کد خبر: ۱۲۷۲۸۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - 2016October 29
رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت های ویژه ایران درگفتگو باشفاآنلاین اعلام کرد:
شفاآنلاین :رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت های ویژه ایران گفت: بررسی ها و تحقیقات زیادی درباره علت و منشأ استرس برخی بیماران هنگام بیهوشی و قبل ازعمل های جراحی انجام شده که نشان می دهد درصد زیادی از نگرانی ها ریشه در نداشتن اطلاعات کافی در مورد روند بیهوشی وجراحی دارد.

دکترعلیرضاسلیمی درگفتگوی اختصاصی با شفاآنلاین ضمن اعلام این مطلب گفت: وقتی قرار است اقدامی در زمینه ی سلامتی شخص انجام گیرد طبیعی است که فرد نگران شود و بی تردید زمانی که این اقدام جراحی باشد که به طورطبیعی با بیهوشی نیز همراه است نگرانی افزایش پیدا می کند.

وی توصیه کرد:بیماران قبل از انجام بیهوشی وعمل جراحی ،برای کنترل استرس به کلینیک های بیهوشی مراجعه کنند و اطلاعات کافی را در مورد عمل جراحی،مدت زمان بیهوشی و نوع بیهوشی کسب کنند که بی تردید این امر در کاهش اضطراب آنها بسیار مؤثر است.

وی اضافه کرد: صحبت کردن با متخصص بیهوشی نیزبه کنترل اضطراب کمک می کند اما در مواردی که اضطراب بیشتر است پزشک برای کنترل ،از آرام بخش استفاده می کند.

دکتر سلیمی بیان کرد: در مورد بچه های کم سن وسال نیز همراهی والدین، در مورد سالمندان؛ همراهی خانواده و در مورد زنان باردار؛ همراهی همسر ،برای کاهش اضطراب توصیه می شود .

وی تصریح کرد:ازآنجا که در کشورهای پیشرفته کلینیک های بیهوشی وجود دارد و بیماران قبل ازانجام اعمال جراحی حتماً باید توسط پزشک بیهوشی ویزیت شوند که خوشبختانه در ایران هم مانند کشورهای پیشرفته این روند طی می شود. در این کلینیک ها ضمن دادن آگاهی به بیمار و کنترل اضطراب وی ،تمام طرح و نقشه ونوع بیهوشی بیمار بررسی می شود.

متخصص بیهوشی درادامه اظهار کرد: اینکه بعد از یک عمل جراحی بیمار به هوش نیاید می تواند عوامل مختلفی داشته باشد؛ یکی اینکه بیماری زمینه ای است که فرد به خاطر آن عمل جراحی می شود .وضعیت بیمار قبل از عمل جراحی و یک در صد بسیار نادر هم به علت خود بیهوشی ممکن است اتفاق بیافتد که این درصد هم امروزه با توجه به داروها و تکنیک های جدید بسیار ناچیز و نادر است.

وی گفت:بیماران همانطور که برای گرفتن بسیاری از خدمات پرس و جو می کنند بهتر است قبل از بیهوشی و عمل جراحی نیز در مورد نوع بیهوشی، مدت و عوارض آن نیز بررسی های لازم را انجام دهند. اما نکته ی قابل توجه این است که بهتر است این بررسی ها به حد وسواس گونه نرسد و خود عامل تشدید اضطراب نشود.

وی عنوان کرد:در کشور ما در زمینه ی بیهوشی متخصصین متبحری داریم و از لحاظ امکانات نیز با کشورهای پیشرفته برابری می کنیم پس بیماران بعد از کسب اطلاعات استاندارد در مورد روند بیهوشی وعمل بهتر است به پزشک خود اعتماد کنند و نگرانی را به خود راه ندهند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: