کد خبر: ۱۲۷۵۹۱
تاریخ انتشار: ۰۳:۴۵ - ۲۹ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 20
شفا آنلاین>سلامت جنسی> تا سال 2002 هورمون‌درمانی به طور رایج برای درمان علائم یائسگی و حفظ طولانی‌مدت سلامت به کار گرفته می‌شد.
به گزارش شفا آنلاین، سپس آزمایشات بالینی زیادی از اثرات خطرناک آن بر سلامت پرده برداشتند. این برای شما چه معنایی دارد؟

       هورمون‌درمانی جایگزین - داروهایی که حاوی هورمون‌های زنانه‌ای هستند که دیگر در بدن افراد یائسه تولید نمی‌شود- در گذشته به عنوان روش رایج درمان عوارض پس از یائسگی در زنان- مثل گر گرفتگی - به کار گرفته می‌شد. همچنین تصور بر این بود که هورمون‌درمانی اثرات طولانی‌مدت در پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی و پوکی استخوان دارد.

       در سال 2002، نگرش‌ها در رابطه با هورمون‌درمانی ناگهان تغییر یافت چرا که آزمایشات بالینی وسیعی نشان دادند که خطرات تهدید کننده سلامت هورمون‌درمانی در زنان یائسه بیش از فواید آن است. هرچه تعداد خطرات سلامت ناشی از هورمون‌درمانی بیشتر می‌شد پزشکان کمتر رغبت به تجویز آن نشان می‌دادند و بسیاری از زنان که تحت درمان با هورمون بودند بدون مشورت با پزشک درمانشان را قطع کردند.

علت انجام
       زنانی که پس از یائسگی طبیعی - بدون جراحی - تحت هورمون‌درمانی استاندارد قرار می‌گیرند، معمولا استروژن و پروژستین - پروژسترون ساخت دست بشر - دریافت می‌کنند. این هورمون‌ها می‌توانند عوارض پس از یائسگی مربوط به واژن را مثل خشکی، خارش، سوزش و ناراحتی طی آمیزش را نیز التیام بخشند.

       هورمون‌درمانی طولانی مدت برای پیشگیری از مشکلات پس از یائسگی دیگر به طور رایج تجویز نمی‌شود. اما زنانی که برای دوره کوتاهی استروژن دریافت می‌کنند از عوارض یائسگی رهایی می‌یابند و احتمال دارد در برابر موارد زیر محافظت شوند:

       پوکی استخوان (استئوپروز): مطالعات نشان می‌دهد هورمون‌درمانی می‌تواند از اتلاف استخوان پس از یائسگی پیشگیری کند و بدین ترتیب احتمال شکستگی‌های لگن ناشی از پوکی استخوان را کاهش دهد.

       سرطان کولورکتال (کولون و رکتوم): مطالعات نشان می‌دهند که هورمون‌درمانی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را کاهش دهد.

       بیماری قلبی: برخی داده‌ها حاکی از آن است که مصرف استروژن در اولین سال‌های پس از یائسگی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد. یک کارآزمایی بالینی کنترل شده تصادفی که در جستجوی اثر مصرف استروژن بر بیماری قلبی در افرادی است که به تازگی یائسه شده‌اند، در حال انجام است و تا چند سال دیگر به پایان نخواهد رسید.

       در زنانی که به طور طبیعی یائسه شده‌اند، معمولا مصرف استروژن در کنار پروژستین- فرم پروژسترون ساخته شده توسط انسان-تجویز می‌شود. این بدان علت است که استروژن بدون پروژستین ممکن است منجر به افزایش خطر ابتلا به سرطان رحم شود. زنانی که به علت هیسترکتومی-در آوردن رحم-یائسه می‌شوند می‌توانند فقط استروژن دریافت کنند.

خطرات احتمالی
       در بزرگترین کارآزمایی بالینی که تا به امروز انجام گرفته، مخلوطی از استروژن-پروژستین (Prempro) خطر بروز برخی موارد جدی را در پی داشته است.

       طبق این مطالعه، 10000 زن برای مدتی بیش از یک سال، ترکیبی از استروژن و پروژسترون دریافت کردند و نتایج آن به شرح زیر است:
بیماری قلبی در زنانی که دارو دریافت کردند، 7 مورد بیش از زنانی بود که دارونما مصرف کردند.
سرطان پستان در زنانی که دارو دریافت کردند، 8 مورد بیش از زنانی بود که دارونما مصرف کردند.
سکته مغزی در زنانی که دارو دریافت کردند، 8 مورد بیش از زنانی بود که دارونما مصرف کردند.
لخته‌های خونی در زنانی که دارو دریافت کردند، 18 مورد بیش از زنانی بود که دارونما مصرف کردند.
ماموگرافی‌های غیرطبیعی افزایش یافتند که البته بیشترشان مثبت کاذب بود.

        در این مطالعه افزایش خطر سرطان پستان یا بیماری قلبی در بین زنانی که فقط استروژن دریافت می‌کردند گزارش نشد. هرچند در 10000 زنی که برای مدت بیش از یک سال فقط استروژن دریافت کردند تجربیات زیر گزارش شد:
سکته مغزی در زنانی که دارو دریافت کردند 12 مورد بیش از زنانی بود که دارونما مصرف کردند.
لخته‌های خونی در زنانی که دارو دریافت کردند 6 مورد بیش از زنانی بود که دارونما مصرف کردند.

        افزایش ماموگرافی‌های غیرطبیعی. تاثیر هورمون‌درمانی بر نتیجه ماموگرافی مهم است، چرا که نشانگر آن است که زنانی که هورمون‌درمانی می‌کنند باید به طور مرتب مورد ماموگرافی و آزمایشات دیگر قرار گیرند.
منبع: Your Doctor
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: