کد خبر: ۱۲۶۶۵۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۰ - ۲۰ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 11
شفا آنلاین>سلامت>معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: 55 درصد از مرگ و میرهای مردم ایران ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی یعنی بیماری‌های مزمن غیرواگیر است.

به گزارش شفا آنلاین، ایرج خدادادی بعد از ظهر امروز در نشست مطبوعاتی معاونت غذا و دارو به مناسبت هفته جهانی غذا و دارو در دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار کرد: روز جهانی غذا مصادف با 24 مهرماه در سطح جهان به عنوان جشن دنبال می‌شود اما به دلیل تقارن این روز با ایام سوگواری امام حسین(ع) در ایران برنامه‌های آن در حاشیه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در دومین جمعه از ماه اکتبر روز جهانی تخم مرغ نیز وجود دارد، افزود: این روز نیز به دلیل ارتباط این ماده غذایی پروتئینی با زندگی مردم به عنوان یک وعده غذایی، طراحی شده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان یادآور شد: آنچه حائز اهمیت است روز جهانی غذاست که در همدان به دلیل برخی مراسم‌های تهران، در روز 24 مهرماه امسال برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سه‌ چهارم جمعیت جهان در تولید غذا مشارکت دارند، اما با این همه یک میلیارد نفر از جمعیت جهان از گرسنگی رنج می‌برند، گفت: این نقص در تمام کشورهای جهان دیده می‌شود اما در قاره آفریقا مشهودتر است.

خدادادی با اشاره به شعار جهانی روز غذا در دنیا ادامه داد: شعار جهانی امسال با عنوان «آب و هوا تغییر می‌کند پس تولید غذا و شرایط کشاورزی نیز باید تغییر کند» است و باید همه مسؤولان در روز جهانی غذا دور هم جمع شده و تدابیر لازم را بیندیشند تا نیازهای جهانی در این زمینه تأمین شود.

وی با بیان اینکه موضوع مهم غذا دو مفهوم مستقل شامل «امنیت و ایمنی» مواد غذایی را در خود جای داده است، خاطرنشان کرد: این دو مفهوم تا جایی اهمیت دارد که شورای عالی امنیت غذایی با حضور نیمی از دولت و در استان‌ها و شهرستان‌ها نیز کارگروه غذا و دارو به دبیری خود استانداران به دلیل حساسیت موضوع تشکیل شده و نشان از اهمیت بالای آن دارد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان در خصوص امنیت غذایی تصریح کرد: امنیت به معنای آن است که به اندازه کافی غذا در جهان وجود داشته باشد در حالی که بیش از یک میلیارد نفر گرسنه در جهان داریم و اگر کمبود ویتامین‌ها و انرژی را در نظر بگیریم بیش از 2 میلیارد نفر در جهان گرسنه وجود دارد.

وی با بیان اینکه باید به غذای مصرفی مردم به عنوان دارو هم در بحث ایمنی غذا نگاه شود، افزود: به همین منظور استفاده از الگوهای غذایی معنا پیدا می‌کند چرا که گسترش برخی بیماری‌های غیرواگیری در جهان، در مقوله تغذیه ناسالم اتفاق می‌افتد.

خدادادی بیان کرد: اگر مرگ و میرهای ناشی از تصادفات ترافیکی را کنار بگذاریم امروزه 55 درصد از مرگ و میرهایی که در کشور اتفاق می‌افتد به دلیل بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان‌هاست که از تغذیه ناسالم به وجود آمده و از بسیاری این بیماری‌ها با الگوی صحیح غذایی می‌توان پیشگیری کرد.

وی با بیان اینکه وظیفه دانشگاه علوم پزشکی مشارکت بر تأمین مستقیم ایمنی و امنیت غذایی بر روی مواد غذایی است، گفت: وزارت بهداشت در برنامه عملیاتی امسال و پنج سال آینده بخشی از برنامه‌های خود را در حیطه کاهش چربی، نمک و مواد قندی قرار داده و ما نیز موظفیم بر این کاهش‌ها نظارت داشته و به دنبال جلوگیری از چاقی، فشار خون و دیابت از طریق سلامت غذا باشیم.

خدادادی در خصوص ارتقای سلامت و فرهنگ تغذیه‌ای مردم نیز اظهار کرد: از سال گذشته طرح نشانگر رنگی بر روی بیش از 90 درصد از محصولات غذایی در استان همدان ایجاد شده تا مردم از میزان نمک، چربی و مواد قندی و از حد کم، متوسط و زیاد این مواد اطلاع کسب کنند.

وی در خصوص اقدامات معاونت غذا و دارو در خصوص نظارت بر روی محصولات کشاورزی نیز یادآور شد: هر ساله میزان سموم مصرفی 6 تا 10 نوع فرآورده کشاورزی توسط دانشگاه و معاونت غذا و دارو خارج از وظیفه اولیه، کنترل می‌شود تا نتایج برای برنامه‌ریزی لازم در اختیار سازمان مربوطه قرار گیرد.

وی در خصوص نان که به عنوان سالم‌ترین ماده غذایی و در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد، افزود: از زمانی که گندم به سیلوها تحویل داده می‌شود تا پخت نان نظارت معاونت وجود دارد و بر اساس گزارش سال گذشته فقط سه درصد جوش شیرین از نمونه آزمایشی داشتیم در حالی که در سال‌های گذشته این آمار بیشتر بوده است.

خدادادی خاطرنشان کرد: امسال در روز جهانی غذا علاوه بر شعار جهانی در ایران شعار اصلاح الگوی تغذیه‌ای در نظر گرفته شده است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: