کد خبر: ۱۲۴۷۲۴
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - 2016September 27
شفا آنلاین>سلامت>بانک جهانی می‌گوید درصورتی‌که اجازه گسترش بی‌رویه به مقاومت دارویی به آنتی‌بیوتیک‌ها در انسان‌ها و حیوانات داده شود، حدود ۲۸ میلیون نفر تا سال ۲۰۵۰ میلادی به‌سوی فقر سقوط خواهند کرد و یک قرن پیشرفت در زمینه بهداشت از میان خواهد رفت.
به گزارش شفا آنلاین،در گزارش این بانک که به دنبال اجلاسی درباره همین موضوع در سازمان ملل منتشره شده، آمده است که تا سال ۲۰۵۰، تولید ناخالص ملی سالانه جهان حداقل ۱/۱ درصد کاهش خواهد یافت؛ اگرچه این کاهش ممکن است به ۳/۸ درصد هم برسد که برابر با کاهش ایجاد شده در بحران مالی ۲۰۰۸ است.

       استفاده روزافزون و سوءاستفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها و سایر داروهای ضد میکروبی در درمان افراد و دامداری، تا حدودی موجب پیدایش ابر میکروب‌های مقاوم به داروها شده است.

       تیم ایوانس، مدیر بخش بهداشت، تغذیه و جمعیت بانک جهانی می‌گوید: «ما نمی‌توانیم از عهده از دست دادن دستاوردهایی که در قرن اخیر در عصر آنتی‌بیوتیک کسب کرده‌ایم، برآییم. با هر معیاری، هزینه بی‌توجهی در مقابل مقاومت ضد میکروبی بسیار زیاد است و نیاز به برخورد فوری و قاطعانه دارد.»

       بر اساس یافته‌های یک گزارش، در دامداری مقدار بیشتری از آنتی‌بیوتیک‌ها نسبت به درمان انسان‌ها استفاده می‌شود و بسیاری از آن برای افزایش رشد حیوانات به جای درمان حیوانات بیمار است. امروزه عفونت‌های مقاوم به دارو سالانه نیم میلیون نفر را می‌کشد که این تعداد می‌تواند تا سال ۲۰۵۰، به بیش از 10 میلیون تن برسد و هزینه‌های درمان را بالا خواهد برد.

       دامداران هم بسیار تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. بانک تخمین می‌زند در صورت عدم کنترل این معضل، تولید جهانی دام تا ۲۰۵۰ ممکن است بین ۲/۶درصد و ۷/۵ درصد در سال سقوط کند.

       بر اساس این گزارش، برای حل این مشکل به سرمایه‌گذاری فوری در حوزه دامپزشکی کشورهای درحال‌توسعه نیاز است. همچنین به نظارت بر بهبود بیماری، آزمایشگاه‌های تشخیصی برای اطمینان از شناسایی سریع یک بیماری، بازرسی از مزارع و کشتارگاه‌ها، آموزش دامپزشکان و نظارت بر استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها احتیاج داریم.

       طبق تخمین سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو)، سالانه ۶۰۰۰۰ تن داروهای آنتی‌بیوتیکی در پرورش دام استفاده می‌شود که این رقم با توجه رشد تقاضا برای محصولات حیوانی افزایش خواهد داشت. یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای جلوگیری از گسترش میکروب‌های مقاوم به دارو در مواد غذایی، ترویج عملیات درست دامداری است.

       بانک جهانی برآورد کرده است که سرمایه‌گذاری سالانه نزدیک به ۹ میلیارد دلاری در دامپزشکی و بهداشت انسانی برای غلبه بر این موضوع موردنیاز است. برگشت سرمایه مورد انتظار برای این بودجه، بین ۲ تا ۵/۴ تریلیون دلار یا حداقل ۱۰ تا ۲۰ برابر هزینه تخمین زده می‌شود که به ایجاد اراده سیاسی لازم جهت این سرمایه‌گذاری کمک خواهد کرد.
منبع: Reuters

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: