کد خبر: ۱۲۷۳۳۳
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 18
شفا آنلاین>سلامت> روغن پالم یا نخل نوعی روغن گیاهی است که از مغز میوه نخل روغنی استخراج می‌شود.ب
به کارگیری روغن نخل به‌عنوان سوخت گیاهی از چند سال اخیر، موجب افزایش تقاضای جهانی و در نتیجه افزایش قیمت آن هم شده‌است. کشور مالزی بزرگ‌ترین تولیدکننده روغن نخل در دنیا است.روغن پالم از لحاظ سلامتی و تغذیه به دلیل اینکه دارای اسید چرب بالا اشباع شده است برای سلامتی به ویژه آنهایی که مستعد بیماری های غیرواگیر‌دار، قلب و عروق و چربی خون هستند مسلما مناسب نیست.در طی سالیان گذشته در مورد بحث پالم و واردات و مصرف آن در بعضی از صنایع غذایی نگرانی هایی وجود داشت و صحبت های زیادی در این رابطه صورت گرفت و در آخر تصمیماتی را هم اخذ کردند .

 مزیت پالم در مقابل روغن های سرخ کردنی است اما مضراتش در خصوص اسید های چرب است و بیمارهای قلبی و عروقی را تشدید می کند در کل مصرف روغن پالم به دلیل دارا بودن اسید چرب اشباع بالا موجب افزایش چربی خون و کلسترول و در نهایت گرفتگی و انسداد عروق می‌شود لذا این افراد در مصرف این نوع روغن باید محتاط باشند. در حدود 3سال پیش واردات روغن پالم زیاد بود و به وفور در صنعت تهیه روغن ، محصولات غذایی (قنادی ، شکلات‌سازی و بستنی سازی ) و محصولات که دارای چربی هستند استفاده می شد این مصرف بی رویه از پالم باعث شد سازمان غذا و دارو تصمیم بگیرد محصولاتی که مجوز گرفته بودند از روغن پالم استفاده کنند ، محدود شوند و از نوع روغن های پالم مناسب در خصوص محصولاتی که می خواهند استفاده و بهره برداری کنند . در راستای این تصمیم سازمان غذا و دارو، روغن پالم سهمیه بندی شد. در برخی از محصولات غذایی استفاده از پالم ضروری است اما درست و به میزان مناسب استفاده کردن از آن است که برای ما حائز اهمیت است .برای مثال در صنعت بستنی و شکلات سازی الزام در مصرف پالم وجود دارد چرا که اگر استفاده نشود روکش بستنی و کیک و شکلات به راحتی از هم جدا می شود. مسئله ای که قابل ذکر است و جزو باورهای اشتباه در رابطه با پالم است این است که روغن پالم مثل گریس در تولید صنعتی است و سمیت دارد و نباید به هیچ وجه استفاد شود.

این مسئله به هیچ عنوان علمی نیست و جاهایی هم گفته می‌شود که دارای اسید چرب ترانس بالا است در صورتی که پالم فاقد اسید چرب ترانس است. لذا بعضی از تبلیغات اغواگرایانه در رابطه با بعضی از روغن‌ها و محصولات غذایی در رسانه‌ها که این محصول فاقد پالم است و از هرگونه پالم و ترانس مبرا است ، این تبلیغات به هیچ عنوان صحت ندارند. چرا که اصلا پالم اسید چرب ترانس ندارد .
مجید حاجی فرجی
عضو انجمن تغذیه ایران
.سپید
برچسب ها: پالم ، اسید چرب ، ترانس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: