کد خبر: ۱۲۷۹۲۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۷ - ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - 2016October 23
دبیرانجمن علمی اپیدمیولوژی ایران درگفتگو با شفاآنلاین:
شفاآنلاین: دبیر انجمن اپیدمیولوژی کشور گفت: اگر وزارت بهداشت به این نتیجه برسد که باید از تخصص اپیدمیولوژی در هر چه کارشناسانه تر و علمی تر شدن تصمیمات بهره ببرد آن وقت است که می توان گفت تحولی در طرح سلامت ایجاد شده است.

دکترکوروش هولاکویی درگفتگو با خبرنگار شفاآنلاین ضمن بیان این مطلب اظهارکرد: اپیدمیولوژی ،علم بررسی و پیگیری بیماریهای واگیردار انسانی است که طی زمان متوجه شدند ایـن مسـئله اخـتصاص بـه بیـماریـهای واگـیردار نـداشتـه بلـکه در مـورد بـیـماریهای غیـرواگیردار نیز بکار برده شده است.

وی گفت :به عبارت دیگر، علم شناخت توزیع و عوامل تعین کننده بیماریها در جامعه و ارائه طریق بمنظور کنترل حالات و وقایع مربوط به سلامت در جامعه به منظور بهره‌گیری از این مسئله جهت حل مشکلات بهداشتی را اپیدمیولوژی می‌گویند.

 دکترهولاکویی گفت: رشته ی اپیدمیولوژی، درباره انتشار بیماری ها در جامعه مطالعه می کند و عواملی را که باعث این بیماری ها می شود مشخص می کند .بعدهم نسخه ای برای حل مشکل جامعه می نویسد .البته در واقع کاری که در حال حاضردر کشور انجام نمی شود.
 

دکتر هولاکویی اظهارکرد:مشکل ما در نظام بهداشت و درمان این است که کسی نیست که این نسخه را اجرا کند و چنین چیزی در سیستم درمان ما تعریف نشده است.

  وی بیان کرد:ما در اینجا باید چندین سازمان را هماهنگ کنیم یعنی باید آموزش را ازخانواده، پیشنماز مسجد، معلمین ، رابطین بهداشت و... شروع کنیم ،اگر همه این افراد آگاهی پیدا کنند و آموزش ببیند می توان بیماری ها را کنترل کرد.

 وی خاطر نشان کرد: من به کی از معاونین وزیر بهداشت هم گفتم که چند دلیل می آورم که شما نیاز به اپیدمولوژیست در کشور ندارید ،چون هیچ پست سازمانی در وزارت بهداشت برای شما تعریف نشده است .این در صورتی است که در کشورهای پیشرفته هر نوع تصمیم گیری علمی برای یک مقام اجرایی باید با اطلاعات ومشورت اپیدمیولوژیست باشد .

وی تصریح کرد: در واقع اپیدمیولوژی دو کار عمده انجام می دهد ؛یکی واقعیت مربوط به بیماری ها را در جامعه نشان می دهد و از طرف دیگر راههای پیشگیری از بیماری را به ما نشان می دهد که متأسفانه در کشور ما جایگاهی ندارد.

 وی گفت:  رشته ی اپیدمیولوژی علاوه بر خدمات ذکر شده، اطلاعات علمی ایجاد می کند که برای تصمیم گیری مقامات اهمیت ویژه ای دارد ، ولی در وزارت بهداشت بدون اطلاعات و بر اساس الهامات تصمیم می گیرند.
   دکتر هولاکویی گفت: در منطقه ی emro - منطقه بندی سازمان جهانی بهداشت(WHO)- و در بین 22 کشور، تنها کشوری هستیم که کارشناسی ارشد و دکترای رشته ی اپیدمیولوژی داریم حال آنکه در بین این کشورها فقط دانشکده ی آمریکایی لبنان کارشناسی ارشد این رشته را در مقطع کارشناسی ارشد دارد.

وی بیان کرد: این در حالی است که دانشجویان این رشته  بعد از فارغ التحصیل شدن و نبودن شرایط کار مهاجرت می کنند و سیستم های آموزشی و تحقیقاتی کشورهای پیشرفته به سرعت آنها را جذب می کند وبه طور بسیار ارزان از آنها استفاده می کنند.

 این اپیدمیولوژیست بیان کرد:اگر وزارت بهداشت به این نتیجه برسد که باید از این تخصص در هر چه کارشناسانه  و علمی تر شدن تصمیمات بهره ببرد آنوقت است که می توان گفت تحولی در طرح سلامت ایجاد شده است. به دلیل اهمیت این رشته در عین گمنامی ، موریس در سال 1957 گفت: اپیدمیولوژی سیندرای رشته های علوم پزشکی است ،زیرا سیندرلا هم گمنام بوده و به یک باره کشف شد و به ارزشش پی بردند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: