کد خبر: ۱۲۷۳۱۸
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 18
شفا انلاین>اجتماعی> هنوز ماه مهر تمام نشده که خبر تنبیه بدنی تعدادی از دانش‌آموزان به دلایل مختلف به گوش می‌رسد.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  دانش‌آموزانی که خانواده‌هایشان با هزار امید و اعتماد بچه‌هایشان را به دست مدارس و معلمانی می‌سپارند که قرار است درس زندگی به آن‌ها بدهند. دانش‌آموزانی که قرار است مدرسه خانه دومشان باشد اما این تنبیه‌ها از هرچه درس و مدرسه‌ است دل‌زده‌شان می‌کند و ممکن است این دل‌زدگی سرنوشت این بچه‌ها را برای همیشه تغییر دهد. حالا بماند که بعضی از این دانش‌آموزان ممکن است روزگار خوب و امنی در خانه و خانواده نداشته باشند و به خیال خود قرار است مدرسه مامن امنشان باشد اما در مدرسه هم کامشان تلخ است و دستشان لرزان.

       مهرماه امسال سال خوبی برای آموزش‌وپرورش نبود. در میان روزهای تعطیل خبر تنبیه بدنی دانش‌آموزان بین مردم دست‌به‌دست چرخید و انگشت اتهام مردم، آموزش‌وپرورش را نشانه گرفت.

       ابتدا ماجرا با انتشار خبری درباره شلاق زدن و اخراج ١٠ دانش‌آموز مدرسه شهید چمران در روستای مختارآباد شهر رودبار جنوب کرمان شروع شد. مدیر این مدرسه ١٠ نفر از دانش‌آموزانش را به جرم پرداخت نکردن ٣٠‌هزار تومان حق ثبت‌نام شلاق زده و از مدرسه اخراج کرد. بعد از آن دانش‌آموزان فیلمی را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند که خبر شلاق خوردنشان را به دلیل نداشتن استطاعت مالی تائید می‌کرد و ماجرا را توضیح دادند اما بعدازآن پهلوان، رئیس آموزش‌وپرورش شهرستان رودبار جنوب این خبر را تکذیب کرد و آن را کذب محض دانست.

       قصیر قادری، دانش‌آموز دبستان ادیب روستای خیرآباد بمپور در ایرانشهر استان سیستان ‌و ‌بلوچستان یکی دیگر از بچه‌هایی بود که در سال جدید تحصیلی از معلمش کتک خورد. قصیر از شدت جراحات در بیمارستان بستری شد. تصویری که از چشمان بادکرده و صورت کبود قصیر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، خشم مردم ایران را برانگیخت و شاید همین هم باعث شد که مدیر آموزش‌وپرورش منطقه بمپور شهرستان ایرانشهر استعفا دهد.

       مهرماه امسال برای دانش‌آموزان پر از تعطیلی بود. دانش‌آموزان روزهای کمی را سر کلاس درس نشستند اما این چیزی از آمار بالای تنبیه بدنی دانش‌آموزان کم نکرد. در یکی دیگر از روزهای مهر معلم محمدپارسا، دانش‌آموز پایه نهم متوسطه در مدرسه‌ای در منطقه ۹ تهران توسط آقای معلم تنبیه شد. معلم محمدپارسا را هل داده و سرش با چارچوب در کلاس برخورد می‌کند و می‌شکند و بخیه می‌خورد.

       اما ماجرای تنبیه‌های مهرماهی همین‌جا تمام نشد. دانش‌آموزان مدرسه‌ پسرانه‌ طالقانی در شهر کلاله استان گلستان هم از کسانی بودند که از این سلسله تنبیه دانش‌آموزی بی‌نصیب نماندند. یکی از معلمان مدرسه دانش‌آموزان را پای تخته خواسته و کتک زده است.

ثبت ۱۹۲۴ شکایت از تنبیه بدنی در سال‌های ۹۳ و ۹۴
       مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش‌وپرورش جزییات آمار تنبیه بدنی دانش‌آموزان در دو سال اخیر را اعلام کرد.

       رحیم میرشاه‌ولد با اعلام اینکه در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴، از ۸۰ هزار شکایت، ۱۹۲۴ شکایت درباره تنبیه بدنی دانش‌آموزان ثبت‌شده است، به ایلنا گفت: «در سال ۹۳ جمع شکایات در ارتباط با تنبیه بدنی ۱۲۴۹ بوده است و آنچه در سال ۹۴، گزارش‌شده، ۶۷۵ مورد بوده که تقریبا به نصف تقلیل پیداکرده است.»

       او بابیان این مطلب که مابقی شکایت‌ها، مسائل آموزشی و مالی بوده است، ادامه داد: «از جمع ۱۹۲۴ مورد تنبیه بدنی، ۱۲۷۴ شکایت به‌حق بوده و ۶۵۰ مورد از آن‌ها ناحق بوده است.»

       مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش‌وپرورش اعلام کرد که از این پرونده‌ها، ۳۶ پرونده به هیئت تخلفات اداری فرستاده‌شده است. همچنین ۱۸۶ تذکر کتبی و ۵۱۸ تذکر شفاهی از سوی آموزش‌وپرورش داده‌شده و ۱۵۲ نفر هم رضایت شاکی را گرفته‌اند.

       به گفته میرشاه‌ولد از این آمار می‌توان نتیجه گرفت که اولا در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ شکایات به نصف تقلیل یافته و حجم شکایت به حق، ۲ برابر ناحق بوده است.

       او همچنین درباره چند مورد تنبیه بدنی که در هفته‌های اخیر رسانه‌ای شد و در ارتباط با آمار ثبت‌شده تنبیه بدنی از ابتدای سال تحصیلی جاری، گفت: «هنوز این آمار جمع‌بندی نشده است. خوشبختانه به چشمان دانش‌آموزی که در روستای بمپور استان سیستان و بلوچستان مورد تنبیه بدنی قرارگرفته بود، آسیبی وارد نشده و روز گذشته از بیمارستان مرخص شد. مدیر مدرسه معلق شده و پرونده معلم خاطی به هیئت تخلفات اداری ارسال‌شده است.»

       مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش‌وپرورش درباره تنبیه بدنی یک دانش‌آموز دریکی از مدارس منطقه ۹ تهران که منجر به شکستگی سر او شد، گفت: «در این رابطه گفته‌ام که گزارشی را آماده کنند که در حال آماده شدن است و فعلا جزییات آن در دسترس نیست.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: