کد خبر: ۱۲۶۵۳۵
تاریخ انتشار: ۰۵:۳۰ - ۲۰ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 11
شفا آنلاین>اجتماعی>شاید شما هم جزو آن دسته از افرادی باشید که تفاوت‌های موجود بین روانشناس و روان‌پزشک برایتان شفاف نیست.
به گزارش شفا آنلاین،دقیقا چه تفاوتی میان یک روانشناس و روانپزشک وجود دارد؟ شاید در وهله اول این سوال خنده‌آور به نظر برسد اما تفاوت‌های مهمی میان این دو وجود دارد خواه علاقمندبه این رشته‌ها باشید خواه مراجعه‌کننده بد نیست بیشتر راجع به تفاوت‌های این دو بدانید. اصطلاح «روانشناس» و «روانپزشک» معمولا در مورد کسانی استفاده می‌شود که خدمات روان درمانی را ارائه می‌دهند اما خدماتی که هر یک از این دو گروه ارائه می‌دهند به لحاظ محتوای و دیدگاه از یکدیگر متفاوت است. درحالی‌که روانشناسان و روانپزشکان هر دو روان‌درمانی و کارهای تحقیقی انجام می‌دهند، تفاوت‌های عمده‌ای میان این حرفه وجود دارد. آسان‌ترین پاسخ به این پرسش این است که این دو حرفه با دو پیش‌زمینه متفاوت وارد کار می‌شوند. روان‌پزشک در پزشکی تحصیل می‌کند و روانشناس کارشناسی ارشد یا دکترای خود را در رشته روانشناسی بالینی یا مشاوره روانشناسی می‌گیرد.

       برنامه‌های آموزشی دکتری به‌طور معمول پنج به طول می‌انجامند و به یک یا دوسال کارآموزی برای گرفتن جواز مورد نظر نیاز دارد. عنوان روانشناس تنها در مورد افرادی به کار می‌رود که تحصیلات خود را تمام کرده‌اند، آموزش‌های لازم را دیده‌اند و جوازهای مورد نیاز را دریافت کرده‌اند. عنوان غیررسمی دیگری همچون مشاور و درمانگر نیز معمولا درمورد این افراد به کار گرفته می‌شوند اما سایر متخصصان سلامت روانی مانند مددکاران هم چنین عناوینی را به خود نسبت می‌دهند. روانپزشکان، پزشکانی هستند که دوره‌های ویژه‌ای در ارزیابی، تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری‌های روانی دیده‌اند.

       برای روان‌پزشک شدن، لازم است که دانشجویان دوره پزشکی عمومی را بگذرانند و یک دوره چهارساله دستیاری آموزشی در مراکز بهداشت روان بگذرانند و تخصص‌های ویژه‌ای را دوره‌های جداگانه‌ای همچون روانپزشکی کودکان و نوجوانان یا روانپزشکی اعتیاد و مانند آن با موفقیت پشت سر بگذارند.

       بخش مهم تفاوت این دو حرفه در قسمت دارویی آن خلاصه می‌شود. روانپزشکان می‌توانند برای مراجعه کننده خود دارو بنویسند در حالی‌که روانشناسان مجاز به انجام این کار نیستند.

کدام‌یک بهتر است؟
       اگر به عنوان مراجعه‌کننده می‌خواهید بین این دو انتخاب کنید باید توجه زیادی به خرج دهید، زیرا تفاوت‌های عمده‌ای میان این دو وجود دارد. مهم‌ترین دلیل برای انتخاب کردن یا نکردن روانپزشک این است که شما به درمان دارویی نیاز داشته باشید یا خیر، زیرا در غیر این صورت هر دوی این متخصصان آموزش‌های گسترده‌ای درباره شناخت و سلامت روان دیده‌اند. روانپزشک وظیفه «تشخیص» مشکل یا بیماری را برعهده دارد و بر اساس تشخیص، مدیریت درمان را بر عهده می‌گیرد. به بیان دیگر، او با در نظر گرفتن جهات مختلف مشکلات فرد مراجع، باید بتواند منشا جسمانی، روانی، خانوادگی یا اجتماعی مسایل پیش‌آمده را تشخیص دهد و در صورت وجود یک بیماری، آن را از موارد مشابه تمیز دهد.
منبع: Verywel-
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: