کد خبر: ۱۲۷۲۸۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۵ - ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 16
رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت های ویژه ی ایران ،همزمان با روز جهانی بیهوشی خبرداد:
شفاآنلاین :رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت های ویژه ایران گفت:" سالانه 20 میلیون نفر به دلیل دسترسی نداشتن به بیهوشی و عمل های جراحی ایمن و استاندارد در جهان فوت می کنند.

150 سال از روزی که بیماری، را در بیمارستان ماساچوست در نمایش عمومی با گاز اتر بیهوش کردند، می گذرد. آن روز 16 اکتبر سال 1846 بود وهمه پزشکان متفق القول تصمیم گرفتند که آن روز را روز جهانی بیهوشی اعلام کنند.هر چند قبل از آن روز هم چند سالی بود که بیهوشی های مختصری به بیماران بابت عمل های جراحی می دادند. اما 16 اکتبر 1846 سمبلی از معجزه در زمینه ی عمل های جراحی- با پیشینه بیش از هفت هزار سال- شد و بیماران از نعمت جراحی های بدون درد برخوردار شدند.

دکترعلیرضا سلیمی درگفتگوی اختصاصی با شفاآنلاین ضمن بیان این خبر گفت:قدمت رشته ی بیهوشی 150 سال است که در مقابل رشته ی جراحی با قدمت بیش از هفت هزار سال ،بسیار نوپا است. ولی به واسطه ی این رشته، کمک شایانی به علم پزشکی و به خصوص جراحی شد .چرا که به مدد بیهوشی ،بیماران از جراحی های بدون درد بهره مند شدندو همچنین موقعیت برای انجام جراحی های طولانی مدت انجام شد و جراحان توانستند دسترسی بهتری به نقاط دور از دسترس ،دردناک و زمان بر پیدا کنند.ضمن اینکه بعد از عمل جراحی بیماران به واسطه ی بیهوشی این پروسه ی دردناک را به خاطر ندارند.

متخصص بیهوشی ومراقبتهای ویژه بیان کرد: باکمک این رشته درهای بسیاری برای رشته های مختلف جراحی باز شد و با توجه به قدمت کم ولی تأثیرگذاری بالای این رشته می توان به نقش بی بدیل آن دردنیای پزشکی وسلامت دنیا پی برد.

وی گفت:در این عمر کوتاه 150 ساله، رشته ی بیهوشی پیشرفت بسیار زیادی داشته و امروزه روش ها ودستگاه ها وتجهیزات مدرن نیز به این مجموعه اضافه شده است که نتیجه زحمات وتلاش های شبانه روزی پژوهشگران وپزشکان این رشته بوده است.

وی تصریح کرد: در واقع میتوان گفت : تخصص بیهوشی یکی از تأثیرگذارترین و پر اهمیت ترین رشته های پزشکی برای بیماران است اما به واسطه ی نوع خدمتی که انجام می دهند در بین عموم مردم شناخته شده نیست

وی افزود: یکی از اولویت های پزشکی و بهداشتی جهان دسترسی به عمل های جراحی و بیهوشی ایمن است. به طوری که تعداد مرگ و میر افراد به دلیل دسترسی نداشتن به این امر حدود 20 میلیون در سال است. در صورتی که مجموع مرگ و میر حاصل از سل،مالاریا و ایدز کمتر از دو میلیون نفر در سال است و این نشان دهنده ی اهمیت و ضرورت دسترسی به جراحی و بیهوشی استاندارد و ایمن است.

رئیس انجمن بیهوشی ومراقبتهای ویژه کشور گفت: داشتن مونیتور(پایشگر) ازابزارهای مهم برای بیهوشی بیماران است و کمبود آن یکی از چالش های مهم این تخصص در دنیا است.

دکتر سلیمی اظهار کرد: بسیاری از بیمارستان ها درکشورهای دنیا برای انجام عمل های جراحی بیماران را بیهوش می کنند در صورتی که حداقل استانداردها را ندارند به همین خاطر در دنیا کمپین هایی برای رسیدن به این امر ایجاد شده است.

وی اضافه کرد:بسیاری از کشورهای جهان دچار کمبود متخصص بیهوشی هستند ولی خوشبختانه در کشور ما چه به جهت تجهیزات و استانداردهای کیفی و چه به جهت تعداد متخصصین این رشته در وضعیت مناسب و استانداردی به سر می بریم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: