کد خبر: ۱۲۵۵۸۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۴ - ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 04
عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس درگفتگوباشفاآنلاین اعلام کرد:
شفاآنلاین: عضوکمیسیون بهداشت ودرمان مجلس شورای اسلامی ،علت اجرا نشدن سیاستهای ابلاغی بعد از گذشت بیش از 2سال و نیم را عدم برنامه ریزی مناسب و وجود نقایصی عنوان کرد وگفت: همه سیاست های ابلاغی در برنامه ی پنجم نوشته شده بود ولی اجرا نشد.
دکتربهروزبنیادی در گفتگوی اختصاصی با شفاآنلاین ضمن بیان این مطلب اظهارداشت :در دولت گذشته حدود 6 درصد از بودجه ی عمومی کشوربه بخش سلامت اختصاص پیدا می کرد در حالی که در دولت فعلی این تخصیص به بالای 9 درصد رسیده است.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی در راستای اجرای سیاست های ابلاغی رهبری در بخش سلامت  در برنامه ی ششم توسعه ، طرح تجمیع بیمه ها را مطرح کرد ،البته این موارد فعلاً در حد طرح نوشته شده تا به مرحله اجرا برسد، ولی برنامه های مربوطه هنوزاجرایی نشده است .

نماینده ی مردم کاشمر و خلیل‌آباد و بردسکن گفت: موضوع مورد تأکید در این برنامه اینستکه متولی اصلی سلامت در کشور باید وزارت بهداشت ودرمان باشد که جزء بندهای اساسی سیاست های کلی در بخش سلامت بود.همچنین مقررشده موضوع خدمات رسانی هم  در چهارچوب سیستم ارجاع باشد و بحث پرداخت ها نیز از قانون نظام بندی برخوردار باشد. همچنین در بخش دانش بنیان قرار شد که روی ساخت واکسن های داخلی سرمایه گذاری شود.


عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس بیان کرد: همه ی این موارد در برنامه ششم مطابق با سیاست های کلی بخش سلامت که مقام معظم رهبری ابلاغ کردند دیده شده است .اینها پیشنهادهایی بوده که در کمیسیون ارایه شد ودر کمیسیون تلفیق باید بررسی شودوچنانچه تصویب شد در صحن علنی مجلس مطرح شود و در راستای حمایت از طرح تحول سلامت این برنامه اجرایی گردد.

 دکتر بنیادی علت اجرا نشدن سیاستهای ابلاغی بعد از گذشت بیش از 2سال و نیم را عدم برنامه ریزی مناسب و وجود نقایصی عنوان کرد وگفت: همه سیاست های ابلاغی در برنامه ی پنجم نوشته شده بود ولی اجرا نشد.

فوق تخصص بیماری های اطفال افزود:البته این دیدگاه کلان رئیس جمهور و هیأت دولت است که در چگونگی تخصیص بودجه ها بسیارمؤثر است .


 عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس شورای اسلامی گفت:در دولت گذشته حدود 6 درصد از بودجه ی عمومی کشوربه بخش سلامت اختصاص پیدا می کرد در حالی که در دولت فعلی این تخصیص به بالای 9 درصد رسیده است که باز هم در بحث تخصیص بودجه در امر سلامت به نسبت کشورهای منطقه خیلی عقب هستیم ،ولی با این حال جهش خوبی انجام شده است .


وی  بیان کرد:کار شایسته ای که اکنون وزیر انجام داد این است که سطح اول خدمات بهداشتی ودرمانی  که پزشک خانواده ، خانه های بهداشت و مراکز بهداشتی ودرمانی است، در تمام شهرها و روستاهای زیر 20 هزار نفرراایجاد کرد  و در بیش از 90 درصد  از روستاهای ما این خدمات وجود دارد. سطح دوم خدمات هم ایجاد کلینیک های ویژه و تخصصی است . در سطح کشور بیش از 250کلینیک تخصصی در دست ساخت است که برخی از آنها به بهره برداری رسیده است. در سیستم ارجاع و در سطح سه خدمات بهداشتی ودرمانی  هم بیمارستان های فوق تخصصی است که در مراکز استانها وبرخی از شهرهای بزرگ  وجود دارد واکنون مشغول تکمیل این زنجیزه هستند که پزشک متخصص متناسب با نیاز جامعه تربیت شود. ظرفیت تخصص ها افزایش پیدا کرده و بومی گزینی انجام می شود تا مشکل جا به جایی پزشکان متخصص را هم نداشته باشیم که روند خوبی است و امیدواریم دردوسال  آینده  تغییر بسیار خوبی در دسترسی همه مردم به مراکز بهداشتی و تخصصی را داشته باشیم.


  دکتر بنیادی در مورد منابع مالی و نظام پرداختی نظام سلامت نیز گفت: قرار شد 10 درصد از هدفمندی یارانه ها و 1درصد از مالیات بر ارزش افزوده ، ودیگری عوارضی که شاید بر برخی از مواد غذایی که آسیب رسان به سلامت انسان هستند وضع شود .اینها چند منبعی است که پیش بینی شده و مبالغی هم از طریق درصد حق بیمه افراد جامعه و افراد آسیب پذیرو گروه های حمایتی را دولت خودش موظف است پرداخت کند.

وی در پایان عنوان کرد: امیدواریم انظباط مالی دقیقی در وزارت بهداشت صورت بگیرد و سبب حرکت مثبت کاملی شود و انتظاراتی که مقام معظم رهبری از بحث سلامت دارند محقق شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: