کد خبر: ۱۲۶۲۵۰
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 09
شفا آنلاین>سلامت جنسی> در زمینه زنان، کمیته‌ها و سازمان‌ها و برنامه‌های کشوری زیادی تشکیل شده و نوشته شده و به اجرا هم درآمده. اما سوال اینجا است که تا چه اندازه از آنها توانسته‌اند به صورت ملی تاثیری بر افزایش سلامت عمومی زنان و دختران کشور داشته باشند؟
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  در حال حاضر، سیاست کلی کشور، افزایش باروری خانواده‌ها و جلوگیری از سالمند شدن جمعیت کشور است. جدای از اینکه چه برنامه‌ای برای رشد و تربیت کودکان به دنیا آمده وجود دارد، باید به وضعیت زنان هم توجه ویژه‌ای شود.

       به گفته مسئولین زنان، تحرک و تغذیه سالم دو حلقه مفقوده سلامت زنان کشور هستند. زندگی شهری و اشتغال بسیاری از زنان باعث شده است تا بسیار کمتر از قبل فعالیت بدنی داشته باشند و از غذاهای آماده استفاده کنند. طبق گزارشی که سایت سلامت زنان (Female health) در سال 2014 منتشر کرد گفته می‌شود: «نشستن زیاد پشت میز و انجام کارهای دفتری و اداری ضرر بیشتری برای مردان دارد تا زنان. شاید فکر کنید مردان برای انجام کارهای بدنی ساخته شده‌اند و نشاندن آنها پشت میز در حق فیزیک بدنی آنها بی‌عدالتی بوده است. در صورتی که این بی‌عدالتی بیشتر در حق زنان ادا شده. زنان دو برابر مردان در برابر کمبود تحرک به لحاظ بیماری‌های اسکلتی و ماهیچه‌ای آسیب‌پذیر هستند و کمبود ویتامین و مواد معدنی کافی در بدن آنها بیشتر از مردان خودش را نشان می‌دهد. این موضوع در اکثر موارد به دوران نوجوانی و بلوغ زنان بازمی‌گردد. اگر در آن دوره بدن به لحاظ فعالیت جسمانی و تغذیه‌ای در وضعیت مطلوبی باشد، پایه و بن سلامت در زنان کاشته می‌شود و آسیب کمتری می‌بینند. اما این موضوع در بسیاری از کشورها مورد غفلت واقع می‌شود و به همین علت ما زنانی جوان و رنجور خواهیم داشت که کودکانی کوچک و رنجور هم به دنیا می‌آورند. علاوه بر اینکه خود آنها عمر بالایی ندارند و در معرض بیماری‌های سرطانی و انواع میگرن‌های مربوط به دوران قاعدگی قرار می‌گیرند.»

       بارداری یکی از رویدادهایی است که بیش از هرچیزی بدن زنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و گاه آن را تا همیشه تغییر می‌دهد. اگر میزان ذخایر بدنی زنان در این دوره کم باشد، آنها با پوسیدگی دندان‌ها، پوکی استخوان، تغییرشکل ساختار اسکلت و ستون فقرات، افزایش وزن، افت انرژی، ریزش مو و خشک‌شدن پوست مواجه می‌شوند. اینها تنها آسیب‌هایی است که در دوران بارداری روی می‌دهد و گاهی تا آخر عمر هم درمان نمی‌شوند. بنابراین پیش از هرچیز، زنان باید از سلامتی خود مطمئن شوند تا بتوانند بارداری بی‌خطر و بی‌دردسری را داشته باشند. مجله اینترنتی اخبار پزشکی امروز (medica- news today) در مورد بارداری‌ها و تاثیر آنها روی بدن زنان می‌گوید: «زنان اگر می‌دانستند بارداری تا چه اندازه روی ساختار بدنی آنها تاثیر دائمی خواهد گذاشت، حتماً تا چند سال پیش از بارداری خود را آماده می‌کردند. بارداری به صورت کلی یک رویداد بسیار مثبت برای بدن است که از ابعاد زیادی فایده زیادی هم برای زنان دارد. اما اگر این رویداد بدون آمادگی انجام شود، بدن زنها تحت فشار زیادی قرار می‌گیرد و گاه جنین را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. متاسفانه کشورهای توسعه‌یافته امروز مادران چاقی دارد که از سلامت کافی برخوردار نیستند. این در حالی است که سلامت زنان با سلامت جوامع مساوی است. بنابراین اگر می‌خواهیم جامعه سالمی داشته باشیم باید روی زنان آن، سرمایه‌گذاری کنیم.»

       در حین بارداری و پس از آن هم نه تنها از میزان مراقبت‌ها کم نشده که بر آنها افزوده هم می‌شود. زنان در دوران بارداری علاوه بر آنکه به سلامت جنین در حال رشد درون آنها اهمیت می‌دهند، باید سلامت جسمانی خود را هم در نظر داشته باشند. در این دوران، اگر زنان دچار بیماری هرچند جزئی مانند سرماخوردگی شوند، نه تنها روی جنین تاثیر می‌گذارد که بدن آنها را هم تا حد زیادی تغییر می‌دهد. به همین علت، وجود برنامه تغذیه‌ای منظم، انجام ورزش‌های مخصوص و مناسب و اهمیت به سلامت روان از کارهای واجب در این دوران است.

       پانزدهمین کنگره بین‌المللی زنان و زایمان که به ریاست اشرف آل‌یاسین هفته گذشته در سالن همایش‌های رازی برگزار شد، برنامه‌ای هرساله برای انجمن متخصصین زنان است که با حضور بسیاری از متخصصین زن در داخل و خارج کشور برگزار می‌شود. در این کنگره که برنامه‌هایی جامع مانند نازایی، طب مادر و جنین، زایمان طبیعی و سزارین، بیماری‌های زنان، بیماری‌های جنین و جراحی‌های آنها داشته، سخنرانان زیادی از کشورهای مختلف دعوت شده بودند تا نتایج تحقیقات و دستورالعمل‌ها در کشور خود را اعلام کنند.

        آل‌یاسین در پیام خود به عنوان ریاست کنگره گفته است: «بدیهی است، مشارکت گسترده همکاران و اساتید محترم از سراسر کشور با ارسال مقالات علمی، پژوهشی و کاربردی و همچنین حضور کثیر همکاران ارجمند در کنگره، زمینه تبادلات علمی و تخصصی را میان جامعه پزشکی کشور به ویژه در زمینه طب زنان و مامائی فراهم خواهد کرد و در پیشبرد علمی جامعه پزشکی کشور موثر و در درمان بیماران راهگشا خواهد بود.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: