کد خبر: ۱۲۵۰۰۵
تاریخ انتشار: ۰۳:۴۵ - ۰۸ مهر ۱۳۹۵ - 2016September 29
شفا آنلاین>اجتماعی> حتما تاکنون با مواردی روبرو شده‌اید که فرد به وضوح به‌گونه‌ای عمل می‌کند که به ضررش است یا کودکی که رفتاری را آنقدر تکرار می‌کند تا والدش عصبانی شود و او را کتک بزند.
به گزارش شفا آنلاین، در واقع در بسیاری از این موارد وقتی با فرد صحبت می‌کنید، می‌گوید خودم هم می‌دانم نتیجه رفتارم چیست ولی نمی‌توانم جلوی خودم را بگیرم. به عبارتی به نظر می‌رسد نیرویی در وجود این افراد آنها را مجبور می‌کند تا علیه خود عمل کنند.

        این را در اشکال مختلف می‌توانیم مشاهده کنیم که شاید شدیدترین آنها افرادی هستند که اقدام به بریدن دست خود با تیغ (خودزنی) می‌کنند و در اشکال خفیف‌تر باید به اعتیاد به مواد و سیگار اشاره کرد. برخی از این افراد در زندگی به دنبال کسانی هستند که دیگران را آزار می‌دهند یا به زبان علمی سادیسم دارند. شاید برای ما عجیب باشد که زنی هر روز از دست همسرش کتک می‌خورد، ضمن آنکه همسرش کار هم نمی‌کند و خود زن نان‌آور خانه است ولی همواره ذکر می‌کند که عاشق همسرش است و نمی‌تواند از او جدا شود. در همه این موارد ما با موضوع خودآزاری مواجهیم.

       طبق دیدگاه‌های روانکاوی، انسانها همواره در حال تکرار دوران کودکی خود هستند و به طریقی روابطی را که در دوران کودکی تجربه کرده‌اند بازسازی می‌کنند. در واقع افراد خودآزار را باید کسانی دانست که در دوران کودکی به گونه‌ای مورد بدرفتاری قرار گرفته‌اند. دختری را در نظر بگیرید که دوران کودکی خود را در خانه‌ای گذرانده که پدرش معتاد بوده و همواره مشکل مادی داشته‌اند.

       برای تکرار این سناریو چه شوهری بهتر از یک مرد معتاد. جالب است که این افراد می‌گویند از کودکی من شانس نداشتم غافل از آنکه خودشان نقش موثری در انتخاب این همسر داشته‌اند. به عبارتی محیط آشنای اعتیاد و فقر برای او مطبوع‌تر از محیط‌های جدید است. البته پرواضح است که این انتخاب به گونه‌ای کاملا ناخوداگاه انجام می‌شود و فقط بعد از روان‌درمانی است که می‌تواند متوجه رفتار خود شود

محسن حافظی
روانپزشک


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: