کد خبر: ۱۲۵۵۶۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۰ - ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 17
مدیرکل طب سنتی وزارت بهداشت در گفتگو با شفا آنلاین اعلام کرد:
شفا آنلاین- مدیرکل طب سنتی وزارت بهداشت با اعلام بهترین زمان برای حجامت گفت:در حال حاضر 17رشته محل تربیت دکترای تخصصی طب سنتی و 8 رشته محل تربیت داروسازی سنتی درکشورفعال هستند که می توان گفت: خوشبختانه از نظر توسعه کمی مراکز دانشگاهی مربوطه این وضعیت کفایت می کند.

دکتر محمودخدادوست در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار شفا آنلاین ضمن اعلام این مطلب افزود: بنابراین باید در راستای افزایش کیفیت گام برداشته شود و در صورت امکان با تجمیع بیمه ها در مراکز قطب و منطقه ای شاید بتوانیم به نحو بهتری آموزش ها را کیفی تر نمایئم.


وی در خصوص حجامت نیز اظهارکرد: خدمات حجامت در وزارت بهداشت به استانداردهای لازم رسیده و در کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات هم تعرفه دارد. اما نکته مهم آن که حجامت باید بر اساس منابع طب سنتی  انجام شود.


وی با اشاره به این که اول بهار بهترین زمان انجام حجامت است،تأکید کرد: اما برای درمان زمان انجام آن باید توسط پزشک معین شود و زمان حجامت در راستای درمان امکان دارد الزاما در فصل بهار نباشد .اما باز هم این امر از یکسری قواعد خاص پیروی می کند که در گرم ترین زمان روز یا گرم ترین و سردترین زمان فصل نباشد. حال آن که برای انجام حجامت پیشگیری، اواخر زمستان البته نه برای همه افراد بهترین زمان مناسب است.


به گفته خدادوست حجامت یکی از روش های درمانی پذیرفته شده طب سنتی ایران است اما در منابع ما به صراحت در قالب پروتوکل های مربوطه زمان انجام آن و علت بیماری مشخص شده است.ضمن این که اگر گفته شود حجامت با طب سنتی مساوی است به صورت کامل اشتباه می باشد و در هیچ منبعی تأکید و توصیه نشده است.


معاون طب سنتی ایران اذعان داشت: این که برخی مواقع گفته می شود نقاط مختلف بدن دریک زمان حجامت شود به صورت کامل غیرعلمی و غیرمستند است و به نوعی سو استفاده از مردم و اغواگری به شمار می رود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: