کد خبر: ۱۲۶۹۳۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۲۳ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 14
شفا آنلاین>سلامت>مدیر مرکز ترمیم زخم جهاد دانشگاهی گفت: تغییر سبک زندگی و تغذیه نامناسب دلیل افزایش بیماری دیابت در جهان است که 10 تا 15 درصد مردم کشور به این بیماری مبتلا هستند.
به گزارش شفا آنلاین،غلامرضا اسماعیلی مدیر مرکز ترمیم زخم جهاد دانشگاهی درباره بیماری دیابت گفت: به دلیل تغییر سبک زندگی و نوع رژیم غذایی افراد در جهان بیماری دیابت شیوع گسترده ای پیدا کرده است.

وی اظهار کرد: سالانه بر تعداد بیماران دیابت و عوارض ناشی از آن افزوده می شود که طبق پیش‌بینی متخصصان در آینده با سونامی دیابت مواجه هستیم و اکنون بین 10 تا 15 درصد بیمار دیابتی شناخته و ناشناخته در کشور داریم.

اسماعیلی تصریح کرد: بی توجهی به کنترل دیابت، عوارض مختلفی را در کل سیستم بدن، مانند قلب، سیستم عروقی، کلیه ها، گوارش، اعصاب ایجاد می کند که در نهایت منجر به ایجاد عوارض جانبی و صرف هزینه های بسیار بالا برای این بیماران می شود.

مدیر مرکز ترمیم زخم جهاد دانشگاهی بیان کرد: از مهم ترین عوارض بیماری دیابت، علائم پای دیابتی است که به دنبال کنترل نشدن این بیماری و درگیری اعصاب و عروق محیطی و به خاطر تمرکز وزن بدن بر روی این عضو، اختلالاتی در اندام تحتانی و پاها ایجاد می کند.

وی افزود: در بیماران دیابتی به دلیل افزایش قند خون، سیستم دفاعی بدن در مقابل آسیب ها و عفونت ها به درستی عمل نمی کند و در صورت ایجاد زخم، بهبود آن به کندی صورت می گیرد که عوارضی نیز به همراه دارد.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه اولین و مهمترین راه پیشگیری دیابت، آموزش به این بیماران است، اظهار داشت: متاسفانه برخی از این بیماران از عوارض تلخ و ناگوار بی توجهی به این بیماری آگاه نیستند که این عوارض در صورت کنترل نشدن، تمام سیستم بدن را تحت تاثیر قرار می دهد و افراد با افزایش آگاهی و دانش و کنترل مناسب می توانند احتمال بروز این علائم را کاهش دهند.

مدیر مرکز ترمیم زخم جهاد دانشگاهی بیان کرد: فرد مبتلا به دیابت باید هر روز از پای خود معاینه به عمل آورد و مراقبت های لازم را داشته باشد زیرا به دلیل اختلال در عصب های حسی اندام تحتانی این بیماران ناخواسته با آسیب ها و سوختگی هایی مواجه می شوند که در صورت نادیده گرفتن این عوارض بیمار با شرایط پیچیده و وخیمی مواجه می شوند.

وی با تاکید بر اینکه درمان زخم‌های ناشی از دیابت حدود چهار ماه طول می کشد، تصریح کرد: افزایش آگاهی و آموزش لازم به این بیماران در خصوص بیماری، داشتن کنترل بر میزان قند، معاینه روزانه پاها، داشتن پوشش و کفش های مناسب و استفاده از مشاوره های تخصصی و انجام اقدامات لازم در صورت مشاهده زخم ها در این بیماران بسیار حائز اهمیت است.
برچسب ها: دیابت ، تغذیه ، ترمیم زخم
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: