کد خبر: ۱۲۷۷۰۵
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۳۰ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 21
شفا آنلاین>سلامت>بیماری‌های قلبی و عروقی از مهم‌ترین دلایل مرگ و میر افراد به حساب آمده و تشخیص به‌موقع آن‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است. محققین موفق به طراحی سیستمی شده‌اند که قادر است با بررسی برخی فاکتورهای بدنی و رفتاری، ابتلا به این بیماری‌ها را پیش‌بینی نماید
به گزارش شفا آنلاین،امروزه با رشد روزافزون فناوری و ساخته شدن دستگاه های گوناگونی برای سنجش پارامترهای مختلف، روزانه داده های بسیار وسیعی در خصوص موضوعات مختلف تولید می شوند. این داده ها برای مفید واقع شدن، نیاز دارند تا به درستی و با استفاده از ابزارهای صحیح، آنالیز و تجزیه و تحلیل گردیده و سپس بر اساس نتایج به دست آمده از این فرایند، در تصمیم گیری ها مورد استفاده واقع شوند.

سیستم های خبره در واقع نرم افزارهای رایانه ای هستند که قادرند اطلاعات و داده های مختلف را به شکل قواعدی خاص و به صورت ساختارمند در پایگاه داده خود ذخیره نموده و سپس با به کارگیری روش های استنتاجی ویژه ای، نتایج لازم را از داده ها استخراج نمایند.

یکی از مهم ترین روش هایی که امروزه در آنالیز این گونه داده ها مورد استفاده قرار می گیرد، استفاده از سیستم های موسوم به «خبره» است. این سیستم ها در واقع نرم افزارهای رایانه ای هستند که قادرند اطلاعات و داده های مختلف را به شکل قواعدی خاص و به صورت ساختارمند در پایگاه داده خود ذخیره نموده و سپس با به کارگیری روش های استنتاجی ویژه ای، نتایج لازم را از داده ها استخراج نمایند. برای تولید این گونه سیستم های خبره از روش های مختلفی استفاده می شود که «منطق فازی»، «شبکه های عصبی مصنوعی» و «الگوریتم ژنتیک» از آن جمله محسوب می شوند.

در ارتباط با این موضوع، محققینی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج با همکاری دانشگاه علوم پزشکی این شهردر پژوهشی جالب موفق به طراحی یک سیستم خبره شده اند که می تواند از منطق فازی برای تجزیه و تحلیل داده های بیمارستانی استفاده نموده و بر این اساس ابتلا یا عدم ابتلای بیماران را به بیماری های قلبی پیش بینی نماید.

برای طراحی این سیستم، پژوهشگران اطلاعات مربوط به ریسک فاکتورهایی نظیر سن، فشارخون، چربی، استعمال سیگار، سابقه فامیلی و جنسیت را از پرونده حدود 1000 نفر از بیماران بستری شده در بیمارستان توحید سنندج جمع آوری نموده و با بهره گیری از منطق فازی، سیستم مورد نظر را طرح ریزی و پیاده سازی نمودند. همان گونه که پیشتر اشاره شد، هدف این سیستم خبره، پیش بینی بیماری قلبی در افراد بر اساس ریسک فاکتورهای مورد اشاره بوده است. روش کار سیستم فوق به گونه ای است که فاکتورهای تعیین شده را به عنوان ورودی دریافت نموده و پس از تجزیه و تحلیل، ابتلا یا عدم ابتلا به بیماری قلبی را اعلام می نماید.

نتایج بررسی های انجام شده بر روی این سیستم جالب نشان می دهد که الگوریتم پیشنهادی در آن قادر است با دقت 98 درصد موارد ابتلای افراد به بیماری قلبی بر اساس فاکتورهای مورد بحث را به درستی تشخیص داده و پیش بینی نماید.

این محققین برای استفاده بهتر از این ابزار پیشنهاد داده اند که هنگام مراجعه بیماران به بیمارستان ها و مراکز بهداشتی-درمانی، کلیه اطلاعات مربوط به ریسک فاکتورهای مختلف آن ها جمع آوری و بایگانی گردد تا در صورت نیاز برای بررسی وضعیت قلبی آن ها، مورد استفاده قرار گیرد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: