کد خبر: ۱۲۶۰۴۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۱۵ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 06
شفا آنلاین>سلامت>عضو هیات مدیره انجمن سرطان ایران گفت:افراد با پرهیز از بسیاری از عوامل سرطان زا می توانند از ابتلای خود به این بیماری پیشگیری کنند؛ چرا که در 92 درصد سرطان ها عامل محیطی مانند آب، هوا و غذای آلوده موثر است.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر ناصر پارسا اظهار کرد: فقط در هشت درصد باقی مانده، عوامل وراثتی در بروز سرطان دخیل است.
وی گفت: از زمان اولین جهش ژنتیکی تا بروز علائم ابتلا به سرطان معمولا هفت سال طول می کشد؛ پس از اولین جهش سلولی به دلیل این که فرد از محیط، آب، غذا و هوایی که استنشاق و عوامل سرطان زا مانند نیترات و مشتقات نفت را دریافت می کند به مرور سلول های دیگر نیز دچار جهش سلولی می شوند و زمانی که سیستم ایمنی بدن فرد ضعیف شود، سرطان بروز می یابد.
وی همچنین در مورد ابتلا به سرطان در اثر عوامل ارثی و ژنتیکی اظهار کرد: افرادی که در بستگان نزدیک خود مواردی از ابتلا به سرطان داشته اند، 30 درصد ، احتمال بروز سرطان در آنها بیشتر از سایر افراد جامعه است.
پارسا توصیه کرد: افراد پرخطر از نظر ابتلا به سرطان مانند افرادی که سابقه فامیلی ابتلا به این بیماری را دارند، لازم است از حدود سن 30 سالگی تحت معاینات دوره ای تشخیصی قرار گیرند.
وی در مورد علائم اولیه ابتلا به سرطان افزود: تعریق شبانه، کاهش اشتها، کاهش وزن، خونریزی غیرمنتظره، درد مفاصل و ضعف عمومی از جمله علائم اولیه ابتلا به سرطان به شمار می روند و افرادی که بیشتر از 2 هفته این علائم را داشته باشند، باید از نظر ابتلا به سرطان تحت معاینه قرارگیرند.
پارسا ادامه داد: افرادی نیز که در محیط های آلوده مانند کلان شهرها زندگی می کنند، سوء تغذیه دارند، دچار استرس های روزانه اند، مسائل بهداشت شخصی را به درستی رعایت نمی کنند و آگاهی کافی در زمینه سرطان ندارند با احتمال بیشتری در زمینه ابتلا به سرطان مواجه هستند.
عضو هیات مدیره انجمن سرطان ایران گفت: یکی از مهم ترین عوامل سرطان زا مصرف دخانیات و مشروبات الکلی است و پس از آن مواد رادیواکتیو محیطی، اشعه ماوراء بنفش، عفونت های باکتریایی و ویروسی، مواد شیمیایی محیطی، مشتقات نفتی محیطی و آفت کش ها از جمله عوامل سرطان زا به شمار می روند.
پارسا با تاکید بر لزوم خودمراقبتی در پیشگیری از ابتلا به سرطان، تصریح کرد: پرهیز از بسیاری از عوامل سرطان زا در اختیار خود افراد است و آنها می توانند با دوری از این عوامل و مراقبت از خود از ابتلا به سرطان پیشگیری کنند.
وی خاطرنشان کرد: به طورکلی 80 درصد موارد ابتلا به سرطان در سنین بالای 60 سال اتفاق می افتد، زیرا با افزایش سن، میزان زمانی نیز که افراد در معرض عوامل سرطان زا بوده اند، افزایش می یابد و به همین دلیل است که افراد در سنین بالا بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند.
پارسا با اشاره به افزایش طول عمر و امید به زندگی در ایران، اظهار کرد: با توجه به پیر شدن جمعیت ایران طبق آمار منتشر شده، لازم است اقدامات پیشگیرانه در خصوص بیماری سرطان با جدیت بیشتری در کشور اجرایی شود.
برچسب ها: سرطان ، طول عمر ، استرس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: