کد خبر: ۱۲۵۲۴۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۱ - ۰۹ مهر ۱۳۹۵ - 2016September 30
دکتر علیرضا مقدسی - جراح و متخصص چشم، فوق تخصص قرنیه
شفاآنلاین>سلامت>جامعه پزشکی>یادداشت> به تازگی تبلیغ نمایش عروسکی با نام «کوچه مروارید» را با حضور رامبدجوان می بینیم،در این نمایش عروسکی که برای بچه ها ساخته شده است کاراکترهای متعددی وجود دارد و از آن جمله است «پرستار پرستو» و «دکتر پولکی»!

 رامبدجوان را همیشه از شخصیت هایی می شناختم که اهل جوگیری نبود و با انرژی و دید مثبت، در برنامه هایش رویکرد دل آزاری نداشت، به همین دلیل خوشبینانه گفتم پولکی شاید مثلا منظور پولک و فلس است و عروسکی که نقش دکتر دارد یک جانور پولک دار است.

البته در همان قسمت اول دقیقا این سوال را عروسک کودک نیز از دکترپولکی می پرسد و مشخص می شود نام دکتر ربطی به پولک ندارد و بیشتر به پول یا به قول دکتر به پولز! ربط دارد.

گرچه ساخت عروسک های این مجموعه تماما کپی برداری موبه مویی از مجموعه عروسکی  سسمی استریت است و تنها عزیزان زحمت اسم گذاری عروسک ها را به عهده داشته اند، شاید بهتر بود حداقل در این مورد هم اسم ها کپی میکردند و خیلی ابتکار به خرج نمی دادند! بگذریم...

کلیشه خطرناکی در طب دارد جا می افتد که پزشکی خوب است که پول نگیرد و برعکس پزشکی که ویزیت یا دستمزد می گیرد بد است یا به آن خوبی نیست.
قطعا من مخالف فعالیت های خیرخواهانه نیستم گو اینکه  با تمام موسسات خیریه دولتی و خصوصی همکاری می کرده ام و در بسیاری موارد به سفرهایی در مناطق مرزی یا محروم رفته و همان جا هم طبابت و هم جراحی کرده ام، باری قصدم چیز دیگری است.
گرچه پزشکی که خیریه کار می کند قطعا انسان خوبی است، ولی پزشک خوب بودن صرفا به معنای رایگان کار کردن نیست بلکه به معنای درست کار کردن است.

یکی از اساتید طب تعریف می کرد ، زمانی در روستایی طبابت می کرده و در بسیاری اوقات به جای ویزیت، نان محلی و کره و تخم مرغ می گرفته است.
بیماری بوده که حتی نمی توانسته تا مطب بیاید و ایشان  به بالین بیمار می رود و حتی همان کره و سر شیر را هم نمی گیرد، دل شکسته بیمار را ویزیت می کند و مبلغی هم پول بابت خرید دارو و هزینه رفت و امد به بیمار می دهد و می رود، چندی بعد شوهر بیمار را می بیند که از وی تشکر می کند و می گوید: آقای دکتر خدا خیرت بده، با پولی که دادی بردیمش یک دکتر حَسابی ، حالش رو خوب کرد!

کلیشه ها خطرناکند، کلیشه ها فرو افتادن از دو طرف بام هستند، چه آن کلیشه ای که دکتر پولکی را دکترتر میداند ، چه آن کلیشه ای که دکتر مفتکی را! 

ما نسل عجیبی هستیم ، ولع ٦٠ درصدی در جامعه برای پزشک کردن فرزندمان داریم ولی در عین حال پزشک ستیز شده ایم، جالب آنکه ما نسلی بوده ایم که قهرمان کودکی مان دکتر ارنست بود، وای به بزرگسالی کودکانی که با کلیشه دکتر پولکی بزرگ می شوند



سلامت آنلاین
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
تسنیم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
0
0
احسنت به این ذهن فعال و پویا واین قلم روان و سیال.آفرین برچشم پزشکی که چشم حقیقت بین خودرا بررویدادهای اجتماعش نمیبندد و فقط مغروق دریای وسیع حرفه اش نمی شود .
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: