کد خبر: ۱۲۵۷۱۹
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۵ - ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 05
شفا آنلاین>اجتماعی>چند روزی از آغاز کار خط تولید داروی نوساخت ایرانی درمان ام‌اس در روسیه می‌گذرد. بسیاری معتقدند که با این کار، گام بزرگی در خصوص تولیدات کشوربرداشته شده است.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  صنعت داروسازی ایران در سال‌های اخیر به خوبی پیشرفت کرده است و حتی برخی معتقدند که در این حوزه ایران در منطقه توان علمی بالایی دارند اما تاکنون اقدامات کمی در این زمینه صورت گرفته است. آغاز کار این خط تولید باعث ایجاد زمینه‌ای می‌شود تا تولیدکنندگان بتوانند از دانش و فناوری‌های خود در تولید استفاده کرده و صنعت خود را در کشورهای منطقه نیز گسترش دهند.

نگاه مثبت مسئولان روسی به صنعت داروسازی ایران
       رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران ضمن بیان این موضوع که حتی مقامات ایران و روسیه هم بر توسعه روابط دو کشور تاکید دارند، علاوه بر تولید داروی فینگولیمود از افتتاح دو خط تولید داروی ایرانی دیگر در روسیه تا پایان سال خبر داد.

       وی در ارزیابی خود از افتتاح تولید داروی ایرانی ام‌اس در روسیه بیان کرد:« نکته حائز اهمیت در این سفر، عزم جدی هر دو کشور برای همکاری بیشتر با توجه به تاکیدات روسای جمهور ایران و روسیه از یک‌سو و همچنین توصیه‌های رهبر معظم انقلاب بر توسعه روابط کشور با روسیه است. در این راستا، یکی از مهم‌ترین حیطه‌هایی که هر دو کشور می‌توانند همکاری نزدیک و هم‌افزایی داشته باشند، صنعت داروسازی در حوزه‌های مختلف از جمله داروهای شیمیایی و داروهای بیولوژیک است.»

       کبریایی زاده خاطر نشان کرد: «امروز ، صنعت داروسازی در ایران به دلیل سرمایه‌گذاری‌های خوبی که به خصوص در عرصه‌های مختلف پس از انقلاب صورت گرفته به یکی از صنایع پیشرو در کشور تبدیل شده است. در حال حاضر بیش از نیمی از مواد اولیه‌ای که در داخل کشور مصرف و همچنین بیش از 96 درصد داروهای آماده به مصرف در داخل کشور تولید می‌شود. همین تجربه و قابلیت صنعت داروسازی کشور برای روسی‌ها بسیار جذاب و محرکی است برای فهم چگونگی سیاست‌گذاری کشور تا بتوانند بر اساس آن نیازهای دارویی خود را به صورت جامع تامین کنند.»

       رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران در پاسخ به این سوال که فعالان صنعت داروسازی روسیه و دولت آن کشور کیفیت داروهای ایرانی را چگونه ارزیابی می‌کنند، گفت: «نگاهی که مسئولان روسی به صنعت داروسازی دارند، مثبت است و به این نتیجه رسیده‌اند که باید از الگوی سیاستی که برای تامین دارو در ایران پیاده می‌شود استفاده کنند. »

       وی با اشاره به همکاری بخش‌های خصوصی دو کشور در عقد تفاهم‌نامه‌هایی افزود: «رشد و توسعه صنعت داروسازی کشور با حضور بخش خصوصی رقم می‌خورد؛ بر همین اساس همکاری بین سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران و سندیکای داروسازی روسیه و انسجامی که سندیکای داروسازی کشور دارد برای خود روس‌ها الگویی شده است تا به سمت شکل‌گیری یک سندیکای واحد و مقتدر حرکت کنند. به همین دلیل تجربه سندیکای داروسازان ایران بسیار به کشور روسیه کمک کرده است. مولکول‌های بسیاری در ایران از قبیل مواد اولیه یا محصول نهایی تولید می‌شوند که در روسیه به دلیل نبود قابلیت تولید، عمدتا از طریق واردات تامین می‌شوند.»

       کبریایی زاده ضمن بیان این مطلب که در حوزه بیولوژیک و بیوتکنولوژیک هر دو کشور ایران و روسیه پیشرفت‌های خوبی دارند، گفت: «در سفر هیئت ایرانی به روسیه، شرکت دارویی «کیمیا فارمد» تولید 4 مولکول را در این کشور هدف‌گذاری کرده است که سه مولکول از این تعداد تا پایان سال انجام خواهد شد. همچنین در همین سفر تفاهم‌نامه‌هایی میان شرکت‌های بیوتکنولوژی ایرانی و روسیه به امضا رسیده است که گزارش آنها به محض ارسال به سندیکا اطلاع‌رسانی خواهد شد. علاوه بر این شرکای روسی با طرف‌های ایرانی توافق کردند تا محصولات خود را در داخل کشور تولید کنند.»

فرصت مناسب برای تولیدکنندگان دارو فرا رسیده است
       کبریایی زاده، رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران در ادامه صحبت‌های خود تاکید کرد: «افتتاح خط تولید داروی ایرانی درمان ام‌اس( فینگولیمود) در کشور روسیه فرصت مناسبی برای تولیدکنندگان ایرانی فراهم کرده است. تا قبل از افتتاح این خط تولید، چندین نشست تجاری میان صاحبان صنایع ایران و روسیه برگزار شد. اما طبیعتا از اینجا به بعد این تولیدکنندگان هستند که باید شرکای تجاری خود را بشناسند و بر همین اساس مقدمات تولید خطوط داروهای ایرانی و بالعکس انتقال پروژه‌های دارویی از روسیه را به کشور فراهم کنند.»

       وی در پایان از افتتاح دو خط تولید دیگر داروی ایرانی در روسیه تا پایان سال خبر داد و خاطرنشان کرد: «در حال حاضر سهم بازار روسیه به تنهایی 25 میلیارد دلار است که اگر بتوانیم فقط 5 درصد از سهم این بازار را به خود اختصاص دهیم، تراز تجاری داروی کشور مثبت خواهد شد.»

       گفتنی است فینگولیمود داروی درمان بیماری ام‌اس است که توسط هولدینگ دارویی «داکفا» تولید و روانه بازار شده است.از این دارو به منظور کاهش تعداد حملات و به تاخیر انداختن ناتوانی در بعضی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس (MS) استفاده می‌شود و ثبت این دارو در دوران پسابرجام دستاورد بزرگی برای صنعت داروسازی کشور محسوب می‌شود که حاکی از تلاش‌های فراوان فعالان این عرصه است.
برچسب ها: ایران ، داروسازی ، ام اس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: