کد خبر: ۱۲۷۰۳۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 15
وزیر بهداشت :
شفاآنلاین>سلامت>در جریان سفر رئیس جمهوری به مالزی و در نشست مشترک مطبوعاتی با نخست‌وزیر این کشور جمله‌ای از سوی دکتر روحانی نقل شد که بار دیگر موجی از جریانات خبری در راستای بازگشت روغن پالم به محصولات لبنی در کشور به راه افتاد.
به گزارش شفاآنلاین : برخی از رسانه‌ها عنوان کردند رئیس دولت یازدهم در این سفر در پاسخ به اینکه چه نظری درباره پالم دارد، گفته نخست‌وزیر مالزی اشاره دارند که مالزیایی‌ها از این روغن استفاده می‌کنند و سلامتی آنان نیز خوب است. وی همچنین گفته برای تبیین ویژگی‌های این روغن از لحاظ سلامتی قرار است هیأتی از مالزی به ایران بیاید تا استدلال‌های‌شان را درباره مضر نبودن روغن پالم بیان کنند.
این اظهارات رئیس جمهوری درباره روغن پالم به عنوان یکی از مهم‌ترین محصولات صادراتی مالزی به ایران در هفته گذشته دستمایه‌ای شد تا به یکباره برخی از رسانه‌ها از دیپلماسی پالم در دولت تدبیر سخن بگویند بطوری که به فاصله کمتر از دو روز از آنچه از قول رئیس جمهوری درباره پالم نقل شده بود، دامن وزارت بهداشت را هم گرفت و در رسانه‌های مخالف دولت چننین مطرح شد که آنچه از سوی روحانی  نقل شد مغایر با نگرانی‌های وزیر بهداشت و ممنوعیت افزودن روغن پالم به محصولات لبنی است.
ماجرای استفاده از روغن پالم سال93 و برای نخستین بار از سوی وزیر بهداشت در حاشیه مراسم روز جهانی تغذیه با شیر مادر مطرح شد. دکتر سید حسن هاشمی به مردم  توصیه کرد به جای استفاده از شیر پرچرب از شیر کم‌چرب استفاده کنند و تأکید داشت که باید تخلف صنایع لبنی در ارتباط با استفاده از روغن پالم، اصلاح شود. چند روز پس از آن بار دیگر وزیر بهداشت، اعلام کرد که اسامی آن دسته از شرکت‌های لبنی که از روغن پالم در تهیه ماست پرچرب استفاده می‌کنند را به مردم معرفی خواهد کرد. این مسأله باعث شد تا روند تولید محصولات لبنی پرچرب به شدت کاهش یابد و از سوی دیگر، با بستن تعرفه بر آن، واردات روغن پالم کاهش پیدا کرد. نگرانی‌های وزارت بهداشت بیشتر متوجه حذف روغن پالم از محصولات لبنی و کاهش واردات نوع نامرغوب این روغن بوده است.
حال در شرایطی که خبر می‌رسد ایران و مالزی مصمم هستند سطح روابط‌شان را تقویت کنند و در زمینه صنایع غذایی حلال با هم مشارکت و همکاری کنند موجی از جریانات خبری علیه دولت و استفاده از روغن پالم به راه افتاده و منجر به نگرانی‌هایی از این بابت شده است، در همین حال وزیر بهداشت از انعکاس نادرست سخنانش در مورد روغن پالم گلایه کرد. انتقاد دکتر سید حسن هاشمی بیشتر متوجه نقل قول‌های نادرستی است که به نقل از وی در مورد روغن پالم مطرح شده است.
وزیر بهداشت در آخرین اظهار نظر شخصی‌اش اعلام کرده است،  روغن پالم انواع مختلفی دارد و بعضی از انواع آن، روغن خوب و در عین حال بسیار گران و بعضی نامرغوب و مضر است.
به گزارش «ایسنا» وزیر بهداشت در حاشیه بازدید از بیمارستان رازی ماهنشان در استان زنجان آنچه  به نقل از وی در مورد روغن پالم در رسانه‌ها منعکس شده است را دروغ خواند و گفت: تصور می‌کردم که در ایام محرم دروغ نگویند ولی ظاهراً برای اصلاح شدن زمان نیاز است اما این که مصرف روغن پالم را کاهش داده‌ایم و از لبنیات حذف کرده‌ایم جای تشکر دارد ولی هیچ انسان عاقلی این جمله که «به طور کلی روغن پالم مضر است »را نخواهد گفت. دکتر هاشمی این را هم گفت که بیشترین روغنی که به کشور ما وارد می‌شد، روغن پالم و از نوع نامرغوب آن بوده است.بارها گفته شده زیاده‌روی در مصرف هر نوع روغن از جمله روغن پالم مضر است و آنچه  مورد تأکید وزارت بهداشت است حذف روغن پالم از لبنیات و کاهش واردات، بویژه نوع نامرغوب آن بود که تحقق پیدا کرد.
استفاده از پالم
در فرآورده های لبنی ممنوع
در شرایطی که عده‌ای از رسوخ مجدد روغن پالم به رگ‌های ایرانیان سخن می‌گویند مدیر کل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو اعلام کرده پالم در روغن‌های سرخ کردنی لازم است و در سایر فرآورده‌های لبنی مانند ماست، شیر، پنیر و... استفاده از پالم ممنوع است. در روغن‌های سرخ‌کردنی معمولاً از پالم استفاده می‌کنند؛ چرا که اگر نباشد، در زمان سرخ کردن شدید، روغن می‌شکند و این موضوع صدبرابر پالم مضر است. البته میزان استفاده از آن در این فرآورده‌ها هم بر اساس فرمولاسیون آنها مشخص است.
به گفته دکتر حسین رستگار، برخی محصولات به مقداری پالم نیاز دارند. به عنوان مثال برای روکش بستنی لازم است که مقداری پالم را به آن اضافه کرد، وگرنه بستنی اصطلاحاً می‌ریزد.
او به این نکته هم اشاره می‌کند که پالم سم نیست بلکه روغنی است مانند همه روغن‌ها و وزارت بهداشت مصرف آن را قاعده‌مند کرده است: «پالم روغنی است که از هسته خرما گرفته می‌شود. حال از آنجایی که اسید چرب اشباع آن بسیار بالاست، اگر کسی زیاد آن را مصرف کند و تحرک هم نداشته باشد، این اسیدچرب نمی‌سوزد و در نهایت مصرف بی‌رویه آن منجر به رسوبش در بدن می‌شود.باید به این نکته هم توجه داشت که اکنون مصرف پالم باید قاعده‌ خودش را داشته باشد، نه اینکه چون ارزان است، آن را در هر فرآورده‌ای اضافه کنیم. نمی‌شود که مردم در هر فرآورده‌ای اعم از لبنی، روغن سرخ‌کردنی و... پالم بخورند و این رژیم تغذیه‌ای غلط است.»ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: