کد خبر: ۱۲۶۳۷۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 09
شفاآنلاین>سلامت>نمایندگان مردم در خانه ملت با انتقاد از شیوع بیماری‌های غیرواگیر در کشور بر لزوم اجرای سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر تاکید کردند.

به گزارش شفاآنلاین : طبق گزارش های ارائه شده از سوی وزارت بهداشت بیماری های غیرواگیر عامل 82 درصد از مرگ و میرها در کشور است.

دراین باره باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مطرح کرد بسیاری از بیماری های غیرواگیر افراد جامعه را به زیر خط فقر می برد به گونه‌ای که ۱۷ میلیون نفر بر اثر سکته های قلبی و عروقی، ۸ میلیون نفر بر اثر سرطان ها، ۴ میلیون نفر بر اثر بیماریهای ریوی و ۱.۵ میلیون نفر بر اثر دیابت جان خود را از دست می دهند که ۸۲ درصد از مرگ و میرهای شهروندان بر اثر بیماری های غیرواگیر ناشی از این ۴ نوع بیماری است.

 نمایندگان مردم در مجلس با انتقاد از شیوع بیماری های غیرواگیر در کشور مدیریت این بیماری ها را مستلزم اجرای سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر دانسته و تاکید دارند افراد و دستگاه هایی که نسبت به امضای این سند اقدام کردند باید با همکاری مسئولانه متهد به اجرای آن شوند.

نمایندگان مردم در خانه ملت بر لزوم همکاری دستگاه هایی مانند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای اجرای بهتر سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر تاکید دارند و همچنین توجه به اصل تقدم پیشگیری بر درمان و در کنار آن افزایش آگاهی شهروندان را در مدیریت و کاهش بیماری های غیرواگیر در کشور موثر می دانند.

 

عابدی: هشدار درباره شیوع بیماری های غیرواگیر/سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر اجرایی شود

حیدرعلی عابدی، عضوکمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از شیوع بیماری های غیرواگیر درکشور در واکنش به اظهارات معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر اینکه ایران در حوزه پیشگیری از بیماری های غیرواگیر از منطقه هم عقب تر است، گفت: مدیریت بیماری های غیرواگیر در کشور مستلزم اجرای سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر است از این رو افراد و دستگاه هایی که نسبت به امضای این سند اقدام کردند باید با همکاری مسئولانه متهد به اجرای آن شوند تا این عقب افتادگی جبران شود.


 

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، در تشریح سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر در کشور، افزود: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای مقابله با بیماری های غیرواگیر در هیات دولت اقدام به تدوین سندی تحت عنوان سندملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر کرد که از سوی اعضای هیات دولت امضا شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: در سند مذکور اعضای هیات دولت تاکید کردند برای تحقق تعهدات بین المللی در راستای کنترل بیماری های غیرواگیر باید عوامل خطر بیماری های غیرواگیر را در کشور کاهش داد.

وی با یادآوری برخی از اهداف سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر، گفت: کاهش 25درصد از مرگ زودرس ناشی از بیماری های غیرواگیر، کاهش 30 درصد مصرف نمک، کاهش 30 درصد شیوع احتمال دخانیات،کاهش 25 درصد شیوع فشارخون بالا، جلوگیری از افزایش چاقی و دیابت، افزایش 20 درصد افرادی که تحرک بدنی بالایی دارند و به صفررساندن میزان اسیدهای چرب ترانس در روغن های خوراکی و محصولات غذایی از جمله اهداف سند مذکور بوده که برای کاهش بیماری های غیرواگیر در کشور باید به آن دست یابیم.

عابدی ادامه داد: در حال حاضر باید دید که تا چه حد توانسته‌ایم به اهداف سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر در کشور دست یابیم که نسبت به دیگر کشورها در این مقوله عقب نباشیم.

عضو کمیسیون بهداشت ودرمان در مجلس دهم، بر لزوم همکاری دستگاه های ذی ربط برای تحقق سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر در کشور تاکید کرد وگفت: کنترل بیماری های غیرواگیر در کشور مستلزم همکاری هماهنگ دستگاه هایی مانند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با یادآوری آمارهای بهداشت جهانی در مورد بیماری های غیرواگیر در ایران، ادامه داد: سال 2002 سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد 80 از درصد از مرگ و میرهای ایران ناشی از بیماری های غیرواگیر و مزمن است که یکی از پایه های اصلی این بیماری ها  چاقی، اضافه وزن و کم تحرکی و همچنین مصرف دخانیات و مواد مخدر است در کنار این طبق این آمارها در سال 2005، 54 درصد از مردان ایران دچار چاقی و اضافه وزن بودند در حالی که در سال 2015 هم 54 درصد دچار اضافه وزن بودند یعنی ما در این رابطه کاهشی نداشتیم.

عابدی افزود: طبق این آمارها زنان ایران در سال 2005، 70 درصد اضافه وزن داشتند در حالی که در سال 2015، 74 درصد اضافه وزن داشتند یعنی نه تنها کاهش نداشتیم بلکه به دلیل بی توجهی نسبت به مقوله پیشگیری با افزایش اضافه وزن زنان در کشور روبرو بودیم.

وی ادامه داد: چهار بیماری غیرواگیر در کشور بیماری های قلبی وعروقی، سرطان ها،  انسدادی مزمن ریوی و دیابت است که ریشه و عمده عامل بروز آنها در عدم فعالیت بدنی مناسب، تغذیه ناسالم و دخانیات است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس دهم، افزود: 80 درصد بیماری های زودرس قلبی، سکته ها، دیابت نوع 2 و سرطان ها با اقداماتی مانند رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و کنترل مصرف مواد دخانی قابل کنترل است البته عمده عامل اضافه وزن تغذیه ناسالم است که پایه های آن شامل روغن، شکر و برنج و در کنار آن بی توجهی نسبت به مصرف سبزیجات، میوه جات و انواع ماهی است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس دهم، یادآور شد: اولین قدم در راستای مدیریت بیماری های غیرواگیر توجه به پیشگیری و ارتقای سطح سلامت است که پایه ارتقای سطح سلامت ورزش، اصلاح الگوهای رفتاری، تغذیه سالم و اقداماتی مانند غربالگری، سالم سازی محیط آب، خاک و هوا و همچنین انجام معاینات بهداشتی و روش های دقیق بازتوانی است.

عابدی ادامه داد: بهتر است دولت در امر یارانه ها موظف شود یارانه گندم را نقدی پرداخت کند تا برنج، شکر و روغن به مرور زمان جایگزین شود و به جای اینکه برای برنج و شکر و روغن سوبسید دهد روی غذاهایی مفیدی مانند تن ماهی، سبزیجات ومیوه سوبسید درنظر گیرد زیرا از جمله عواملی که باعث شده دیابت نوع 2 در کشور شیوع یابد  استفاده از شکر و روغن است که قیمت بسیار پایینی دارد.

وی افزود: بهتر است قیمت شکر، روغن و نمک به اندازه ای افزایش یابد که خرید و مصرف  آنها برای مردم صرفه اقتصادی نداشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، بر لزوم فرهنگ سازی و افزایش آگاهی مردم در رابطه با مصرف غذاهای سالم و مفید از سوی وزارت بهداشت تاکید کرد و گفت: وظیفه اصلی وزارت بهداشت و درمان که متولی امر سلامت مردم است افزایش آگاهی مردم در رابطه با مصرف غذایی سالم و عدم مصرف مواد غذایی ناسالم و مضر است.

عابدی ادامه داد: در این رابطه وزارت بهداشت باید هماهنگی لازم را با وزارت آموزش و پرورش داشته باشد تا برای مقابله با چاقی و دیابت الگوی صحیح ورزش را بتواند در مدارس پیگیری کند؛ متاسفانه در آموزش و پرورش بهداشت مدارس وجود ندارد البته بهداشت مدارس داریم اما کسانی که در مدارس برای این امر مشغول هستند تخصص بهداشت مدارس را ندارند که این موضوع یک فاجعه است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس دهم، افزود: دانش آموزان باید در مدارس تغذیه سالم و الگوهای صحیح رفتاری را  آموزش ببینند تا در نوجوانی و جوانی به بیماری های غیرواگیر مبتلا نشوند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس دهم، ادامه داد: آلودگی هوا، استرس های شغلی و مسائل دیگر از دیگر موضوعاتی است که باید برای پیشگیری از بیماری های غیرواگیر به آن توجه داشت.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: اساس کار پیشگیری  از بیماری های غیرواگیر غربالگری و معاینات بهداشتی در سطح جامعه است که این موضوع را باید تحت عنوان پرستار سلامت جامعه داشته باشیم که متاسفانه در حال حاضر چیزی به نام پرستار سلامت جامعه نداریم در حالی که ما باید در مراکز بهداشتی و درمانی پرستارانی داشته باشیم که از تخصص کافی برای پرداختن به امر غربالگری بهره مند باشند تا قبل از آنکه بیماری های فشارخون، انواع سرطان ها و دیابت های به وقوع بپیوندند از آنها پیشگیری شود.

 

امینی فرد: شیوع بیماری های غیرواگیر/لزوم افزایش عوارض مواد غذایی آسیب رسان به سلامت

محمدنعیم امینی فرد، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم با انتقاد از شیوع بیماری های غیرواگیر در کشور عواملی مانند تغییر سبک زندگی، تغییر ذائقه و عادات غذایی، عدم تحرک، گسترش شهرنشینی را در شیوع بیماری های غیرواگیر موثر دانست و گفت: چاقی، فشارخون، بیماری های قلبی- عروقی، دیابت و در کنار آن بیماری های اختلال خلقی و روانی با توجه به عوارض شهرنشینی و کاهش ارتباط خانوادگی در صدر علل ابتلا به بیماری های غیرواگیر قرار دارند.


 

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: البته عوامل دیگری که در تغییر شکل و شیوع بیماری ها موثر بوده افزایش طول عمر است که با توجه به افزایش طول عمر وامید به زندگی با یک سری بیماری ها مواجه شدیم که خاص دوران کهنسالی است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با یادآوری سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر، گفت: هر چند ما در چنین طرح ها و سندهایی آرمان ها و ایده های خود را می آوریم اما اینکه این طرح ها تا چه اندازه شکل اجرایی به خود گرفته و تحقق پیدا کنند به عواملی مانند تغییر رفتار شهروندان وهمچنین تعهد دستگاه های اجرایی مرتبط است که در همین راستا مردم و دستگاه ها باید هشدارها را در رابطه با بیماری های غیرواگیر جدی گرفته تا این باور تبدیل به تغییر رفتار شود.

وی افزود: تغییر رفتار شهروندان هم پروسه ای زمان بر است و نمی توان آن را به طور ناگهانی در مردم ایجاد کرد بلکه باید با فرهنگ سازی از سوی دستگاه های ذی ربط تحقق یابد.

امینی فرد با بیان اینکه اجرای سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر همکاری تمامی دستگاه های ذی ربط را می طلبد، تصریح کرد: دستگاه های اجرایی به ویژه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان متولی سلامت باید علاوه بر سیاستگذاری مناسب در جهت مدیریت بیماری های غیرواگیر، فرهنگ سازی مناسبی را هم در این راستا داشته باشد.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس دهم، گفت: در صورت ورود جدی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مدیریت بیماری های غیرواگیر دیگر دستگاه ها هم نسبت به اجرای سندملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر و همچنین مدیریت این بیماری ها ترغیب و همکاری موثری را با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواهند داشت.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس دهم، با بیان اینکه در جهت مدیریت بیماری های غیرواگیر در گذشته اقدامات مناسبی انجام شد، افزود: در سطح اول سیستم بهداشتی و درمانی پیشرفت مناسبی را در دهه 60 و 70 شاهد بودیم اما در سطوح دوم و سوم تسلسل در سیستم شبکه مغفول ماند به گونه ای که در خدمات تخصصی، فوق تخصصی و بیمارستانی ارتباط لازم با سیستم بهداشتی سطح اول را عملا از دست دادیم.

وی یادآور شد: اخیرا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکیدات کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در راستای طرح پزشک خانواده که از جمله الگوهایی است که می تواند در رابطه با مدیریت بیماری های غیرواگیر کمک کند اقدام به تعریف پایگاه های جامع سلامت کرده  تا  خدمات رسانی به بیماران افزایش یابد.

امینی فرد ادامه داد: انتظار می رود با تکمیل ارتقای سیستم شبکه بهداشتی درمانی به ویژه در حاشیه شهرها و همچنین احداث درمانگاه های تخصصی که در حال حاضر وزات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با توجه به طرح تحول سلامت احداث حدود 1800  پلی کلنیک را در دستور کار دارد و همچنین نوسازی و تجهیز بیمارستان ها و فرهنگ سازی مناسب در جهت مدیریت بیماری های غیرواگیر گام های اساسی برداریم.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی، بر ضرورت افزایش عوارض موادغذایی آسیب رسان به سلامت، تاکید کرد و گفت: باید با ارائه راهکارهای مناسبی مانند افزایش عوارض و همچنین فرهنگ سازی مناسب مصرف شکر، نمک و دیگر غذاهای آسیب رسان به سلامت را به تدریج کاهش داد؛ بهتر است مردم با تغییر جهت به سوی  مصرف مواد غذایی سالم سلامتی خود را با مصرف غذاهای ناسالم در معرض تهدید قرار ندهند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه باید خطر شیوع بیماری های غیرواگیر در کشور را جدی گرفت، گفت: مثلا بیماری مانند دیابت در حال حاضر در کشور شیوع دارد و هیچ عضوی از بدن را مشاهده نمی کنیم که از تبعات عوارض این بیماری در امان باشد؛ امیدواریم سیاست گذاری های وزارت بهداشت در جهت پیشگیری از بیماری های غیرواگیر مورد تاکید قرار گیرد و از طرفی ارگان های فرهنگی مانند صداوسیما همکاری لازم را با وزارت بهداشت داشته باشد.

هاشمی: وزارت بهداشت سند جامع کشوری پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر را اجرایی کند

همایون هاشمی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم  با تاکید بر اینکه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر در تمامی نقاط کشور به ویژه کلانشهرها باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: از آنجایی که اقتصاد پزشکی توصیه به پیشگیری و آگاه سازی به معنای عموم کرده و توجه به اصل پیشگیری هزینه‌های حوزه سلامت را کاهش و موجب صرفه جویی در هزینه ها می شود برای جلوگیری از هدررفت منابع حوزه سلامت باید در راستای کنترل بیماری های غیرواگیر گام های جدی برداشت.


 

نماینده مردم میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی، افزود: در حوزه پزشکی ثابت شده جوامعی که پیشگیری محور هستند و هزینه هایی را به عنوان سرانه برای هر فرد در نظر گرفتند علاوه بر کاهش میزان بیماری ها مداخلات حوزه پزشکی یعنی هزینه های درمان و بازتوانی هم کاهش چشمگیری داشته است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، بر لزوم توجه به اصل پیشگیری در تمامی حوزه های کشور تاکید کرد و یادآور شد: هر کشوری که دولت و حکومت آن به مباحث پیشگیری به عنوان یک علم کارآمد و اثرگذار نگاه جدی داشته و هزینه ها در این حوزه را صرفا هزینه تلقی نکند بلکه فواید آن را بیشتر مورد توجه قرار دهد بدون شک در تمامی حوزه ها پیشرفت قابل توجهی خواهد داشت.

وی افزایش آگاهی و فرهنگ سازی را در مدیریت بیماری های غیرواگیر موثر دانست و ادامه داد: با توجه به اصل تقدم پیشگیری بر درمان و در کنار آن افزایش آگاهی شهروندان می توان بیماری های غیرواگیر را درکشور کاهش و مدیریت کرد.

نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب درمجلس شورای اسلامی، بر لزوم اجرایی کردن سند جامع کشوری پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر تاکید کرد و افزود: با توجه به شیوع بیماری های غیرواگیر در کشور نیاز است وزارت بهداشت نگاهی علمی به این موضوع داشته و  هر چه سریع‌تر نسبت به نهایی و اجرایی کردن سند جامع کشوری پیشگیری برای مدیریت بیماری‌های غیرواگیر اقدام کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، بیماری‌های قلبی و عروقی و انواع سرطان ها را از جمله بیماری های غیرواگیر در کشور برشمرد و گفت: حوادث جاده ای و معلولیت ها هم از جمله مواردی است که در کشور زیاد اتفاق می افتد در حالی که به راحتی می توان از آن پیشگیری کرد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: