کد خبر: ۱۲۵۶۰۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 03
معاون وزیر بهداشت بیان کرد:
شفاآنلاین>اجتماعی>معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: کاهش فرزندآوری یکی از نتایج توسعه و افزایش سطح تحصیلات و اشتغال زنان است و تنها راه افزایش جمعیت همزمان با توسعه، اجرای سیاست های تشویقی مالی و رفاهی برای تولد فرزند بیشتر است.
به گزارش شفاآنلاین : علی اکبرسیاری  درباره موضوع جمعیت افزود: عوامل متعددی در کاهش فرزندآوری خانواده ها وجود دارد، یکی از مهمترین این عوامل افزایش سطح تحصیلات دانشگاهی زنان و افزایش میزان اشتغال زنان است که باعث می شود،دیرتر ازدواج کنند، دیرتر بچه دار شوند، کمتر بچه بیاورند و فاصله بین بچه ها بیشتر شود.
وی گفت: این یک امر بدیهی و پذیرفته شده است که توسعه همراه خودش کاهش موالید و کاهش فرزندآوری را به دنبال دارد، این اتفاق در تمام دنیا و به خصوص کشورهای غربی هم افتاده است، البته کشورهای غربی راه حل آن را پیدا کرده اند.
معاون بهداشت وزیر بهداشت افزود: راه حل آن اجرای سیاست های تشویقی است و عمدتا نیز تشویق ها شامل خدمات و امتیازهای رفاهی مانند دادن پول،بیمه، مسکن و مانند اینهاست، ما نیز در کشور اگر می خواهیم فرزندآوری و جمعیت را زیاد کنیم باید روی سیاست تشویقی کار کنیم.
وی گفت: سیاست تشویق مردم به دادن امکانات رفاهی و هدیه های مالی در سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری برای رشد جمعیت نیز آمده است و برای رسیدن به این هدف، این سیاست ها باید اجرا شود.
وی ادامه داد: وزارت بهداشت از نظر اجرای سیاست توسعه جمعیت از همه وزارتخانه ها و دستگاه های دیگر جلوتر است و هیچ دستگاهی نیست که بیشتر از وزارت بهداشت برای رشد جمعیت کار کرده باشد و اگر وزارتخانه و دستگاهی چنین ادعای دارد، اثبات کند.
سیاری افزود: یکی از نیازهای کشور برای افزایش جمعیت، رفع مشکلات خانواده هایی است که با مشکل ناباروری مواجه هستند، حدود سه میلیون نفر در کشور این مشکل را دارند و بچه می خواهند، وزارت بهداشت، هم مراکز درمان ناباروری را گسترش داده است و هم 85 درصد هزینه این درمان را پرداخت می کند.
معاون وزیر بهداشت گفت: واقعیت این است که در دهه 60 با رشد شدید جمعیتی مواجه شدیم و نرخ باروری زنان در کشور ناگهان به رقم 6.8 رسید و باعث شد که سیاست فرزندکمتر،زندگی بهتر اجرا شود.
وی ادامه داد: این سیاست بدون اینکه بر عملکرد آن نظارت شود و سیستمی وجود داشته باشد که نسبت به خطرات آن هشدار بدهد، اجرا شد و باعث شد که نرخ باروری زنان در دهه 80 به 1.8 کاهش یافت.
سیاری گفت: نرخ جایگزینی جمعیت 2.1 است، یعنی اگر هر زن در سن باروری به طور متوسط 2.1 بچه بیاورد، جمعیت کشور نه کم می شود و نه زیاد اما به علت نبود سیستم هشدار دهنده، نرخ باروری زنان در کشور از حد جایگزینی کمتر شد و نگرانی هایی ایجاد کرد.
وی افزود: این نگرانی برای آینده است زیرا باعث پیرشدن و سالمند شدن جمعیت کشور در آینده می شود که مانعی در مسیر تولید و توسعه کشور خواهد بود و هزینه های زیادی تحمیل می کند، بنابراین بعد از اینکه گزارش هایی درباره این خطر به مقام معظم رهبری رسید، ایشان چندین بار هشدار دادند و سیاست های جدید جمعیت را ابلاغ کردند.
معاون وزیر بهداشت گفت: مثلا قبل از اجرای این سیاست های جدید به فرزند چهارم به بعد خانواده ها دفترچه بیمه نمی دادند اما با ابلاغ مقررات جدید اکنون دفترچه می دهند.
سیاری ادامه داد: در وزارت بهداشت نیز سیاست جمعیتی اضافه شده است، هیچ مرکز بهداشتی در کشور وجود ندارد که در آن به خانواده ها بگویند، بچه نیاورد و در همه جا صحبت از این است که زودتر ازدواج کنند و زودتر بچه دار شوند، زیرا فرزندآوری در سنین پایین تر به نفع سلامت مادر و کودک است.
وی گفت: اگر زنان قبل از سن 35 سالگی بچه دار شوند، فززند سالمتری به دنیا می آورند و فرزند سالمتری تربیت می کنند، در حالی که اکنون سن ازدواج، سن فرزندآوری و فاصله بین بچه ها بالا رفته است.
سیاری افزود: ماموریت وزارت بهداشت این است که سلامت مادران و نوزادان حفظ شود اما در هیچ جا به جز مواردی که حامله شدن برای مادر خطر مرگ به همراه دارد که موارد استثنایی است، به خانواده ها گفته نمی شود که فرزند به دنیا نیاورند یا فرزندکمتر داشته باشند،بلکه همه جا صحبت از داشتن فرزند بیشتر است.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: