کد خبر: ۱۲۵۸۹۹
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۵ - ۱۵ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 06
شفا آنلاین>سلامت>طبق یک مطالعه جدید در انگلستان، افراد مبتلا به سرطان، مزایای احتمالی شرکت در کارآزمایی‌های اولیه برای یک داروی جدید را دست بالا می‌گیرند؛ حتی پس از آنکه با یک پزشک درباره انتظاری که باید داشته باشند، صحبت می‌کنند.
 به گزارش شفا آنلاین به  گفته نویسندگان این پژوهش در ژورنال سرطان، تنها ۴ تا ۲۰ درصد از شرکت‌کنندگان ممکن است پاسخ سرطان خود به دارو را مشاهده کنند.

       اما در میان بیماران سرطانی بررسی‌شده که در فکر شرکت در یک کارآزمایی اولیه برای دارو بودند، بین ۴۰ تا ۵۰ درصد از آن‌ها فکر می‌کردند که تومورهایشان کوچک خواهد شد. این موضوع قبل و بعد از مشاوره با پزشکان صادق بود. این انتظارات با آن چیزی که بیماران سرطان به طور معمول در طول کارآزمایی‌های نخستین دارویی تجربه می‌کنند، مطابقت ندارد. این کارآزمایی‌ها معمولاً در کسانی انجام می‌شود که سرطان‌های پیشرفته آنان به درمان‌های دیگر جوابی نداده است. محققان برای این مطالعه، افراد را در یک مرکز پزشکی که برای فاز اول کارآزمایی بالینی در نظر گرفته شده بود، ارزیابی کردند.

       پیش از آنکه با یک پزشک برای صحبت درباره کارآزمایی ملاقات کنند، ۳۹۶ نفر پرسش‌نامه را پر کردند. حدود سه‌چهارم از آن‌ها مایل به شرکت در کارآزمایی بودند. قریب به ۴۳ درصد نیز فکر می‌کردند تومورهایشان در نتیجه کارآزمایی بهبود خواهد یافت.

       پژوهشگران می‌افزایند: این بیش از دو برابر نرخ پاسخ به داروها است و نشان می‌دهد که اختلاف بزرگ میان انتظارات و نتیجه کارآزمایی‌ها نشان می‌دهد.

       بحث با پزشکان، کمی انتظارات بیماران را پایین آورد. ۳۰۱ شرکت‌کننده پس از ملاقات با پزشک، یک پرسش‌نامه دیگر را پاسخ دادند. نسبت کسانی که مایل به شرکت در مطالعه بودند، به ۸۴ درصد افزایش یافت و نسبت آن‌هایی که انتظار کوچک شدن تومور خود را داشتند، به حدود ۴۷ درصد رسید.

       همچنین محققان دریافتند که بعد از مشورت با یک پزشک، ۱۴ درصد توقع درمان داشتند سرطانشان درمان شود. ۳۷ درصد دیگر در مورد امکان درمان سرطان خود مردد بودند.

       یکی از این محققان می‌گوید: «احتمال دارد این انتظارات بالا در بیماران سرطانی، ناشی از عدم میل آنان به از دست دادن امید باشد. حتی بهترین گفتگوکننده در جهان نیز نمی‌تواند این آمار را تغییر دهد. همچنین افرادی که بسیار بیمار بودند یا آنچنان خوش‌بین نبودند، کمتر تمایل به پاسخ به پرسش‌نامه دوم داشتند.» پژوهشگران این هشدار را در گزارش خود منعکس کردند که افرادی که به پرسشنامه دوم جواب ندادند، با توجه به وضعیت سلامت خود به احتمالاً واجد شرایط برای شرکت در کارآزمایی نبودند.

       کسانی که مایل به شرکت در فاز اول کارآزمایی هستند، اطلاعات بسیار زیادی را دریافت کرده و باید یکی از اعضای خانواده را به ملاقات ابتدایی بیاورند. همچنین آن‌ها باید یادداشت‌برداری کنند و اسناد رضایت‌نامه را برای بررسی و مطرح کردن به خانه ببرند.
منبع: Reuters
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: