کد خبر: ۱۲۶۷۷۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۲۱ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 12
شفا آنلاین>سلامت>انجمن قلب امریکا با صدور بیانیه‌ای هشدار داده است که فشار خون بالا بویژه در سنین میانسالی احتمال ابتلا به زوال عقل یا دمانس را افزایش می‌دهد.
به گزارش شفا آنلاین،زوال عقل کمابیش بر ۳۰ تا ۴۰ میلیون نفر در سراسر جهان اثر گذاشته است و احتمال داده می‌شود که با توجه به سن جمعیتی جهان، و روشن نبودن راهکارهای درمانی برای این بیماری، چنین رقمی تا سال ۲۰۵۰ میلادی به سه برابر نیز افزایش یابد.

دکتر کاستنتینو لدکولا، استاد مغز و اعصاب و متخصص علوم اعصاب در کالج پزشکی ویل کورنل در نیویورک که نویسنده این بیانیه است، ضمن ارائه آمار فوق گفت: «افرادی که فشار خون بالا دارند بیشتر ممکن است به زوال عقل دچار شوند اما این‌که آیا کنترل فشار خون بالا (hypertension) باعث کاهش احتمال ابتلا به مشکلات زوال عقل شود هنوز از نظر علمی ثابت نشده است».
او افزود: «چند مطالعه کوچک وجود دارد که نشان می‌دهد افرادی پس از آن‌که فشار خونشان درمان شد در وضعیت شناختی (مهارت تفکر) آنها هم بهبودی به دست آمد؛ اما آزمایشی گسترده و خاص لازم است که واقعا به همین زمینه محدود شده باشد و ارتباط بین فشار خون بالا و قوه شناختی را نشان دهد».
این محقق گفت که فشار خون بالا بدترین وضعیت برای مغز است زیرا ابتدا به عروق خونی مغز صدمه می‌زند و منجر به سخت شدن رگها می‌شود. همچنین عروق خونی باریکتر و توانایی مغز در کنترل جریان خون را که برای کارکرد معمول و طبیعی مغز امری حیاتی و ضروری محسوب می‌شود، تحت تاثیر قرار می‌دهد.
لدکولا توضیح داد که اگرچه شواهد علمی معتبری درباره اثر کنترل فشار خون بر کاهش احتمال ابتلا به مشکلات شناختی وجود ندارد، بهترین کار این است که فشار خون بالا درمان و مهار شود زیرا نه تنها موجب کاهش فشار بر مغز می شود بلکه برای قلب و کلیه هم مفید است.
جزئیات بیشتری از این بیانیه روز گذشته (۱۰ اکتبر) در مجله آنلاین فشار خون (Hypertension) منتشر شده است.

در همین حال، مدیر مرکز سلامت قوای شناختی در بیمارستان مونت سینایی شهر نیویورک، درباره لزوم کنترل فشار خون برای پیشگیری از مشکلات ناشی از آن گفت: روشن است که زوال عقل در دوره میانسالی شروع می‌شود اما در زمان ظهور علائم آن، فرد مبتلا به ۷۰ یا ۸۰ یا بیشتر رسیده است و دیگر «اسب از اصطبل فرار کرده و برای بستن در اصطبل خیلی دیر شده».

دکتر سام گاندی اضافه کرد: حدس می زنم یک اسکن مغز امیلوئید در حوالی شروع ۵۰ سالگی که هر دو تا پنج سال تکرار شود، برای انجام مداخلات پزشکی در صورت لزوم، کاری مفید در این زمینه باشد.سلامت آنلاین
برچسب ها: فشار خون ، زوال عقل ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: