کد خبر: ۱۲۵۸۴۸
تاریخ انتشار: ۲۳:۰۰ - ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 04
شفا آنلاین>سلامت>معاون پرستاری از فارغ التحصیلی سالانه ١٢ هزار پرستار دانشگاهی از سال آینده خبر داد و گفت: پیش از این، تعداد فارغ التحصیلان پرستاری سالیانه حدود 6 هزار نفر بود.
به گزارش شفا آنلاین، محمد میرزابیگی در نشست مدیران پرستاری دانشگاههای علوم پزشکی  سراسر کشور ، با تاکید بر این که قطب نمای حرکت و خدمت در معاونت پرستاری وزارت بهداشت و مدیریت های پرستاری دانشگاهها ، ارائه خدمات پرستاری مطلوب به بیماران و ارتقاء رضایتمندی مردم و بیماران است، گفت: پرستاران لایه های مختلف خدمت رسانی از روستا ها تا شهرهای بزرگ را تشکیل می دهند و معاونت پرستاری  علاوه بر توجه جدی به موضوع پرستاران  و خدمت همه جانبه به آنها در واقع معاونت مراقبت های پرستاری است و مدیران پرستاری در دانشگاه ها و همچنین بیمارستانها باید به این مآموریت های مهم توجه ویژه داشته باشند.

معاون پرستاری با بیان این که مراقبت های پرستاری در کشور ما نیاز به مدیریت کلان و تخصصی دارد ، یکی از دستاوردهای این معاونت در وزارت بهداشت دولت یازدهم را تصویب سالیانه برنامه های کلان معاونت پرستاری در شورای معاونین و قرار گرفتن این مصوبات در کتاب برنامه عملیاتی وزارت بهداشت بیان کرد و افزود: با وجود جایگاه مناسب مدیریت پرستاری در دانشگاههای علوم پزشکی ، اجرای صحیح و به موقع برنامه های عملیاتی کشوری با رویکرد بومی و منطقه ای مورد انتظار است.وی همچنین به دستاوردهای 5/2 معاونت پرستاری اشاره کرد و گفت : تحقق بیش از 24 دستاورد مهم مراقبتهای پرستاری در طول دو سال و نیم ، تقریبا در ادوار مختلف این وزارت بی سابقه است و سطح بندی خدمات پرستاری به سطوح حرفه ای و غیرحرفه ای که شامل مراقبت های عمومی، تخصصی و مراقبت های اولیه و بالینی است را از جمله دستاوردهای مهم پرستاری در این دوره برشمرد..

وی  همچنین ابلاغ چند بخشنامه در قالب افزایش دو برابری پذیرش دانشجو ،استخدام های دولتی، غیردولتی، به کارگیری دانشجویان، تمدید طرح، جایگزینی مرخصی زایمان و به کارگیری کمک پرستاران یکساله، را از اقدامات کوتاه مدت و بلند مدت وزارت بهداشت برای کاهش کمبود پرستار برشمرد.

وی یکی دیگر از دستاوردهای این معاونت را تصویب و ابلاغ رشته مدیریت پرستاری در مقطع کارشناسی ارشد ، در شورای برنامه ریزی وزارت متبوع بیان کرد و افزود: تصویب و ابلاغ آیین نامه دوره های حرفه ای تربیت پرستار پراکتیشنر در شورای گسترش، ابلاغ آیین نامه اعطای پروانه صلاحیت حرفه ای به پرستاران، ابلاغ آیین نامه مراقبت در منزل و پرستاری جامعه نگر، بازنگری اساسی و ابلاغ دستورالعمل نظام  اعتبار بخشی جدید و کاهش حجم سنجه های اعتباربخشی، حل معضلات قبلی اعتبار بخشی  با مشارکت وسیع پرستاران و ابلاغ آیین نامه ساماندهی نظام پرداخت و به طور میانگین ۳ برابر شدن کارانه پرستاران نسبت به سال ۹۲ از طریق افزایش سهم کارکنان از درآمد اختصاصی بیمارستان ها به میزان حدود ۱۰ درصد از دیگر دستاوردهای این معاونت در این دوره وزارت بوده است.

میرزابیگی با اشاره به وجود فاصله میان آموزش و بالین در سالیان متمادی گذشته ، افزود: با ابلاغ آيين نامه بالينى سازى آموزش پرستاری ، این فاصله برطرف شده و  دانشجویان پرستاری ما بالینی تر تربیت خواهند شد.

وی ضمن اشاره به ابلاغ آيين نامه تربيت پرستار پركتيشنر گفت: اين دسته  از نیروها، پرستارانى هستند كه حداقل مدرك كارشناسى را دارند و مى توانند آموزش هاى مختلفى را ببينند و اکنون بر اساس تقسیم کار در کار گروه بازنگری و به روز رسانی  شرح وظایف جدید گروه پرستاری سازمان نظام پرستارى  ماموریت یافته بررسى کند  كه ببينيم چه تعداد دوره براى تربيت پرستاران پراکتیشنر نياز داريم.اگر چه در سایر کشورها حدود 60 تا 70 دوره پراکتیشنر وجود دارد ولی کار کارشناسی سازمان در این زمینه نتیجه بخش خواهد بود.

معاون پرستاری با بیان این که در گذشته نيروهاى شركتى مشكلاتى مانند رعايت نشدن حقوق، مزایا و بيمه داشتند ، گفت: برای رفع مشکلات پرستاران شرکتی از طریق تشکیل "موسسه کارآفرینان آوا سلامت" و صدور بخشنامه کاملا روشن از سوی وزارت بهداشت برای پرداخت حقوق و مزایای عادلانه به این نیروها اقدام و ابلاغ شده است که هم شرکتها و هم دانشگاههای علوم پزشکی ملزم به رعایت این بخشنامه هستند.

وی تاکید کرد:هر كارشناس پرستارى که از وی خريد خدمت می شود،  نبايد كمتر از دو میلیون و هفتاد هزار تومان  دريافتى داشته باشند و به این مبلغ نیز مواردی مانند کارانه ، اضافه کار ، مزایای رفاهی و .... افزوده می شود.

میرزابیگی با اشاره به اختصاص مبلغ ٦٤٠ ميليارد ريال در اواخر سال گذشته براى ساخت یا تجهیز پاويون هاى پرستارى به تمامی دانشگاههای علوم پزشکی ،افزود: به طور میانگین برای هر بخش بیمارستانی 10 میلیون تومان در نظرگرفته شده است.

معاون پرستاری با بیان این که بعد از طرح تحول ، شاهد افزايش میزان مراجعه مردم به بيمارستان ها هستيم گفت  برخى فعاليت ها که قبلا به بیرون از بیمارستان ارجاع داده می شد نیز اکنون  بايد در داخل بيمارستان براى بيمار انجام شود که این امور نوعا" توسط پرستاران انجام یا مدیریت می شود.

وی افزود: از سال آينده شاهد فارغ التحصيلى سالیانه 12 هزار پرستار خواهيم بود كه تا قبل از اين در طول سالهای قبل حدود ٥  تا 7 هزار نفر بود.

میرزابیگی با اشاره به برگزاری آزمون استخدامى نیروهای دولتی برای جذب 17 هزار نفر در آبان ماه امسال گفت:از افرادی که پذیرفته می شوند 11 هزار نفر پرستار خواهند بود که بعد از طی کردن  مراحل و روند گزينش ،به کار گرفته خواهند شد.

معاون پرستاری از ابلاغ دستورالعمل روش مراقبت موردی ( case method) خبر داد و گفت: با توجه به این دستورالعمل هر پرستار مسئول تعدادی بیماران معین می‌شود و هر بیمار نیز متقابلا پرستار خود را می‌شناسد. طی یک سال گذشته، این طرح در ۵۰ بیمارستان پایلوت شده است و امیدواریم در آینده مردم از طریق این روش به خوبی از مراقبتهای پرستاری برخوردار شوند.

میرزابیگی همچنین ساخت " سریال پرستاران" را به عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی  در حوزه پرستاری در سالهای اخیر خواند و افزود همزمان با شب ولادت امام رضا (ع) تولید این سریال 52 قسمتی عملا آغاز شده و هم اکنون نیز در حال ساخت می باشد.

وی به دستور وزیر بهداشت برای توسعه تعداد و تخصص های انجمن‌های علمی پرستاری و اجرای ۲۲۰ برنامه آموزش مداوم با نظر مجامع مختلف پرستاری نیز اشاره کرد و گفت: در این دوره از وزارت بهداشت، چندین بخشنامه برای ساماندهی روش‌های مدیریت و رهبری مدیریت‌های پرستاری ابلاغ شده، همچنین به طور بی سابقه ای  از پرستاران برای پست‌های مدیریتی غیرپرستاری، مشارکت‌خواهی شده و نیز کمیته‌های دوازده گانه مشورتی پرستاری شامل صاحبنظران حقیقی و حقوقی در معاونت پرستاری تشکیل گردید.

معاون پرستاری وزارت بهداشت درباره نحوه نظارت وزارت بهداشت بر وضعیت پرستاران بیمارستان‌های خصوصی توضیح داد و گفت: آنچه که از سوی وزارت بهداشت طراحی و ابلاغ می‌شود، فقط مخصوص بیمارستان‌های دولتی به تنهایی نیست بلکه برای همه بخش‌های دولتی  و غیر دولتی است.بنابراین فعلا در استان تهران، تیمی برای بررسی وضعیت بیمارستانهای خصوصی با رویکرد مراقبت های پرستاری تشکیل شده است که به بیمارستان‌های خصوصی می‌روند و وضعیت آنها را از جهت برنامه‌های پرستاری ابلاغ شده، بررسی می‌کنند و بر اساس نتایج بررسی های در حال انجام ، بخشنامه ها و توصیه هایی صادر خواهد شد و در گامهای بعدی این تیم کشوری  و از سایر نهادهای پرستاری نیز برای همکاری استفاده خواهد شد.

وی مجموع بخشنامه های ابلاغی و دستاوردهای پرستاری  را در طول 5/2 سال گذشته ، بالغ بر 24 موضوع خواند و گفت: اکنون فصل اجرای صحیح تمامی این بخشنامه ها می باشد که نیاز است هم مدیران پرستاری و هم نهادهای پرستاری همه با هم برای اجرای  دقیق و صحیح بخشنامه ها و ابلاغیه ها تلاش کنند.

وی در ادامه ، درخصوص چرایی به کارگیری کمک پرستاران برای جبران کمبود نیروی غیرحرفه‌ای بیمارستان‌ها گفت: در بخش غیرحرفه‌ای از لحاظ وجود تعداد اسامی مختلف مانند بیماریار، بیمار بهدار،کمک بهیار، بهیار و... بازار وانفسایی وجود داشت که هم مشابه بین‌المللی نداشت و هم عملا بسیاری از نیازهای اساسی و مراقبتهای اولیه بیمار، روی زمین مانده بود. به این خاطر در کشور ما، مانند همه جای دنیا رده ای به نام کمک پرستاری که تنها یک رده غیر حرفه ای ، قبل از اولین سطح حرفه ای ( پرستار  کارشناس )  باید وجود داشته باشد.بنابراین ،این نیروها بعد از یک سال آموزش، گواهینامه کمک‌پرستاری یک ساله دریافت می‌کنند، به همین منظور آموزش آنها از اوایل سال ۹۴ شروع شد و از یک ماه قبل به تدریج ،دوره  آموزشی تعدادی از آنها به اتمام رسیده و تعداد زیادی هم به مرور دانش آموخته می شوند.

وی گفت:  ۱۰ هزار نفر از ۱۵ هزار نفری که برای این دوره‌ها ثبت‌نام کرده و آموزش می بینند، بنا به نیاز بیمارستانها و با حفظ تناسب 4/1 به نیروهای حرفه ای  جذب می‌شوند و به صورت خرید خدمت به کار گرفته خواهند شد.

وی درخصوص نحوه فعالیت نیروهای کمک بهیار چهار ماهه که در گذشته آموزش دیده اند نیز گفت: ما برای کسانی که دوره‌های چهار ماهه کمک بهیاری را در موسسات مجاز طی کرده‌اند، آیین‌نامه‌ای تکمیلی تدوین کردیم که اگر  این نیروها در مواردی در سیستم های بیمارستانی نیز مشغول به فعالیت باشند، با هزینه خود سیستم ، دوره‌های تکمیلی را بگذرانند. به این ترتیب طی یک سال‌آینده ، هیچ نیروی غیرحرفه‌ای که کمتر از یک سال دوره دیده باشد، در بیمارستان‌ها نخواهیم داشت. کمک بهیاران چهار ماهه که تا  آذرماه 94  توسط نظام پرستاری یا سایر نهادهای دارای مجوز قانونی تربیت شده باشند ، می توانند در دوره های 8 ماهه تکمیلی شرکت کنند و تبدیل به یکساله شوند.

وی در خصوص برخی اظهار نظر ها در مورد مهاجرت پرستاران گفت: مهاجرت سالانه حدود 3۰۰ یا 5۰۰ نفر از یک جامعه ۲۰۰ هزار نفری پرستاری که آن هم مدتی بروند کار کنند و دوباره برگردند، درصد قابل ملاحظه و قابل قضاوت و معناداری  نیست. این اتفاق در همه مشاغل می‌افتد. ممکن است تعدادی از پرستاران در سطوح مختلف ویزای کار بگیرند، مدتی در برخی کشورها بمانند و دوباره برگردند.البته از طرفی هنوز کسی آمار افرادی که بر گشته اند را نیز اعلام نکرده ، در صورتی که رفت و آمد وجود دارد ، نه اینکه فقط مهاجرت باشد.

معاون  پرستاری وزارت بهداشت درخصوص آخرین وضعیت برنامه آموزش دانشجویان پرستاری  از طریق بیمارستان‌ها گفت: این طرح در ابتدا اشکالاتی داشت که با مشارکت 50 دانشکده و همه نهادهای پرستاری، اشکالات آن  امروز به طور کامل برطرف شده است و دانشکده‌ها قرار است از ظرفیت بیمارستان‌هایی که واجد شرایط هستند( طبق تشخیص بورد و شورای گسترش) برای پر کردن خلاء میان آموزش و بالین استفاده کنند. این شایعه که بیمارستان‌ها می‌توانند بی حساب و کتاب ، پرستار تربیت کنند صحت ندارد و حقیقتا شایعه است اما تاسیس دانشکده های پرستاری غیر دولتی با رعایت تمام شرایط قانونی نیز موضوعی است که مورد اقبال جامعه پرستاری است و بویژه اعضای هیات علمی شاغل و بازنشسته پرستاری می باشد و تاکید و دعوت بنده هم ، مشارکت جامعه پرستاری برای راه اندازی دانشکده های غیر دولتی پرستاری است.

میرزابیگی در پایان درباره آخرین وضعیت طرح مراقبت در منزل( home care) گفت: یکی از مشکلات اساسی مردم ،برخی بیماری‌ها از جمله بیماریهای مزمن ، سالمندی، بیماری های غیر واگیر و سرطانها است که اگر خانواده های بیماران بخواهند برای هر بیماری یا مشکلی از این نوع بیماریها به مراکز درمانی مراجعه کنندو بستری شوند، هزینه آنها به شدت افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه بهتر است شرایطی فراهم کنیم که خدمت را بالای سر آنها ببریم. به همین خاطر آیین‌نامه مراقبت‌های پرستاری  به صورت جامعه نگر در منزل تدوین و ابلاغ شد که با این روش می‌توان ، مراقبت‌ها را به محل سکونت کسانی که  از این نوع بیماری‌ها دارند، برد.

وی افزود: بعد از طرح تحول نظام سلامت و کاهش هزینه‌های بستری، شاهد افزایش بار مراجعات مردم به مراکز درمانی و نیز تا حدودی افزایش میزان بستری شدن بیماران مختلف هستیم که این امر  باعث بالا رفتن میزان و درصد اشغال تختهای بیمارستان ها شده  و از طرفی بیماران دیگری که نیاز به بستری شدن دارند، ممکن است در اورژانس‌ها یا روی تخت‌های اضافی در انتظار بستری به سر برند. با  ابلاغ این آیین‌نامه ،فرصتی هم فراهم شده تا بیماران ، به ویژه بیماران مزمن با خیال راحت و به صورت قانونی با "مراکز ارائه  مراقبت‌های پرستاری در منزل" ارتباط گرفته و مراقبتهای مورد نیاز خود را در محل زندگی خود دریافت نمایند.

به گفته معاون پرستاری وزارت بهداشت، پرستاران دارای مدرک کارشناسی  و بالاتر ،  می‌توانند این مراکز را تاسیس و فعال نمایند . وی گفت برای کاهش هزینه های مردمی در این موضوع نیز تعرفه های مربوط به شورایعالی بیمه فرستاده شده  و در حال حاضر نیز منتظر تصویب این تعرفه‌ها از سوی شورای عالی بیمه می باشیم.

میرزابیگی تصریح کرد: با ابلاغ آیین‌نامه مراقبت‌های پرستاری در منزل، محدودیتی برای به کارگیری نیروهای مختلف پرستاری از جمله پرستاران شاغل در مراکز درمانی و بازنشسته نداریم.

میرزابیگی در آخرین فراز صحبت خود با مدیران پرستاری از آنها خواست ضمن حفاظت از دستاورد ها با اجرای  صحیح بخشنامه های 24 گانه و پرداختن دقیق به مفاد این دستاوردها ، به معیشت پرستاران و نیازهای رفاهی آنها نیز توجه داشته باشند و مخصوصا ارتباطات مهربانانه تر و سازمان یافته تری با بدنه پرستاری و به ویژه جوانان و مخصوصا نیروهایی که استخدام نیستند یا شرکتی اند، داشته باشند تا انها نیز در برخورداری از حقوق و مزایا ،  همانند پرستاران استخدام رسمی مورد توجه باشند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: