کد خبر: ۱۲۶۳۹۰
تاریخ انتشار: ۰۴:۵۹ - ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 10
شفا آنلاین>سلامت جنسی> نتایج یک مطالعه جدید از پژوهشگران دانمارکی نشان می‌دهد احتمال ابتلا به اختلال اوتیسم درفرزندان والدینی که در سنین بالا نسبت به بچه‌دار شدن اقدام می‌کنند، به نسبت والدین جوان، بیشتر است. در حالی که بارداری و زایمان در مادران کم‌سن خطر شیزوفرنی را در کودک افزایش می‌دهد.
به گزارش شفا آنلاین،   در این مطالعات پژوهشگران به بررسی شرایط روحی و مغزی 1 میلیون و 700 هزار نفر در طول 30 سال پرداختند که 6 و نیم درصد از این افراد دارای اختلالاتی مانند اوتیسم یا شیزوفرنی بودند. گفتنی است افراد بررسی شده، در رده سنی بیست سال قرار داشته و عوامل مختلفی مانند اختلالات دارویی و شرایط اجتماعی – اقتصادی این افراد نیز مورد توجه قرار گرفت.

       در نتیجه این مطالعات و با توجه به آنالیز اطلاعات موجود، مشخص شد احتمال ظهور اوتیسم در فرزندان افرادی که در سنین بالا‌تر اقدام به بچه‌دار شدن می‌کنند بسیار بیشتر از والدین جوان است. این موضوع در حالی است که براساس این مطالعات مشخص شد سن زیاد والدین ارتباطی به ظهور شیزوفرنی نداشته و فقط در افزایش خطر ابتلا به اوتیسم تاثیرگذار است. در حالی که از سوی دیگر در این مطالعات مشخص شد سن کم مادران در هنگام زایمان، عامل مهمی در افزایش ظهور اختلال شیزوفرنی در فرزندان است.

       سرپرست این تیم تحقیقاتی در رابطه با این موضوع گفت: «پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد بارداری در سن زیاد احتمال ابتلا را به اوتیسم افزایش داده و نیز احتمال داشتن فرزندان مبتلا به شیزوفرنی در مادران نوجوانی که اقدام به بچه‌دار شدن می‌کنند، بیشتر است. از سوی دیگر در این مطالعات مشخص شد در صورتی که سن پدر و مادر با یکدیگر تفاوت زیادی داشته باشد نیز خطر بروز هر دو اختلال در فرزندان این زوج افزایش پیدا می‌کند.»

       اوتیسم یا درخودماندگی نوعی اختلال رشدی ( از نوع روابط اجتماعی ) است که با رفتارهای ارتباطی و کلامی غیرطبیعی مشخص می‌‌شود. علائم این اختلال تا پیش از سه سالگی بروز می‌کند و علت اصلی آن ناشناخته ‌است.
منبع: SP
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: