کد خبر: ۱۲۷۹۷۰
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - 2016October 23
شفا آنلاین>اجتماعی. افزایش موبایل و وسایل الکترونیک در جامعه، علاوه بر متصاعد کردن امواج مضر، موجب ایجاد دغدغه‌های روانی اجتماعی ناشی از مصرف آنها هم شده است.
 کاهش ارتباطات واقعی افراد در دنیای حقیقی را مهم‌ترین نگرانی استفاده از وسایل الکترونیکی و فضای مجازی است. امروزه حتی در میهمانی‌ها و مجالس خانوادگی، افراد به جای برقراری ارتباط با خویشاوندان خود و تبادل احساسات زمانی زیادی را به استفاده از موبایل و در فضای مجازی به سر می‌برند؛ حال آنکه خودشان فکر می‌کنند، در حال برقراری ارتباط با دیگران هستند. استفاده از موبایل و شبکه های اجتماعی مجازی سد محکمی برای برقراری ارتباط واقعی افراد است.


 در بسیاری موارد حتی ارتباطات واقعی هم محدود به وسایل الکترونیکی و نشان دادن فیلم و عکس به یکدیگر می‌شود. غافل ازاینکه،این نوع تعاملات موجب کم رنگ شدن ارتباطات واقعی افراد می‌شود. گاهی افراد با پیامک و در شبکه‌های اجتماعی احوال نزدیکان خود را جویا می‌شوند، ارتباطات امروز محدود به پیامک و موبایل شده و علاوه به کاهش دیدارها حتی گاهی حرف زدن هم فراموش می‌شود. استفاده بیش از حد از موبایل موجب کاهش توانایی ارتباطی افراد در تعاملات با دیگران است. نگرانی کاهش ارتباطات و تعاملات انسانی در اثر استفاده از وسایل الکترونیکی امروزه بسیار جدی بوده و نیاز به توجه ویژه دارد.

 جایگزینی بازی‌های مجازی به جای تفریحات فیزیکی بسیار مضر بوده و تفریحات فیزیکی و بازی‌های قدیمی به جز ایجاد شادابی و تفریح در کودکان موجب بهبود وضعیت جسمانی آنان هم می‌شد. اما امروزه استفاده از وسایل الکترونیکی بخش عمده‌ای از زندگی نسل جدید بوده و موجب کم تحرکی و چاقی شده است. نقش والدین به عنوان الگویی مناسب برای فرزندان، مهم است. والدین و بزرگترها باید در پیشگیری از بروز مشکلات و عوارض ناشی از وسایل الکترونیکی و فضاهای مجازی پیشقدم شده و با فراهم کردن تفریحات فیزیکی جذاب فرزندان را به زندگی شاد و پرتحرک، ایجاد ارتباط واقعی و تبادل احساسات انسانی تشویق کنند.سپید
محسن رحیم نیا روانپزشک
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: