کد خبر: ۱۲۵۰۰۴
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۰۸ مهر ۱۳۹۵ - 2016September 29
شفا آنلاین>سلامت> درد کف پا با توجه به دلیل درد و با تجویز دارو، انجام تمرین‌های کششی و تقویتی و احتمالا فیزیوتراپی درمان می‌شود. شرط لازم تعیین درمان مناسب، آگاهی از مشکل موجود است، بنابراین نخستین موضوعی که باید بررسی شود، تعیین موضع درد است.
درد قوس کف پا
  به گزارش شفا آنلاین،     التهاب آرنگ کف پا: این عارضه‌ متداول‌ترین علت درد کف پا است و پاشنه، قوس کف پا یا هر دو را درگیر می‌کند. در هر حال شیوه درمان این عارضه صرف نظر از محل درد یکسان است. در صورت مزمن بودن مشکل، مخلوطی از استروئید و داروی بی‌حسی موضعی برای تسکین درد و کاهش التهاب تزریق می‌شود.

        صافی کف پا: در صورت وجود این مشکل کف پای بیمار هنگام ایستادن یا راه رفتن کاملا صاف است. صافی کف پا منجر به بروز درد و مشکلات دیگری می‌شود که با استفاده از کفی طبی، پوشیدن کفش مخصوص، استراحت، کمپرس یخ، استفاده از عصا یا بریس یا فیزیوتراپی قابل درمان است. گاهی انجام جراحی ضرورت می‌یابد.

درد برجستگی (زیر پنجه) کف پا
        متاتارسالژی (درد زیر پنجه): کفش نامناسب دلیل اصلی بروز این عارضه است، اما انجام فعالیت‌های سنگینی مانند دویدن یا پریدن نیز در ابتلا به آن بی‌تاثیر نیست. متاتارسالژی گاهی کبود شدگی سنگی نیز نامیده می‌شود.

        نوروم مورتون: نوروم مورتون باعث ضخیم شدن بافت اطراف عصب‌های بین پایه‌های انگشتان، معمولا بین انگشتان سوم و چهارم، می‌شود. بیمار اغلب از درد، حس عجیب یا بی‌حسی زیر پنجه پا رنج می‌برد. بانوان غالبا در اثر به پا کردن کفش پاشه بلند یا تنگ دچار این مشکل می‌شوند.

        سزاموئیدیت: در نزدیکی استخوان شست پا دو استخوان وجود دارد که فقط به وسیله تاندون به هم متصل می‌شوند، این استخوان‌ها را سزاموئید می‌نامند. التهاب و آسیب‌دیدگی تاندون‌های اطراف این استخوان‌ها منجر به سزاموئیدیت می‌شود که در میان دوندگان و رقاصان باله شیوع بالایی دارد.

درمان درد کف پا
لیزر درمانی
       لیزر یکی از روش‌های درمان درد کف پا است که برای تسکین درد، کاهش التهاب و تسریع دوران بهبود محسوب می‌شود. این فناوری پیشرفته و تایید شده عملی ایمن، بدون درد، غیرتهاجمی و غیرجراحی و بدون اثر جانبی است که تنها چند دقیقه طول می‌کشد. نتایج حاصل از لیزر درمانی غالبا آنی است و تاثیر آن بر تسریع فرایندهای التیام به اثبات رسیده است.

فیزیوتراپی
        ورزش‌های مفید با استفاده از پدی رولر
       تمرین قوس کف پا: کف پای برهنه را رو به جلو و عقب، از پاشنه در امتداد قوس کف پا روی استوانه بغلتانید. این حرکت را دو بار در روز، هر بار به مدت 3 تا 5 دقیقه انجام دهید.

       تمرین گرفتن اجسام با انگشتان پا: استوانه را زیر انگشتان پا قرار دهید، سپس انگشت‌ها را رو به پایین خم کنید و با آنها استوانه را بگیرید و 5 تا 10 ثانیه نگه دارید. 10 بار این حرکت را تکرار کنید. صبح‌ها بهترین زمان برای انجام دادن این تمرین است.

       بالا رفتن روی نوک پنجه: بایستید، کف پاها را به موازات یکدیگر بگذارید و به آهستگی روی پنجه بالا و پایین بروید. این حرکت را 10 بار تکرار کنید تا عضله‌های ساق پا و قوس کف پا کشیده شود.

       کشش تاندون آشیل: برجستگی کف پا را روی نخستین پله پلکان بگذارید و بایستید. سپس بگذارید پاشنه‌ها رو به پایین و کف زمین بیاید. 15 تا 30 ثانیه در این حالت بمانید و سپس استراحت کنید. این حرکت را 3 بار تکرار کنید.

       کشش آرنگ کف پا: بنشینید، کف یک پا را روی زانوی دیگر بگذارید، پایه انگشتان را بگیرید و تا جایی که کشش ملایمی را حس می‌کنید به سمت پا بکشید. 15 ثانیه در این حالت بمانید. این حرکت را 3 بار تکرار کنید.

       کشش با استفاده از حوله: روی زمین بنشینید و یک پا را مقابل خود دراز کنید. حوله را دور پنجه بیندازید و آن را بدون خم کردن زانو به سمت بدن بکشید. 10 ثانیه در این حالت بمانید. این حرکت را 3 بار تکرار کنید.

       چرخش وکشش کف پا: کف پا را رو به داخل به گونه‌ای بکشید که تا حد امکان کف پا در راستای پا قرار گیرد و خط صافی تشکیل شود. 5 تا 10 ثانیه در این حالت بمانید. این حرکت را 10 بار تکرار کنید.

درمان با اوزون
       اوزون ترانس درمال کارآمدترین و پرطرفدارترین روش غرق کردن بدن در اوزون است. اوزون با به کارگیری این روش از راه پوست در حالی وارد بدن می‌شود که بیمار در اتاقک بخار گرم یا اتاقک گرمای مادون قرمز دور می‌نشیند.

پس از باز شدن منافذ پوست در اثر گرم شدن ملایم، بخار اوزون از راه پوست وارد بدن می‌شود. فواید اوزون عبارت است از:
شل کردن عضله‌ها با کاهش میزان اسید لاکتیک
غیرفعال کردن باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و تک‌یاختگان
تحریک کاهش وزن و سوزاندن کالری‌ها
نرم و جوان کردن پوست
برطرف کردن خستگی مزمن و بیماری محیطی
تحریک سیستم ایمنی و تسریع التیام
به علاوه افزایش اکسیژن فرایند سم زدایی طبیعی بدن را تسهیل می‌کند.
منبع: Pai- Academy
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: