کد خبر: ۱۲۷۹۶۳
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۰ - ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - 2016October 23
شفا آنلاین>تغذیه>اصطلاح «ابرغذاها» در بسیاری از نوشته‌ها به معنای موادی به کار می‌رود که می‌توانند مواد مغذی اصلی را به هر دستگاه اصلی بدنی برسانند. اما درواقع تعریفی قانونی یا پزشکی برای ابرغذا وجود ندارد.
به گزارش شفا آنلاین،متخصصان تغذیه و کارشناسان بهداشت عمومی به‌ندرت از این کلمه استفاده می‌کنند. اما نمی‌توان گفت که این کلمه به‌کلی ساختگی است. می‌توان اساسی علمی برای اینکه غذایی را ابرغذا بخوانیم پیدا کرد. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا در سال ۲۰۱۴ رده‌بندی از غذاهایی را منتشر کرد که آن‌ها را غذاهای «نیرومند» نامید، این نوع غذاها و سبزی‌ها به ازای هر کالری مقدار زیادی مواد مغذی به بدن می‌رسانند و با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن همراهی دارند. بررسی‌ها همچنین نشان داده‌اند که افرادی که مقدار بیشتری از این غذاها می‌خورند، نسبت به کسانی که آن‌ها را نمی‌خورند یا به‌ندرت می‌خورند، لاغرتر هستند و طول عمر بیشتری دارند.

       جنیفر دی ‌نویا، جامعه‌شناس و کارشناس بهداشت عمومی در دانشگاه ویلیام پترسون این فهرست را ایجاد کرد و غذاهای انتخابی‌اش را بر اساس اینکه چه مقدار مواد سودمند (ویتامین، فیبر، چربی، پروتئین و...) در هر لقمه آن غذا وجود دارد، مفهومی که به‌عنوان تراکم مواد مغذی شناخته می‌شود. دی نویا برای سنجش تراکم مواد مغذی ازجمله به این مواد توجه دارد:
پتاسیم: یک ماده معدنی ضروری که به ارتباط میان اعصاب و عضلات کمک می‌کند و ممکن است اثرات مضر سدیم بر روی فشارخون را تعدیل کند.
فیبر: ماده‌ای که برای گوارش ضروری است و به ایجاد احساس پری و سیری کمک می‌کند.
پروتئین: ماده‌ای که برای ساخت و نگهداری عضلات ضروری است.
کلسیم: ماده معدنی که برای استحکام استخوان لازم است.
آهن: ماده معدنی که به عضلات در ذخیره و استفاده از اکسیژن کمک می‌کند.
روی: ماده معدنی که برای سلامت دستگاه ایمنی ضروری است.
ویتامین‌های A، ‌B6، B12، C، D، E و K

       هر غذایی در این گروه باید ۱۰ درصد یا مقدار بیشتری از این نیاز روزانه این مواد غذایی را فراهم آورد. غذاهایی که کالری کمتری دارند، نمره بالاتری می‌گیرند، همچنین غذاهایی که مواد مغذی‌شان آسانتر جذب می‌شوند، در رده‌های بالاتری قرار می‌گیرند. فکر می‌کنید غذای شماره یک در این فهرست چه باشد؟

       سبزی که احتمالا بدون که حتی نامش را بدانید ممکن است خورده باشید: تره آبی یا ترتیزک آبی و در رده‌های بعد چغندر برگی، اسفناج، کلم، فلفل قرمز و کلم بروکلی قرار می‌گیرند.
منبع: Buisness Insider
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: