کد خبر: ۱۲۷۱۰۴
تاریخ انتشار: ۰۳:۵۹ - ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 16
شفل آنلاین>سلامت>مفصل زانو در تمام فعالیت های انسان مانند ایستادن، راه رفتن و حتی نشستن در معرض فشارهای مکانیکی زیاد که ناشی از وزن، حمل بار و حتی ماندن در یک موقعیت ثابت است قرار دارد.
به گزارش شفا آنلاین ، مفصل زانو مهم ترین مفصلی است که وزن بدن را تحمل می کند. از این رو کاهش وزن، موثرترین راه پیشگیری و درمان آسیب های وارده به این بخش از بدن است.

پژوهشگران علوم پزشکی می گویند نتایج بررسی یک مطالعه جدید نشان داده است افراد چاقی که میزان زیادی از وزن خود را کم می کنند به طرز فزاینده ای روند خرابی غضروف مفصل زانوی را کاهش می دهند.

این مطالعه بر روی بیش از ۵۰۰ فرد با وزن بالا صورت گرفته و وضعیت غضروف زانوی این افراد با استفاده از ام آر آی تحت بررسی قرار گرفته است. مطالعه نشان داد که آنهایی که بیش از ده درصد از وزن خود را کم میکنند میزان آسیب و تخریب مفصل زانوی خود را کاهش میدهند.

آسیب غضروف مفصل علت اصلی بروز ساییدگی و آرتروز است و خرابی غضروف مفصل زانو میتواند موجب چنان آسیبی به سطح مفصل شود که بیمار را در نهایت مجبور به انجام جراحی تعویض مفصل کند.

ریسک بروز آرتروز با افزایش سن بیشتر میشود.

چاقی هم از ریسک های بروز آرتروز است چون موجب میشود استرس و فشار بیشتری به مفصل وارد شود.

همچنین بافت چربی اضافی در افراد چاق پروتئین های ایجاد کننده التهاب در بدن را افزایش میدهد و همین امر میتواند روند ساییدگی را سرعت دهد.

مطالعه ذکر شده نشان داد که کاهش وزن به میزان بیش از ده درصد میتواند سرعت تخریب غضروف مفصل زانو با افزایش سن را کاهش دهد ولی اگر این کاهش وزن در حد ۱۰-۵ درصد باشد این کاهش تخریب بوقوع نمی پیوندد.

محققان میگویند کاهش وزن همراه با ورزش از بهترین راه های پیشگیری از ساییدگی و آرتروز مفاصل در سنین بالا است.

مطالعات نشان داده است علاوه بر کاهش وزن، با تغذیه مناسب و انجام ورزش می توان به پیشگیری و درمان آسیب های مفصلی کمک کرد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: