کد خبر: ۱۲۶۸۹۷
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۵ - ۲۳ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 14
شفا آنلاین>اجتماعی> یافته های جدید پژوهشگران نشان می دهد وجود انگیزه ، بهترین عامل دفاعی جهت پیشگیری از فعالیت های مختلفی است که در عین سادگی دارای پیچیدگی های خاص خود هستند. بر این اساس، میزان تمرکز ذهنی در هنگام انجام مسایل دشوار بیشتر می شود.
به گزارش شفا آنلاین،تیمی از پژوهشگران دانشگاه ایلینویز در ایالات متحده آمریکا در حال بررسی الگوی حواس پرتی در حین انجام کارهای مختلف توسط انسان هستند. این مساله یک موضوع بین المللی بوده و تقریبا همه مردم جهان در سراسر دنیا با مشکل عدم تمرکز در حین انجام برخی کارها و به ویژه هنگام سر و کار داشتن با موضوعات جدید، رو به رو شده اند.

افرادی که درگیر انجام کاری ساده هستند به نسبت افرادی که باید یک وظیفه دشوار و پیچیده را انجام دهند، به میزان بیشتری دچار حواس پرتی می شوند. علاوه بر این پژوهشگران در مطالعات خود دریافتند که هنگام انجام کارهای پیچیده ای که ذهن و دستان انسان به طور کامل درگیر آن می شوند، احتمال حواس پرتی و تاثیر عوامل جانبی روی افراد کمتر می شود.

موضوع قابل توجه در این مطالعات، کشف این مساله است که پژوهشگران دریافتند مردم در هنگام مواجه شدن با موضوعات ساده تر، بیشتر دچار حواس پرتی می شوند. بر این اساس مشخص شد افرادی که درگیر انجام کاری ساده هستند به نسبت افرادی که باید یک وظیفه دشوار و پیچیده را انجام دهند، به میزان بیشتری دچار حواس پرتی می شوند. علاوه بر این پژوهشگران در مطالعات خود دریافتند که هنگام انجام کارهای پیچیده ای که ذهن و دستان انسان به طور کامل درگیر آن می شوند، احتمال حواس پرتی و تاثیر عوامل جانبی روی افراد کمتر می شود.

پرفسور سیمون بوتی از اعضای این تیم تحقیقاتی و استاد دانشگاه ایلینویز در این رابطه اعلام کرد: نتایج به دست آمده از این مطالعات نشان می دهد زمانی که یک فرد روی موضوعی پیچیده تمرکز کرده است، حساسیت وی نسبت به رویدادهای جهان پیرامونی اش کم شده و به موضوعات غیر مرتبط با مساله پیچیده ای که درگیر آن است، توجه نمی کند.

وی در ادامه توضیحات خود افزود: زمانی که ما از درون ذهن خود به صورت گسترده ای بر یک موضوع تمرکز می کنیم، به منظور رسیدن به تمرکز ذهنی بالا برای لحظاتی از دنیای اطراف خود به طور کامل فارغ می شویم.

این یافته ها وجود عارضه ای که در روان شناسی با عنوان "inattentional blindness” مطرح شده و به معنی کوری و بی توجهی نسبت به دنیای اطراف است را از نظر علمی ثابت می کند.

پژوهشگران در این مطالعات دریافتند افرادی که درگیر کاری جذاب و در عین حال پیچیده می شوند، توجهی به رویدادهای عجیب و غریب و غیر منتظره اطراف خود نداشته و هر چه این وظیفه و عملی که درگیر آن هستند خطیر تر باشد، از توجه آن ها به سایر موارد کاسته می شود.

در این مطالعات، پژوهشگران مسایل مختلف ریاضی را در سطوح مختلفی برای شرکت کنندگان مطرح کرده و آن ها را در محیط قرار دادند که تعداد زیادی تصاویر مختلف در اطراف آن ها قرار داشت. در ادامه و در هنگام بررسی شرایط شرکت کنندگان، نوع حرکت چشم و جهت نگاه آن ها در هنگام حل مسائل ، بررسی شد.

میزان توجه به محیط اطراف در شرکت کنندگان در هنگام حل مسایل ارائه شده، ارتباط مستقیمی با سطح مساله مطرح شده داشته و هر چه موضوع مساله دشوار تر بود، توجه شرکت کنندگان به محیط اطراف کمتر شد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: