کد خبر: ۱۲۶۳۱۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۴ - ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 09
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریزدرگفتگوباشفاآنلاین هشدارداد:
شفاآنلاین :متخصص قلب و عروق گفت:والدین برخی اطفال به محض اطلاع ازبیماری قلبی فرزندان شان نه تنها حاضربه پیگیری بیماری نیستند بلکه حتی با این باورکه درصورت افشای بیماری فرزندشان ممکن اتس آینده وزندگی شان نابود شود به هیچ عنوان برای پیگری ودرمان بیماری درمراحل اولیه اقدام نمی کنند که این روند طی سالهای بعد فجایع جدی را به دنبال دارد.

دکترمهرنوش طوفان درگفتگوی اختصاصی با شفاآنلاین ضمن اعلام این مطلب گفت :بارها خود وهمکاران شاهد بوده ایم به محض اعلام بیماری قلبی کودکان به خصوص دختران روستایی و ساکنان مناطق دورافتاده تر والدین شان به دلیل فرهنگ غلط وباورهای نادرست ازادامه درمان فرزندشان خودداری می کنند؛چراکه آنها معتقدند اگرمردم بدانند که دخترشان بیماری دارد،آن دختر از زندگی طبیعی ،که مفهوم آن دربین اکثریت آنها به معنای «ازدواج و بچه دار شدن» هست باز می ماند.

عضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریزدرادامه درباره آمار بیماری های مادر زادی عنوان کرد:درصدی از افرادی که بیماری قلبی مادر زادی دارند، برای تشخیص و درمان مراجعه می کنند و بررسی می شوند؛ ولی شایان ذکر است که درصدی هم هستند؛ علی الخصوص در دختران که مراجعه نمی کنند و نمی بینیم شان و از آمار آنها به درستی اطلاع نداریم .

وی افزود: ممکن است در دوران طفولیت، پزشکی به والدین آنها از جهت داشتن بیماری قلبی مادرزادی اطلاع داده باشد ولی به دلیل فرهنگ غلطی که متأسفانه در روستاهای ما غالب است ؛ اگر بدانند که دختر بیماری دارد،آن دختر از زندگی نرمال خودش ،که مفهوم آن دربین اکثریت آنها به معنای «ازدواج و بچه دار شدن» هست می ماند و کسی آن دختر را به دلیل بیماری انتخاب نمی کند؛ معمولاً این دخترها بی سروصدا بزرگ می شوند و بامشکلات عدیده ی مادر زادی به سن ازدواج می رسند.اما بعد از ازدواج ، وبارداری مراجعه می کنند که به طورقطع با یک مادر باردار 15 ،16 ساله که خودش و جنینش با خطرات جدی دست به گریبان هستند روبرومی شویم .

متخصص قلب وعروق ادامه داد :بارها وقتی گفته ایم به دلیل بیماری جدی مادر باید حاملگی خاتمه پیدا کند،همسران شان موافقت نکرده اند . حتی مواردی داشتیم که همسرفرد بیمار حتی بیان کرده :حتی در صورت فوت همسرش پس از زایمان ،خواهان تولد بچه است والبته این برای ما یک فاجعه است و متاسفانه با این موارد همواره مواجه هستیم.

دکترطوفان درادامه بیان داشت :ما در جلسات متعددی که در این زمینه داشتیم، توصیه کردیم مراکز بهداشت در سطح استانها و شهرستان ها افراد، علی الخصوص دخترانی که به سن بلوغ می رسند،را از لحاظ مشکلات قلبی مادرزادی غربال کنند. این افراد، بررسی شوند تا اگر امکان درمان برایشان وجود دارد، درمان شوند وگر نه؛ خود فرد و خانواده اش از بیماری با خبر باشند، تا از عواقب بعدی جلوگیری شود. چون خیلی از این افراد، این مسیر را طی نمی کنند وفقط بعد از حاملگی مراجعه می کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریزافزود: در حال حاضر پیشرفت های مفصلی در زمینه ی ژنتیک صورت گرفته است وبا بررسی ها ومشاوره های ژنتیک قبل از ازدواج و بارداری بسیاری از این مشکلات مادرزادی قابل پیشگیری است . ولی زمانی که فرد از این مشاوره های ژنتیک قبل ازازدواج و بارداری مدد نگرفت و وقتی مراجعه کرد که باردار بود، با استفاده از دستگاه های اکو کاردیو گرافی می توان وضعیت مادر وجنین را مشخص کرد .و زمانی که مشخص شد جنین هم در گیر مشکلات قلبی مادرزادی است ،می توان از تولد آن جلوگیری کرد .زیرا به جز اینکه جان مادر به خطر می افتد، جنینی با نقص مادر زادی متولد می شود که هیچگاه درمان نمی شود و یا فوت خواهد کرد .یا اینکه هزینه های بسیار سنگینی را به خانواده وجامعه تحمیل می کند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مخاطب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۰
0
0
ببخشید این تیتر که زدین یعنی چی؟
مدیر پایگاه باسلام
مخاطب گرامی این تیتربرگرفته از مطلب است و مادرانی را شامل می شود که به خاطردرمان نشدن بیماری شان وپس ازبارداری حتی جان شان را ازدست می دهند تا فرزندی به دنیا بیاورند
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: