کد خبر: ۱۲۵۷۲۹
تاریخ انتشار: ۰۱:۴۵ - ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 05
شفا آنلاین>اجتماعی> فیلترینگ سرویس‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک و توییتر و یوتیوب و... یکی از مباحثی است که جناح‌ها و مسئولین در مورد آن اختلاف‌نظر دارند
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید این شبکه‌ها در فواصل مختلف فیلتر و رفع فیلتر شدند؛ اما پس از انتخابات 88 حساسیت مسئولین روی این مسئله بیشتر شد و این در حالی است که بسیاری از دولتمردان و چهره‌های سرشناس از این شبکه استفاده می‌کنند. یکی از وعده‌های انتخاباتی دولت حسن روحانی تسهیل گردش آزاد اطلاعات در کشور ایجاد امید نسبت به‌احتمال رفع ممنوعیت‌های و سخت‌گیرانه آنلاین در ایران بود؛ اما تلاش‌های دولت یازدهم درباره رفع فیلتر راه به‌جایی نبرد. حتی گاهی زمزمه‌هایی مبنی بر مسدود شدن تلگرام و اینستاگرام به گوش می‌رسد. مقاومت مسئولین دولت یازدهم در برابر فیلتر شدن شبکه‌های اجتماعی باقی‌مانده تا امروز کارساز بوده است.

 به نظر می‌رسد مسئولین مخالف تنها به دنبال درمان موقت هستند و نقش مثبت این شبکه‌ها را در مشارکت‌های اجتماعی مانند تاثیری که این سرویس‌های اجتماعی روی انتخابات مجلس داشت نادیده می‌گیرند. بالا بردن فرهنگ نقد و مشارکت مستقیم مردم در تصمیم‌گیری‌ها، مانند اعتراض مردم به پوشش ورزشکاران در المپیک ریو یا رفتار مجری برنامه اکسیر و زیر ذره‌بین قرار دادن رفتار بعضی مسئولین دریچه امیدی است که می‌تواند مردم را دل‌خوش به حضور اجتماعی کند.

       روزهای گذشته خبرهایی مبنی بر رفع فیلتر توییتر به گوش می‌رسید اما برخی مسئولان کشور این خبر را غیرواقعی دانسته و معتقدند که توییتر هیچ‌وقت رفع فیلتر نمی‌شود. آن‌ها مدعی‌اند که سهم بالای توییتر در جریان‌های سال ۸۸ باعث می‌شود که هیچ‌گاه این شبکه اجتماعی پرطرفدار رفع فیلتر نمی‌شود. این در حالی است که اکثر مسئولان کشوری در هر مقام و منصبی از توییتر استفاده می‌کنند. مدت‌هاست مسئله فیلترینگ توییتر دستخوش شوخی است. اینکه مسئولان مهم حکومتی به توییتر دسترسی دارند و از آن استفاده می‌کنند اما این شبکه اجتماعی برای مردم فیلتر است.

روند رو به رشد وقوع جرائم در فضای مجازی
       سردار کمال هادیان‌فر، رئیس پلیس فتا با اشاره به روند رو به رشد وقوع جرائم در فضای مجازی گفت: «با توجه به گسترش روزافزون اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی هرساله شاهد رشد جرائم در این فضا هستیم و در 6 ماهه نخست امسال 63/5 درصد جرائم رخ‌داده در فضای مجازی افزایش داشته است.»

       به گفته او آمارهای به‌دست‌آمده نشان می‌دهد 42/5 درصد از جرائم رخ‌داده در شبکه اجتماعی تلگرام به وقوع می‌پیوندد که لازم است خانواده‌ها و جوانان هوشیاری بیشتری در حین استفاده از این شبکه‌ اجتماعی داشته باشند.

       رئیس پلیس فتای ناجا هتک حیثیت در فضای مجازی را دارای بیشترین سهم از جرائم اینترنتی در کشورمان معرفی کرد و با اشاره به موضوع برداشت‌های غیرمجاز در اثر اینترنت ادامه داد: «در سال 93 میزان برداشت‌های غیرمجاز به 53 درصد رسید که خوشبختانه با هشدارهای پلیس و همکاری بانک‌های کشور کاهش 34 درصدی در این فضا را تجربه کرده است.» هادیان‌فر درباره برخورد پلیس فتا با صفحات غیراخلاقی در اینستاگرام گفت: «سرورهای اینستاگرام در آمریکاست و دسترسی‌های پلیسی ما به آن محدود است و در کمیسیون تعیین مصادیق چندین بار تصمیم بر این بود که اینستاگرام فیلتر شود اما دولت با فیلتر شدن آن مخالف است. در حال حاضر وزارت ارشاد کارهایی انجام داده تا به‌صورت هوشمند با صفحات مستهجن برخورد شود اما پلیس فتا سعی دارد صفحات با موضوعات مختلف که استمرار در ادامه جرمشان دارند را شناسایی کرده و به پلیس امنیت اخلاقی ارجاع می‌دهیم و دستگیری‌ها با پلیس امنیت اخلاقی است.»

توییتر به‌هیچ‌وجه رفع فیلتر نمی‌شود
       همچنین معاون قضایی دادستان کل کشور در امور فضای مجازی در واکنش به برخی خبرهای منتشرشده مبنی بر احتمال رفع فیلتر توییتر به دنبال طرح جایگزینی با پیام‌رسان تلگرام گفت: «توییتر به‌هیچ‌وجه رفع فیلتر نمی‌شود.» عبدالصمد خرم‌آبادی به این سوال که برخی رسانه‌ها و سایت‌های خبری اعلام کرده‌اند یک مقام برجسته در امور فضای مجازی گفته جایگزینی تلگرام با توییتر در حال بررسی است که بر اساس آن، پیام‌رسان تلگرام مسدود شده و شبکه اجتماعی توییتر از فیلتر خارج می‌شود، پاسخ داد: «با توجه به نقشی که شبکه اجتماعی توییتر در فتنه سال 88 داشته، این شبکه به‌هیچ‌وجه رفع فیلتر نمی‌شود.» معاون دادستان کل کشور و دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه ادامه داد: «حتی اگر اعضای کارگروه هم به لحاظ اکثریتی که دولت در این کارگروه دارد، به رفع فیلتر شبکه اجتماعی توییتر رای بدهد، این شبکه علاوه بر دستور کارگروه با دستور مقام قضایی هم فیلتر شده و به همین خاطر تصمیم کارگروه منجر به رفع فیلتر توییتر نخواهد شد.» خرم‌آبادی گفت: «متعجبم از اینکه برخی مسئولان که به لحاظ جایگاهشان باید به دنبال جایگزینی شبکه‌های داخلی به‌جای شبکه‌های خارجی و تقویت شبکه‌های داخلی باشند، هرازگاهی بحث‌ انحرافی رفع فیلتر سایت‌هایی که در فتنه نقش داشتند را مطرح می‌کنند.»

 این زمزمه‌ها برای فیلتر ماندن توییتر در حالی است که یک مقام برجسته در امور فضای مجازی در جمع برخی از فعالان این حوزه از برخی تلاش‌ها برای رفع فیلتر توییتر خبر داده است. او بابیان اینکه جایگزینی تلگرام با توییتر در حال بررسی است، می‌گوید: «طرحی در دست بررسی است که طبق آن پیام‌رسان تلگرام مسدود شده و به‌جای آن توییتر از فیلتر خارج شود.»

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: