کد خبر: ۱۲۴۹۰۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - 2016September 27
شفا آنلاین>سلامت>معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: 17 هزار ناشنوا در سال 95 و با رشد 25 درصدی اعتبار سمعک ناشنوایان دارای سمعک می شوند.

به گزارش شفا آنلاین،حسین نحوی نژاد روز سه شنبه در نشست خبری هفته جهانی ناشنوایان - هفته آخر سپتامبر همزمان با دوم تا هشتم مهرماه جاری - افزود: افراد کم شنوا به ویژه آنانی که جراحی کاشت حلزون داشته اند باید از سمعک استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: هفت هزار و 500 ناشنوا در سال 92 از وسایل کمک توانبخشی مانند سمعک برخوردار شدند که این رقم در سال 94 به 12 هزار و 500 تن رسید و امسال هم می خواهیم به 17 هزار کم شنوا سمعک بدهیم.
وی ادامه داد: برای دریافت سمعک، کسی را در نوبت نداریم و فاصله زمانی دادن سمعک، سه سال است مگرآنکه اتفاقاتی مانند گم و خراب شدن سمعک بیفتد که بنا به تشخیص کمیته مربوطه سمعک زودتر از موعد مقرر داده می شود؛ البته امسال می خواهیم زمان انتظار را به صفر برسانیم.

**40 درصد اعتبارات وسایل توانبخشی برای ناشنوایان هزینه می شود
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی گفت: با آنکه ناشنوایان ، 14 درصد جمعیت معلولان را تشکیل می دهند اما 40 درصد اعتبارات وسایل توانبخشی برای این افراد هزینه می شود.
این مقام مسئول در سازمان بهزیستی کشور، علت این امر را گرانی و وارداتی بودن وسایل مخصوص ناشنوایان مانند سمعک دانست.
نحوی نژاد یادآور شد: امسال تلاش می کنیم که با دستور رئیس جمهوری ، نیازهای پایه ناشنوایان و کم شنوایان را تامین کنیم.

**پلاک ویژه برای ناشنوایان
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور از انجام توافقات اولیه با نیروی انتظامی برای پلاک ویژه ناشنوایان خبر داد و گفت: پیش از این پلاک ویژه معلولان فقط برای معلولان جسمی و حرکتی بود اما این پلاک ها به زودی به ناشنوایان نیز اختصاص خواهد یافت.
نحوی نژاد تاکید کرد: این پلاک ها برای افراد دارای ناشنوایی شدید و عمیق است.
وی خاطرنشان کرد: ناشنوایی، یک معلولیت پنهان و شایع ترین نقص مادرزادی است و برای این علت ،پنهان به شمار می آید که در ظاهر افراد آشکار نیست.
به گفته وی، شیوع ناشنوایی هنگام تولد، 2 برابر بیشتر از دیگر اختلالات قابل ارزیابی است؛ضمن اینکه 2 تا چهار نوزاد در هر یکهزار نوزاد زنده دچار افت شنوایی از نوع عمیق و شدید هستند.

**اهمیت شناسایی به موقع ناشنوایی
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی تاکید کرد: شناخت به موقع ناشنوایی از اهمیت زیادی برخوردار است چراکه کودک از هنگام تولد ، شروع به یادگیری می کند ناشنوایی این یادگیری را می تواند مختل کند؛ طبق نظریه زبانشناسان برای یادگرفتن زبان، فرد حداقل باید 2 هزار واژه را بداند و ایجاد خزانه لغات در ذهن فرد در دوران کودکی بسیار حائز اهمیت است.
نحوی نژاد تصریح کرد: کم شنوایی و ناشنوایی عوارض بسیار گسترده ای دارد و می تواند ارتباط فرد با جامعه را از بین ببرد.
وی تصریح کرد: متاسفانه در سال های گذشته سن شناسایی کم شنوایی بعد از سن سه سالگی بود و خانواده ها، طی این دوران، اختلالات یادگیری کودک را ناشی از کم توانی ذهنی می دانستند این در حالی است که با شناخت به موقع می توان با تجویز ابزار شنوایی و گفتار درمانی ، مداخلات بهنگامی را انجام داد.

**50 درصد علت ناشنوایی، ژنتیکی است
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی،50 درصد علت ناشنوایی را ژنتیکی عنوان کرد و گفت: بنابراین مشاوره ژنتیکی برای تولد فرزند بسیار مهم است؛ به همین دلیل در برنامه ششم توسعه کشور به دنبال اجباری کردن آزمایشات ژنتیکی برای زوج ها هستیم.

**غربالگری شنوایی یک میلیون و 100 هزار نوزاد
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی گفت: در سال 94 از یک میلیون و 500 هزار نوزاد متولد شده ، یک میلیون و صد هزار نوزاد ؛یعنی بیش از 65 درصد نوزادان متولد شده در سال گذشته تحت پوشش غربالگری شنوایی قرار گرفتند.
نحوی نژاد افزود: از میان این کودکان غربالگری شده ، سه هزار و یکصد کودک دارای ناشنوایی شدید و عمیق بودند که اگر دیر تشخیص داده می شدند هزینه های سنگین و مسائل عاطفی فراوانی برای خانواده ها به همراه داشتند.
وی یادآور شد: نتایج مطالعات نشان می دهد که اگر ناشنوایی قبل از سه ماهگی تشخیص داده شود اقدامات تربیت شنیداری و توانبخشی برای این کودکان، موثرتر خواهد بود.
وی همچنین خاطرنشان کرد: امسال هدفگذاری کرده ایم که غربالگری شنوایی این نوزادان را به بیش از 90 درصد برسانیم که این مساله به هماهنگی بین دستگاهی نیز بستگی دارد.

**وجود 185 هزار کم شنوا و ناشنوای کامل در کشور
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی گفت: از بین یک میلیون و 300 هزار معلول شناسایی شده از سوی بهزیستی ، 14 درصد آنان در گروه معلولیت شنوایی قرار دارند.
نحوی نژاد افزود: 185 هزار کم شنوا و ناشنوای کامل در بهزیستی دارای پرونده اند.

**کاشت حلزون برای بیش از 6 هزار کودک
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی خاطرنشان کرد: یکی از مداخلات موثر برای کودکان ناشنوا و کم شنوا، کاشت حلزون است که این اقدامات از سال 86 آغاز شده است و تاکنون 6 هزار و 200 کودک تحت جراحی کاشت حلزون قرار گرفته اند.
نحوی نژاد افزود: از این تعداد، یکهزار و 650 مورد جراحی در سال گذشته انجام شده است؛ هزینه های این جراحی از اعتبارات بهزیستی، وزارت بهداشت و هیات امنای ارزی تامین می شود.

**20 درصد دانشجویان معلول ، ناشنوا هستند
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی با اشاره به وجود 18 هزار و 500 دانشجوی معلول تحت پوشش این سازمان گفت: 20 درصد این دانشجویان، ناشنوا هستند.
نحوی نژاد ادامه داد: شهریه های این دانشجویان از سال 83 به صورت متمرکز پرداخت می شود ؛ برای هر دانشجو در هر نیمسال تحصیلی تا سقف 40 میلیون ریال پرداخت می شود.
وی اضافه کرد: همچنین تفاهم نامه هایی با دانشگاه آزاد اسلامی داشتیم تا تخفیف هایی را برای شهریه این دانشجویان اعمال کنند.
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی یادآور شد:6 هزار و 900 دانش آموز کم شنوا و ناشنوا نیز از کمک هزینه های تحصیلی بهزیستی استفاده می کنند.
این مقام مسئول در سازمان بهزیستی کشور همچنین شمار تشکل های غیردولتی فعال در حوزه ناشنوایان را نیز 77 تشکل عنوان کرد.

**موسسات کاریابی برای معلولان با اولویت ناشنوایان
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی گفت: مشکل استخدام گروه هایی مانند ناشنوایان با وام ، تسهیلات و استخدام های موجود را نمی توان برطرف کرد به همین دلیل، طی بازدید از کشورهای موفق در زمینه اشتغال معلولان ، الگوی آنان را برای معلولان کشور نیز به کار بردیم و مقدمات راه اندازی 10 موسسه کاریابی برای معلولان با اولویت ناشنوایان در امسال فراهم شده است که 2 موسسه آن در تهران فعالیت خواهند کرد.
نحوی نژاد یاد آور شده که قبل از صدور مجوز برای این موسسات در تهران با همکاری یک شرکت خدماتی بزرگ، یکصد فرصت شغلی برای ناشنوایان فراهم شد.
وی خاطرنشان کرد: شعار هفته جهانی ناشنوایان - دوم تا هشتم مهرماه جاری- ، «با استفاده از زبان اشاره من با شما در شرایط برابر قرار می گیرم» است.

**مراکز آموزش کودکان ناشنوا
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی گفت: 65 مرکز آموزش کودکان ناشنوا و مادران آنان در استان های مختلف کشور فعالیت می کنند که 2 هزار و 700 کودک کم شنوا و ناشنوا از خدمات آموزشی آنها برخوردارند.
نحوی نژاد افزود: کودکان در این مراکز آموزش های لازم را فرا می گیرند تا آماده ورود به مدارس در درجه نخست مدارس عادی و سپس مدارس استثنایی شوند.

**80 هزار گفتار درمانی برای کم شنوایان
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی گفت: گفتار درمانی به ویژه در کودکان کم شنوایی که معلولیت آنان دیر تشخیص داده شده است از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
نحوی نژاد افزود: 80 هزار مورد گفتاردرمانی طی سال 94 در کلینیک های بهزیستی، انجام دادیم.
وی خاطرنشان کرد: می خواهیم خدمات گفتاردرمانی را در شمول بیمه قرار دهیم تا هزینه خانواده ها کم شود .

**طرح تربیت رابطان ناشنوایان
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی از اجرای طرح تربیت رابطان ناشنوایان در سه استان کشور خبر داد و گفت: ناشنوایان برای ارتباط با جامعه به شدت به رابطان ، وابسته اند و به ویژه این مساله در محاکم قضایی، انتظامی و آموزشی از اهمیت بیشتری برخوردار است.
نحوی نژاد افزود: برای اجرای این طرح در تهران ، 200 میلیون تومان از بودجه توانبخشی، اعتبار، اختصاص داده شده و به تمام استان ها نیز بخشنامه شده است که بهزیستی هر شهرستان، حداقل یک رابط ناشنوا داشته باشد.
معاون بهزیستی کشور ادامه داد: این رابطان به محض تماس ناشنوایان به محل مورد نیاز آنان می روند و کمک های لازم را انجام می دهند.

**طرح مناسب سازی خودرو، مراکز و خانه های معلولان
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی اظهار کرد: 500 میلیون تومان برای مناسب سازی خودرو معلولان اختصاص دادیم و در حال مذاکره با موسساتی هستیم که توان انجام این کار را دارند تا به صورت آزمایشی اجرا شود.
نحوی نژاد افزود: همچنین در حال ایجاد یک مرکز کاملا مناسب سازی شده برای معلولان هستیم ؛ ضمنا 10 میلیارد ریال برای مناسب سازی آسایشگاه کهریزک در نظر گرفته شده است.
وی خاطرنشان کرد: طرح مناسب سازی منازل معلولان مشمول طرح مراقبت در چهار استان تهران، چهارمحال و بختیاری ، گلستان و همدان اجرا می شود.
وی ادامه داد: 500 میلیون تومان هم برای مناسب سازی خانه های معلولان در استان های مختلف اختصاص داده و آن را جدی گرفته ایم ؛ به طورمثال لیفتر(بالابرنده) های خاص در این خانه ها کار گذاشته شود.
نحوی نژاد یادآور شد: بحث دسترسی (مانند دسترسی معلولان به امکانات) از سوی سازمان جهانی بهداشت در سال های 2011 و 2021 مورد تاکید قرار گرفته است.

برچسب ها: ناشنوا ، سلامت ، سمعک
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: