کد خبر: ۱۲۶۲۴۹
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۹ - ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 09
شفا آنلاین>اجتماعی> جامعیت، صراحت و ظرافت کلام متین وحی طی آیات متعدد و محکمی در خصوص کیفیت شکل‌گیری و تداوم نهاد خانواده و تدوین حق‌وحقوق، وظایف و تکالیف و مسئولیت‌های زن و شوهر که از بدو خلقت، به‌صورت زوج ماموریت ‌یافته‌اند، چنان معقول و منطقی و اعجازآمیز است که متفکرین و منتقدین منصف عالم هرگز نمی‌توانند حقانیت قانون‌مندی و پاسخگویی آن را مورد تردید قرار دهند.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  زیرا هیچ نکته ناگفته‌ای را از نظر دور نداشته، بلکه تمام زوایای پیدا و پنهان این نخستین نهاد اجتماعی،به‌حق حساسیت نشان داده است. خداوند مهربان مقررات حوزه زناشویی را حدود الهی قلمداد کرده و نقض ظالمانه آن را گناهی بس بزرگ و نابخشودنی برشمرده و هرگونه فنته و نفاق و مداخله شیطنت‌آمیز را محکوم و مردود شناخته و برعکس کمک به ایجاد صلح و آشتی بین زن و شوهر را مایه رحمت اعلام فرموده است. آفریدگار یکتا عشق مجاز و مشروع بین زن و مرد را در زمره برترین زینت‌های دنیا و آخرت مقرر فرموده تا انگیزه و شوق پیوستن به یکدیگر و ادامه زندگی سراسر سکینت را در آن‌ها تقویت کند تا در آخرت همانطور که نوید داده شد همسفر بهشتی باشند.

       مستندات تاریخی گواه می‌دهد که فضای خانواده در ایران باستان هم با ثبات و روابط آقا و بانو خیلی محترمانه، و مهرآمیز بوده است پس چرا بااین‌همه پشتوانه گران‌بها، محدوده زناشویی این‌چنین ناامن، متشنج و بحرانی شده و از شکوفایی عشق و عاشقی ، صفا و صمیمت خبری نیست؟

       متاسفانه این روزها گروهی از زن و شوهرها از یکدیگر بیزارند تا جایی‌که بعضی برای سرپوش گذاشتن به زشتی طلاق، جدایی خود را جشن می‌گیرند. بسیاری از جوانان ما حتی با داشتن کار و درآمد رغبت چندانی به ازدواج نشان نمی‌دهند یا بعد از انجام عروسی پرطمطراق و سراسر بوق و کرنا، این عهد و پیمان مقدس را به سخره گرفته و دچار کشمکش و فروپاشی می‌شوند. چرا هر سال سنت حسنه ازدواج کاهش و طلاق که مغضوب‌‌ترین و منفورترین مجاز خدا بوده که عرش از وقوع آن می‌لرزد، افزایش می‌یابد. گرچه خداوند موانع بازدارنده‌ متعددی در مسیر گسست زندگی مشترک قرار داده است و راه بازگشت را باز گذاشته است. مگر نه‌ اینکه آرامش روانی،سلامت و سعادت کودک و شکل‌گیری درست شخصیت او در گرو حمایت همه‌جانبه پدر و فضای سرشار از عواطف و احساسات و محبت بی‌دریغ مادر و هماهنگی و همدلی آنهاست که حکم دو بال نیرومند برای پرواز دارند. پرواضح است که محرومیت از این نعمت‌های حیات‌بخش چنان تعادل کودک را برهم می‌زند که با ابتلا به انواع اختلالات روانی و انحرافات اجتماعی در رویارویی با دشواری‌های پیش‌رو ، به‌شدت دچار هلاکت و حرمان می‌شود. متاسفانه امروزه آثار و عوارض و پیامد‌های ناگوار و مصیبت‌بار محصولات آسیب‌دیده و آفت‌زده خانواده‌های پرکشمکش یا ازهم پاشیده ، ازجمله انبوه زنان بیوه ، کودکان خیابانی ، دزدی و اعتیاد ، انباشت زندانی‌ها و پرونده‌های قضایی ، انواع بیماری‌های روانی و امراض جسمانی ناشی از آن و سایر بزهکاری‌های و مفاسد اجتماعی ، جامعه را درنوردیده و آرامش عمومی را به چالش کشیده است. باکمال تاسف هنوز کسانی که قصد ازدواج دارند معیار درستی ندارند. بسیاری از ازدواج‌ها یا تصادفی ، سفارشی یا باانگیزه‌های فریبکارانه‌ است و بسیاری هم که منشا احساسی دارد روی احساسات زودگذر و سطحی بنا می‌شود. این‌ها بعدازاینکه وارد زندگی می‌شوند و پی به خطای شناختی یا نیات باطنی طرف مقابل می‌برند دچار ندامت و درنتیجه کشمکش می‌شوند و درنهایت این وصلت ناهمگون با تلخی خاتمه می‌‌یابد. در حالیکه یک معامله یا قرار داد مادی و حتی ناچیز با حساسیت بالا و مشورت فراوان صورت می‌گیرد.

       در حال حاضر به‌جز مباحث و اقدامات پراکنده هیچ طرح و برنامه‌ سازمان‌یافته‌ و مستمری جهت ایجاد یک پنجره شناختی مطمئن و شفاف برای شناسایی وجوه افتراق و اشتراک در مسیر چنین عهد و پیمان سرنوشت‌ساز و دائمی طراحی و اجرا نمی‌شود. اگر از همین حالا به‌درستی چاره‌اندیشی شود سال‌ها طول خواهد کشید تا این اوضاع‌واحوال آشفته آرام گیرد.

       جای بسی شگفتی است که گروهی فرصت‌طلب و غوغاسالار به‌منظور تعقیب مقاصد نامشروع خود که از فضای سراسر ناامن و تنش آلود حاصل می‌شود ، نسبت به چنین دلواپسی‌های خانمان‌برانداز ، بیگانه و بی‌اعتنا بوده و بر تداوم و تشدید تنش‌ها دامن زده و سخت اصرار می‌ورزند و آرامش بعد از طوفان را برنمی‌تابند.
حجت پناهی
مدرس آموزش خانواده

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: