کد خبر: ۱۲۴۸۴۶
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۰ - ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - 2016September 28
شفا آنلاین>حوادث پزشکی>کشورهای عضو سازمان ملل برای اولین بار در یک تلاش هماهنگ برای جلوگیری از گسترش ابرمیکروب‌های مقاوم به دارو، به برداشتن گام‌هایی برای مقابله با تهدید آن‌ها متعهد شدند.
به گزارش شفا آنلاین،  این تعهد در مجمع عمومی سالانه سازمان ملل متحد در نیویورک به دنبال سال‌ها هشدار مقامات بهداشتی جهانی درباره ظهور بیماری‌های مقاوم به دارو، داده شد. این معضل تهدیدی برای از بین رفتن تمام آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای ضدقارچ موثر است.

       به گفته مارگارت چن، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی، مقاومت ضدمیکروبی یک تهدید اساسی برای سلامت، توسعه و امنیت انسان است. این چهارمین بار است که یک مجمع عمومی پیرامون موضوعی مرتبط با سلامت برگزار می‌شود. جلسات گذشته درباره ایدز، بیماری‌های غیر واگیر مانند دیابت و بیماری‌های قلبی و ویروس ابولا بودند. درمان بیماری‌های شایع مانند ذات‌الریه، سوزاک و عفونت‌های بعد از عمل و همچنین HIV، سل و مالاریا، به طور فزاینده‌ای به دلیل مقاومت ضدمیکروبی دشوار می‌شود.

       کشورها در یک بیانیه مشترک، متعهد به توسعه برنامه‌های اقدام ملی درباره مقاومت ضدمیکروبی بر اساس طرح اقدام جهانی WHO در سال 2015 شدند. آن‌ها نیازمند سیستم‌های قوی‌تر برای نظارت بر عفونت‌های مقاوم به دارو و حجم آنتی‌بیوتیک‌هایی مورداستفاده در انسان، حیوانات و محصولات کشاورزی و همچنین افزایش همکاری‌های بین‌المللی و سرمایه‌گذاری هستند. همچنین این کشورها متعهد به سخت‌گیری در مصرف داروهای ضدمیکروبی، افزایش اطلاعات راجع به بهترین روش استفاده از آن‌ها و پیدا کردن جایگزین‌های جدید مانند دارو، از جمله استفاده از تشخیص‌های بهتر برای مطابقت درمان صحیح با بیماری مناسب و استفاده از واکسن برای پیشگیری از بیماری‌ها شدند. چن می‌گوید: «اکنون این تعهدات انجام‌شده باید به اقدامات سریع، موثر و نجات‌بخش در سطح بخش‌های انسانی، حیوانی و زیست‌محیطی تبدیل شود. ما در حال از دست دادن زمان هستیم.»

       دکتر خوزه گراتزیانو داسیلوا، مدیرکل سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد می‌افزاید: «مقاومت ضدمیکروبی مشکلی نه تنها در بیمارستان‌های ما؛ بلکه در مزارع و در مواد غذایی ما نیز هست. کشاورزی باید سهم خود را از این مسئولیت با استفاده مسئولانه‌تر از آنتی‌بیوتیک‌ها و کاهش نیاز به بهره‌گیری از آن‌ها از طریق بهداشت خوب مزارع به عهده بگیرند.»

       به گفته دکتر جرمی فرار، مدیر موسسه خیریه پزشکی ولکام تراست، افزایش بیماری‌های مقاوم به دارو یک فاجعه در تمام سطوح است - از مرگ سالانه 700هزار نفر تا بار خردکننده آن بر نظام‌های بهداشتی در سراسر جهان. دکتر توماس فریدن، مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا در یک جلسه متشکل از کارشناسان جهانی پیش از بیانیه سازمان ملل، گفت: «چالش‌های بزرگی در بسیاری از نقاط جهان که در آن استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها کنترل نشده است، وجود دارد و میزان بسیار زیادی از مقاومت در برابر داروها ناشناخته مانده است.»

       دکتر مارتین بلیزر که ریاست شورای مشورتی باراک اوباما رئیس‌جمهور ایالات متحده برای مبارزه با باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک را برعهده دارد، گفت: «مقدار استفاده از آنتی‌بیوتیک در جهان عظیم و بیش از 3۰۰هزار تن در سال است.»

       با توجه به اینکه آنتی‌بیوتیک‌ها در مقیاس میلی‌گرم توزیع می‌شوند، او می‌افزاید که این میزان به معنای مصرف 73 میلیارد دوز از آنتی‌بیوتیک یا در حدود 10 دوز برای هر مرد، زن و کودک در جهان است.
منبع: Reuters
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: