کد خبر: ۱۲۵۵۰۳
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۵ - ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - 2016October 03
شفا آنلاین>حوادث پزشکی>مطالعات جدید تیمی از پژوهشگران بین المللی نشان می دهد که عملکرد ساعت زیستی (بیولوژیکی) بدن انسان می تواند نقش مهمی در میزان طول عمر و امید به زندگی آن ها ایفا کند. این موضوع ارتباطی با نحوه زندگی افراد ندارد.

به گزارش شفا آنلاین،پژوهش های جدید یک تیم بین المللی از محققان نشان می دهد که سن واقعی افراد می تواند با سن ژنتیکی آن ها متفاوت باشد و این موضوع به دلیل عملکرد متفاوت ساعت زیستی بدن افراد رخ می دهد. در صورتی که ساعت زیستی بدن انسان سریعتر از سن واقعی وی حرکت کندف فرد در خطر بروز مرگ زودرس قرار گرفته و این موضوع هیچ ارتباطی با نحوه زندگی وی نخواهد داشت. در این مطالعات مشخص شد که به چه دلیل برخی از افراد علی رغم داشتن سبک زندگی مناسب و رعایت موارد بهداشت فردی و جسمی، در سنین جوانی می میرند.

5 درصد از مردم جهان دچار این مشکل ژنتیکی بوده و عمر زیستی آن ها به دلیل سریع تر کار کردن ساعت زیستی بدنشان، از عمر واقعی این افراد پیشی گرفته و به همین دلیل احتمال مرگ زودهنگام در این افراد بیشتر است. بر اساس بررسی های انجام شده، احتمال مرگ زودرس در افراد فوق الذکر، 50 درصد افزایش پیدا می کند.

استیون هوروات پژوهشگر حوزه ژنتیک و و استاد دانشگاه کالیفرنیا سرپرستی این تیم تحقیقاتی را بر عهده دارد. در این مطالعات، 65 پژوهشگر از گوشه و کنار جهان اقدام به مطالعه و ثبت تغییرات دی ان ای انسان پرداختند که بر اثر پیری به وجود می آید. در کنار این موارد، آزمایش هایی نیز روی نمونه خون 13 هزار فرد داوطلب صورت گرفته و طول عمر آن ها بر پایه اطلاعات ژنتیکی تخمین زده شد.

در این مطالعات مشخص شد؛ هنگامی که سن بیولوژیکی فرد از سن واقعی وی بیشتر باشد، احتمال مرگ این فرد در سنین پائین تر، بیشتر از سایر افراد خواهد بود.

استیون هوروات در توضیح این پدیده اعلام کرد: ما در این مطالعات شاهد بودیم که برخی از افراد دارای رژیم غذائی مبتنی بر گیاهخواری بوده، شغلی بدون استرس داشتند و ده ساعت در طول شبانه روز می خوابیدند. اما علی رغم وجود تمامی این فاکتورهای مثبت، این افراد در سنین جوانی از دنیا رفته اند. در مطالعات انجام شده مشخص شد که ساعت زیستی برخی از افراد به نسبت سایرین با سرعت بیشتری حرکت کرده و این موضوع دلیل مرگ زودهنگام آن ها محسوب می شود.

در این مطالعات همچنین مشخص شد که 5 درصد از مردم جهان دچار این مشکل ژنتیکی بوده و عمر زیستی آن ها به دلیل سریع تر کار کردن ساعت زیستی بدنشان، از عمر واقعی این افراد پیشی گرفته و به همین دلیل احتمال مرگ زودهنگام در این افراد بیشتر است. بر اساس بررسی های انجام شده، احتمال مرگ زودرس در افراد فوق الذکر، 50 درصد افزایش پیدا می کند.

سرپرست این تیم تحقیقاتی در پایان توضیحات خود افزود: این مساله بسیار ناخوشایند است و موضوع امیدوار کننده در این رابطه، کشف دلیل مرگ های زودهنگام و شناسائی روش دخالت در این فرایند است. به این ترتیب با شناسائی افرادی که ساعت بیولوژیکی سریعتری دارند، می توان از مرگ بی دلیل و زودهنگام آن ها پیشگیری کرد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: