کد خبر: ۱۲۶۰۵۲
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۹ - ۱۶ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 07
شفا آنلاین>سلامت> نتایج جدید محققان نشان می‌دهد مواجهه با آلرژن تنفسی مایت گرد و غبار خانگی (HDM) در شیر مادر با افزایش خطر حساسیت آلرژیک در 5 سالگی کودکان مرتبط است.
به گزارش شفا آنلاین،   آنالیزهای بیشتر دانشمندان فرانسوی دانشگاه نیس نشان می‌دهد که این خطر در کودکانی که مادرانشان سابقه‌ای را از بیماری آلرژیک می‌دهند، بیشتر است. این کودکان همچنین بیش از 3 برابر بیشتر از کودکانی که بدون مواجهه با آلرژن‌های HDM زودهنگام هستند، احتمال دارد که مبتلا به آسم یا رنیت آلرژیک شوند.

       محقق ارشد این مطالعه و تیم تحقیقاتی وی در گزارشی اعلام کردند که نتایج به دست آمده پیشنهاد می‌کنند اثر متقابل ژن ـ محیط میان خانواده آسم یا آلرژی و Dermatophagoides pteronyssinus در شیر مادر برای افزایش خطر آسم و رنیت الزامی است. آنها نتایج خود را در Journa- of Allergy and Clinica- Immunology منتشر کرده‌اند.

       محققان در این مطالعه متذکر می‌شوند تا 80 درصد بیماران مبتلا به رنیت آلرژیک و آسم به آلرژن‌های Dermatophagoides pteronyssinus وDermatophagoides farinae حساسیت دارند. مطالعات برای بررسی اثربخشی مداخلات برای کاهش مواجه در اوایل دوره زندگی با آلرژن‌های HDM نتایج مختلفی داشته است.

       در یک مطالعه پیشین، پژوهشگران همین کارآزمایی، دریافتند که آلرژن‌های تنفسی از HDM در شیر انسان وجود دارد و نشان دادند که موش‌های مواجهه داده شده با Dermatophagoides pteronyssinus در شیر، بیشتر احتمال داشته که حساسیت آلرژیک داشته باشند. به منظور ارزیابی ارتباط میان مواجهه زودهنگام با آلرژن‌های HDM و بروز بیماری‌های آلرژیک در انسان‌ها، محققان به داده‌های گرفته شده از کوهورت موالید French EDEN نگاهی انداختند که در برگیرنده 225 زوج مادر و کودک است.

       دو‌سوم از این مادران سطوح قابل تشخیص Dermatophagoides pteronyssinus را در شیر خود نشان می‌دادند. میانه سطح 1 Dermatophagoides pteronyssinus برای همه جمعیت تحت بررسی، 1/52 پیکوگرم در میلی‌لیتر گزارش شد. مادرانی که سابقه آسم یا آلرژی را ذکر می‌کردند، آنهایی که جوان‌تر از 34 سال بودند و افرادی که شیر آنها در زمستان جمع‌آوری شده بود، میانه بالاتری را از سطح 1 Dermatophagoides pteronyssinus داشتند.

       کودکانی که مادرانشان سابقه آلرژی یا آلرژی‌هایی را ذکر کرده و سطوح بالایی را از Der p 1 (بالاتر از حد میانه) نشان می‌دادند، در مقایسه با کودکانی که از مادرانی زاده شده بودند که سطوح 1 Dermatophagoides pteronyssinus آنها کمتر از حد میانه بود، بیشتر احتمال داشت که در 5 سالگی مبتلا به آسم یا رنیت آلرژیک باشند (نسبت خط: 4/3، معنی‌دار از نظر آماری). سطوح IgE در 142 کودک ارزیابی شد. افرادی که با سطوح 1 بالاتر Dermatophagoides pteronyssinus مواجهه داشته بودند، بیشتر احتمال داشت که tota- IgE مثبت داشته باشند (نسبت خطر تعدیل شده: 87/3، معنی‌دار از نظر آماری). البته افزایش در شانس داشتن IgE اختصاصی Dermatophagoides pteronyssinus به حد معنی‌دار نرسید (نسبت خطر تعدیل شده: 21/2).

       این یافته‌ها اصلا بدین معنا نیستند که مادران باید شیر خود را از نوزادانشان دریغ کرده و به شیر خشک روی آورند تا از بروز بیماری‌های آلرژیک در نوزادانشان پیشگیری کنند. در حقیقت، کودکان می‌توانند به‌طور مستقل از شیر مادر خود هم از راه دهان با آلرژن‌های HDM تماس پیدا کنند، همانطور که مطالعات پیشین هم نشان داده بودند آلرژن‌های HDM در مایعات گوارشی افراد سالم یافت می‌شوند. شیر مادر حاوی اجزایی است که به مقابله با اثرات زیان‌آور آلرژن‌های HDM کمک می‌کنند، در حالی که شیر خشک این خصوصیات را ندارد. از این رو، نباید شیر مادر از نوزاد به این دلیل دریغ شود.
منبع: Reuters Health
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: