کد خبر: ۱۲۶۷۷۲
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۵ - ۲۲ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 13
شفا آنلاین>سلامت>مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد در حال حاضر تعداد زیادی از کودکان چاق در دنیا وجود دارند و این آمار تا سال 2025 میلادی به رقم 268 میلیون نفر خواهد رسید که می تواند هشداری جدی برای جامعه انسانی محسوب شود.
به گزارش شفا آنلاین،گروهی از پژوهشگران حوزه درمان و سلامت کودکان در پی بررسی های جدید انجام شده هشدار دادند که در صورت عدم تغییر در شرایط فعلی و ادامه روند نادرست تغذیه در جهان، تا سال 2025 میلادی شاهد حضور بیش از 268 میلیون کودک و نوجوان چاق و دارای اضافه وزن در سراسر جهان هستیم که در رده سنی 5 تا 17 سال قرار دارند.

با توجه به الگوی رشد جمعیت مشخص شد که میزان کودکان و نوجوانان دارای اضافه وزن که در سال 2010 میلادی ، 219 میلیون نفر تخمین زده شده اند ، تا سال 2025 با رشد نسبتا زیادی مواجه شده و به رقم 368 میلیون خواهند رسید.

گفتنی است در این مطالعات از آمارهای بانک جهانی مبنی بر رشد جمعیت استفاده شده و با توجه به الگوی رشد جمعیت مشخص شد که میزان کودکان و نوجوانان دارای اضافه وزن که در سال 2010 میلادی ، 219 میلیون نفر تخمین زده شده اند ، تا سال 2025 با رشد نسبتا زیادی مواجه شده و به رقم 368 میلیون خواهند رسید. بر اساس این آمار، تنها تعداد اطفال دارای اضافه وزن در سال 2025 میلادی در  حدود 91 میلیون نفر تخمین زده می شود که این مساله ، موضوعی هشدار دهنده به شمار رفته و می تواند تبعات ناگواری در پی داشته باشد.

پیش از این عنوان شده بود که بروز چاقی در اطفال می تواند در  بزرگسالی آن ها ادامه پیدا کرده و مشکلات بی شماری را برای این کودکان به وجود آورد. بر اساس گزارش های منتشر شده ، کودکانی که دچار اضافه وزن و چاقی هستند به مراتب بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های جدی همانند دیابت نوع 2 ، بیماری های قلبی – عروقی و سرطان در مراحل پایانی زندگی خود قرار می گیرند.

به باور کارشناسان تغییر نحوه زندگی و الگوهای تغذیه انسان در دهه های گذشته سبب افزایش سطح چاقی در بین جوامع مختلف شده است و در این میان مطالعات انجام شده نشان می دهد که دو کشور آمریکا و کانادا دارای بیشترین تعداد کودکان دارای اضافه وزن در سطح دنیا هستند و البته میزان شیوع چاقی در بین کودکان ایالات متحده آمریکا بیش از کشور کانادا است.

در این تحقیقات همچنین اعلام شده است که کودکان مبتلا به اضافه وزن در معرض خطرات ناشی از کاهش سطح سلامت هستند. عمده ترین این معضلات عبارتند از افزایش فشار خون و سطح کلسترول ،  تغییرات غیر عادی در سطح قند خون  و استرس های روانی و  معضلات اجتماعی .

تیم لوبستین سرپرست این تیم تحقیقاتی و از پژوهشگران بنیاد جهانی چاقی که مقر اصلی آن در لندن قرار دارد، در رابطه با مطالعات انجام شده اعلام کرد: این پیش بینی حجم عظیم کودکان چاق باید زنگ خطر را برای مسئولان برنامه ریز بهداشت و سلامت کشورهای مختلف به صدا درآورده و آن ها را نسبت به ارائه مدیریت مناسب و انجام اقدامات پیشگیرانه از بروز این بحران، ترغیب کند.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: