کد خبر: ۱۲۴۷۷۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۰ - ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - 2016September 26
شفا آنلاین>سلامت>معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: سونامی خطرناک سرطان ناشی از مصرف مواد دخانی جامعه را تهدید می کند.
 به گزارش شفا آنلاین، سید مهدی طباطبایی افزود: بیش از 10درصد جمعیت کشور مصرف کننده دخانیات هستند که در این میان الگوی مصرف قلیان و دخانیات زنگ خطر جدی بحساب می آید و دخانیات عامل تشدید انواع بیماری ها و سرطانهاست.

 وی اظهار داشت: سیستان و بلوچستان بعد از بوشهر مقام دوم کشور را در زمینه مصرف قلیان دارد .

وی ادامه داد: اثرات زیانبار دود سیگار و قلیان در زنان بیشتر از مردان است و بروز مشکلاتی نظیر حاملگی خارج از رحم، سقط غیر ارادی و کمبود وزن نوزاد در هنگام تولد در بین زنانی که سیگار می کشند بیشتر از سایر زنان  است.

وی خاطرنشان کرد: دخانیات عامل بروز حدود 13 نوع سرطان می باشد و مصرف  قلیان همانند سیگار می تواند خطر ابتلا به سرطان، بیماری قلبی، سکته، افزایش فشارخون، مشکلات بارداری، بیماری های لثه و غیره را افزایش دهد.

دکتر طباطبایی ادامه داد: متاسفانه براثر مصرف دخانیات سالانه 6 میلیون نفر در جهان جان خود را از دست می دهند که 600 هزار نفر این افراد مصرف کننده نبوده بلکه تنها در معرض دود دست دوم قرار گرفته اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تصریح کرد: برای کاهش ابتلا به مواد دخانی باید هم میزان عرضه و هم تقاضا کاهش یابد و برای ریشه کنی جدی این پدیده با عزم ملی ضمن فرهنگ سازی در جامعه برخی خلاء های قانونی نیز با همکاری نهادها برطرف شود.

معاون بهداشتی دانشگاه با اشاره به اهمیت مبارزه با مواد دخانی گفت مبارزه با دخانیات از برنامه های مهم این دانشگاه است بطوری که در سه ماه نخست امسال 55 واحد عرضه قلیان در حوزه این دانشگاه پلمپ شده است و ومسئولین این مراکز به دادگاه معرفی شده اند..

وی گفت: با توجه به اهمیت مبارزه با مواد دخانی به مناسبت روز جهانی بهداشت محیط ویژه برنامه های مختلفی در حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نظیر انجام برنامه های ویژه در زندانهای استان ، برنامه های آموزشی برای مدارس، ساماندهی زباله گردها، هماهنگی در مورد پلمپ قلیان سراها انجام خواهد شد.
برچسب ها: دخانیات ، سلامت ، سرطان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: