش باشد.

به گزارش شفا آنلاین،اسماعیل شفیعی درباره جایگاه ارتوپدی در کشور اظهار کرد: در حال حاضر همکاران متخصص فارغ‌التحصیل شده‌اند و در زمینه جراحی زانو و درمان بیماری زانو کار تیمی انجام می‎شود و جراحی آخرین قدم در ارتوپدی است فیزیوتراپ، طب فیزیکی، طب ورزشی و جراح همه دست به دست هم می‎دهند و اقدامات درمانی مناسبی برای بیماری‌های ارتوپدی انجام می‎شود.

وی تصریح کرد: اگر همکاران طب فیزیکی به ما کمک کنند، بیمار از خدمات درمانی مناسبی بهره‌مند می‎شود، در استان چندین متخصص فیزیوتراپی داریم که در جایگاه خودشان کمک مناسب درمانی انجام می‎دهند و اقدامات آنها به نفع بیماران است.

* همکاری بین بخشی پزشکان ضعیف است

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در پاسخ به این سؤال که آیا همکاری پزشکان در هدایت بیماران به سمت پزشکان متخصص و مرتبط وجود دارد، گفت: بین پزشکان در این زمینه همکاری وجود ندارد، به‌عنوان نمونه اگر بنده بیمار را به یک فیزیوتراپ معرفی کنم، فرد ضعیفی تلقی می‎شوم، در صورتی که در جای جای دنیا اینگونه همکاری‌ها وجود دارد، برای درمان واقعی نیاز است که بیماران که مشکل عضلانی دارند به متخصصان مرتبط در این رشته معرفی شوند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر بزرگترین مشکل ما فارغ‌التحصیلان نیستند بلکه وجود افرادی است که در برخی مواقع همدیگر را قبول ندارند، در صورتی که برای نتیجه‌گیری مطلوب در درمان باید همکاری بین بخشی تقویت شود.

* چشم‌انداز مناسب طب فیزیکی در مازندران

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در پاسخ به این سؤال که میزان امکانات طب فیزیکی در مازندران چگونه است، گفت: این طب در استان به‌ خوبی معرفی نشده، مسائل طب فیزیکی در استان نیاز به بازبینی و معرفی بیشتر دارد، چشم‌انداز خوبی برای این طب در استان وجود دارد.

وی در ارتباط با جراحی اسکلتی و عضلانی و اینکه برخی‌ها معتقدند که جراحی در این نوع بیماری‌ها باید در آخرین مرحله انجام شود، افزود: این موضوع را بنده قبول ندارم، زمان و تشخیص مناسب برای درمان بسیار نیاز است، به‌عنوان نمونه فرد 25 ساله که مشکل انحراف زانو دارد باید در همان سن عمل شود تا در 40 سالگی دچار تخریب زانو نشود، انتخاب درست بیمار در زمان مناسب بسیار مهم است.

* تشخیص و ارجاع دو مقوله مهم در درمان بیماری‌های اسکلتی و عضلانی

شفیعی نقش پزشکان عمومی برای ارجاع به موقع بیماران را بسیار حساس اعلام کرد و افزود: ارجاع به موقع بیماران بسیار مهم است، پزشک عمومی بیمار را بعد از تشخیص به پزشک متخصص ارجاع دهد و  از طرفی اینکه بیمار را به  کدام سمت ارجاع دهد بسیار مهم است، با توجه به توسعه طب فیزیکی و نیز اقدامات مناسب ارتوپدی بیماران اسکلتی عضلانی اگر از طریق این اطبا به سمت جراحی‌ هدایت شوند اقدام درمانی مؤثرتری انجام می‎شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تشخیص برای درمان بیماری‌ها به موقع است، گفت: یکی از مکانیزمی که باید اصلاح شود بیمه‌ها هستند، بیمه‌ها کارنامه‌ای برای پزشکان داشته باشند، به‌عنوان نمونه اگر پزشکی در تشخیص بیماری بیش از اندازه نسبت به تجویز ام آر آی اقدام می‌کند و پس از بررسی‌ها مشخص شود که تجویزها تا حدودی بی‌مورد بود حداقل ام آر آی پزشک مورد حمایت بیمه‌ای قرار نگیرد و برای پزشک دلایل آن تشریح شود.

* سایت نظرسنجی از مردم در ارتباط با خدمات پزشکان ایجاد شود

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اضافه کرد: سایتی ایجاد شود و هر پزشکی کارنامه‌ مشخصی از بابت درمان در اختیار داشته باشد و میزان رضایت‌مندی مردم و بیماران از پزشکان در این سایت در معرض دید قرار گیرد، سایت نظرسنجی از میزان رضایت‌مندی پزشکان در استان و کشور راه‌اندازی شود، این سایت در بیشتر مراکز درمانی معتبر دنیا قرار دارد، میزان رضایت‌مندی مردم از عملکرد درمانی پزشکان باید ملاک قرار گیرد، در حال حاضر همکارانی داریم که فقط تابلو دارند ولی تخصص مناسب ندارند، دانشگاه علوم پزشکی و نظام پزشکی نمی‎توانند جلوی این افراد را بگیرند.

شفیعی در پاسخ به این سؤال که جایگاه ارتوپدی مازندران را چه‌طور ارزیابی می‎کنید، گفت: جایگاه مناسبی ندارد، تشخیص با واقعیت‌ها فاصله دارد، کیفیت جراحی‌ها با انتظارات متفاوت است.

* نرخ تعرفه‌ها کارشناسی‌شده محاسبه نشد

وی ادامه داد: اشکال بزرگ در کشور این است که تعرفه‌ها با جراحی‌ها و عمل‌ها مناسب نیست، تعرفه‌ها بر اساس واقعیت و حساسیت‌ها تعیین نشد، تعرفه واقعی بر اساس تخصص نیست، به‌دلیل عدم کار کارشناسی در تعیین تعرفه حداقل در تخصص خودم، آینده ارتوپدی کشور در خطر است، تعرفه بین گروه‌ها تقسیم‌شده نیست.

این فوق‌تخصص ارتوپدی ادامه داد: به‌دلیل عدم کار کارشناسی در تعیین تعرفه ارتوپدی در حال حاضر برخی از پزشکان برای دریافت پول بیشتر دو بار بیمار را به اتاق عمل می‌برند که در این میان بیمار و پزشک هر دو متضرر می‎شوند، به‌عنوان نمونه وقتی عمل مینیسک و رباط انجام می‎شد، این عمل انجام و یک هزینه توسط بیمار پرداخت می‎شد ولی در حال حاضر چون دولت تعرفه ارتوپدی را کاهش داد، پزشک یک بار مینیسک بیمار را عمل کرده و دو ماه بعد رباط را عمل می‎کند که بتواند هزینه دو عمل را دریافت کند، این وسط بیمار دو بار اتاق عمل می‎رود، دو بار جراحی زانو انجام می‌دهد، دو بار بی‌هوش می‎شود و دیگر مشکلاتی که از بابت درمان وجود دارد را بیمار باید تحمل کند.

عضو هیأت عملی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در پاسخ به این سؤال که میزان خطاها در ارتوپدی و به‌طور کلی پزشکی را چه طور ارزیابی می‏‌کنید، افزود: بنده بررسی نکردم، اما خودم کارشناس بودم و 14 سال دبیر پزشکی قانونی استان هستم، 12 سال عضو هیأت تجدید نظر بودم و کار کارشناسی زیادی انجام می‎دهم، خودم که حساب می‎کنم 50 ـ 50 است و این خیلی فاجعه است.

وی ادامه داد: کشورهای پیشرفته این مقدار خطا را ندارند، به نظر می‌رسد که برخی از خطاها در پزشکی سهوی است، وقتی بیمار 80 ساله تحت درمان عمل اسکلتی عضلانی قرار می‎گیرد، ممکن است در اتاق عمل فوت کند، اگر هم فوت نکند امکان بهبود و درمان وجود ندارد، چه طور می‎توان خوش‌بین بود که این خطا سهوی نیست.

شفیعی اضافه کرد: پزشکی باید از وزارت بهداشت جدا شود، پزشکی باید تحت نظر دانشکده پزشکی باشد، بحث درمان نباید در قالب مسائل سیاسی باشد، پزشکی باید زیر نظر وزارت علوم فعالیت کند و وزارت بهداشت به‌دنبال فعالیت‌های خودش باشد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: