کد خبر: ۱۲۵۰۳۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۰ - ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - 2016September 28
شفا آنلاین>سلامت>معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: یکی از بالاترین آمارها را در جهان ازنظر تصادفات رانندگی داریم و در زمان حاضر هزار نقطه تصادف خیر در جاده های کشور وجود دارد.

 به گزارش شفا آنلاین، باقر لاریجانی، روز چهارشنبه در همایش معاونان بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی کشور افزود:قرار است با همکاری وزارت بهداشت و وزارت راه و شهرسازی، اقداماتی برای کاهش تصادفات و کاهش موارد مرگ و میر ناشی از تصادف در کشور انجام شود.
وی که از تدوین کنندگان سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر کشور است همچنین خاطرنشان کرد که 82 درصد علت مرگ ایرانیان بیماری های غیر واگیر و تصادفات رانندگی است.
لاریجانی اظهار کرد:سال گذشته بیش از 16هزار تن بر اثر تصادف در کشور جان خود را از دست دادند و هزار و 400 تن هم در این حوادث مرگ مغزی شدند.
لاریجانی همچنین از تدوین نقشه استانی موارد تصادف و مرگ و میر تصادفات در کشور خبر داد و خاطرنشان کرد:استانداران با استفاده از این نقشه می توانند، وضعیت استان خود را از این نظر بسنجند و برای کاهش موارد تصادف در استان خود با همکاری دستگاه های اجرایی اقدام کنند.

**بیماری های غیر واگیر، تهدید اصلی سلامت ایرانیان
این مقام مسئول در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در سال های اخیر از نظر بیماری های واگیر و مرگ و میر کودکان در کشور به وضعیت مطلوبی رسیده ایم و از این نظر وضعیت ایران از آمریکا نیز بهتر است.
وی ادامه داد: تهدید اصلی سلامت ایرانیان و عامل اصلی مرگ و میر در کشور بیماری های غیر واگیر است و از این نظر وضعیت کشور از متوسط دنیا بدتر است و حتی از برخی کشورهای منطقه نیز وضعیت نا مناسب تری داریم.
لاریجانی گفت: از نظر میزان بروز و مرگ و میر ناشی از سکته، جزو کشورهای متوسط دنیا هستیم؛ البته در این مورد، چون هنوز نظام ثبت موارد سکته کامل نیست ممکن است همه موارد شناسایی و ثبت آماری نشده باشند.
وی افزود: موارد بیماری دیابت در کشور به شدت رو به افزایش است و یکی از تهدید کننده های مهم سلامت ایرانیان در سال های آینده این بیماری خواهد بود.
معاون آموزشی وزیر بهداشت با اشاره به بیماری های روانی ادامه داد: آمارها نشان می دهد که 25 درصد مردم دچار افسردگی یا یکی از بیماری های روانی هستند که در سند ملی پیشگیری از بیماری های غیر واگیر برای کنترل و کاهش این بیماری ها نیز برنامه ریزی شده است.
معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: بیماری های قلبی-عروقی، تصادفات رانندگی، دیابت و افسردگی به عنوان چهار بیماری و عارضه غیر واگیر در کشور به شمار می آیند؛ ضمن اینکه یکی از مهم ترین عوامل خطر بروز این بیماری ها نیز در کشور تغذیه نامناسب ایرانیان است.
لاریجانی افزود: علاوه بر عوامل یاد شده ، مصرف قابل توجه دخانیات، کم تحرکی 60 درصد ایرانیان و نیز سوء مصرف مواد و داروهای مخدر از دیگر عوامل خطر بیماری های غیر واگیر است، استفاده از الکل هم وجود دارد اما میزان آن بالا نیست.
وی اضافه کرد: توزیع مواد غذایی در بین ایرانیان هنوز به روش سنتی است و به همین علت امکان کنترل و کاهش میزان مصرف نمک، کلسترول، اسیدهای چرب و ترانس در روغن های خوراکی مشکل است.
لاریجانی افزود: برای کاهش این بیماری ها در سند ملی کنترل و پیشگیری از بیماری های غیر واگیر مصوب شده است که تا سال 1404 باید 20 درصد از میزان افراد کم تحرک در کشور کاهش پیدا کند، اسید چرب ترانس در روغن های خوراکی به صفر برسد، حوادث ترافیکی 20 درصد کاهش یابد، مصرف مواد و داروهای مخدر 10 درصد کاهش پیدا کند و دسترسی بیماران مزمن به دارو نیز 20 درصد بیشتر شود.
برچسب ها: همایش ، تصادف ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: