کد خبر: ۱۲۴۷۱۶
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۵ - ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - 2016September 27
شفا آنلاین>سلامت> بیماری درد شانه، دردی است شایع و به چندین دلیل ممکن است رخ دهد. این دلایل که در شماره گذشته به تفصیل در مورد آنها صحبت شد، عبارتند از: بورسیت‌ها، التهاب و تورم غلاف تاندون (تنوسینوویت)، التهاب تاندون‌های عضله چرخاننده شانه، آرتروپاتی یا پارگی عضله چرخاننده شانه، شانه منجمد یا چسبندگی کپسول مفصلی شانه، آرتروز، بی ثباتی (لقی) شانه و فیبرومیالژیا.
به گزارش شفا آنلاین،   همچنین به بعضی از درمان‌های آن مانند استفاده از کیسه یخ، دارودرمانی و فیزیوتراپی اشاره شد. در ادامه، در مورد دیگر درمان‌ها صحبت خواهد شد.

اولتراسوند
       اولتراسوندتراپی(US) یا درمان توسط فراصوت، روشی است که در آن آسیب‌هایی مانند ضرب‌دیدگی عضلات، با استفاده از امواج صوتی بالاتر از محدوده شنوایی انسان درمان می‌شوند. اساس این روش درمان، بر پایه تحریک یا حتی تهییج بافت، با استفاده از امواج صوتی است. در اولتراسوندتراپی، از صدایی با فرکانس بالا برای گرم کردن یک ناحیه و افزایش گردش خون در آن ناحیه استفاده می‌شود. این روش با ایجاد واکنش هیستامینی در بدن، باعث ارتقاء درمان و کاهش التهاب و کاستن از تورم تاندون‌ها می‌شود.

تحریک الکتریکی ماوراء پوستی عصب
       تحریک الکتریکی ماوراء پوستی عصب یا TENS، شکلی از تحریک الکتریکی است که سال‌ها از آن به عنوان یک شیوه درمانی فیزیکی برای کمک به کنترل و مهار درد بیماران استفاده می‌شده است.

       هنگام استفاده از TENS، مواد شیمیایی خاصی در بدن آزاد می‌شوند تا به شما کمک کند احساس خوبی داشته باشید.

       این مواد شیمیایی، شبیه مواد شیمیایی هستند که در زمان ورزش و انجام تمرینات، در بدن انسان آزاد می‌شوند، از جمله اندورفین‌ها.

کرایوتراپی
       کرایوتراپی که به آن سرما درمانی هم می‌گویند، به انواع مختلفی از استعمال سرما اطلاق می‌شود که می‌تواند از راه‌های متعدد به درمان آسیب‌های ورزشی به طور موثر کمک کند.

       از این روش برای مداوای آسیب‌ اسکلتی-عضلانی بافت نرم استفاده می‌شود. این کار بدن را به چندین روش تحت تاثیر قرار می‌دهد ازجمله، کاهش جریان خون به ناحیه آسیب دیده (که در نتیجه باعث کاهش تورم می‌شود)، ایفای نقش به عنوان داروی مسکن (عامل بی‌حسی)، کاهش گرفتگى‌ عضله‌، و کاهش سوخت و ساز بافت.

طب سوزنی
       طب سوزنی می‌تواند با بالابردن میزان مسکن‌های طبیعی ضد درد، که خود بدن آنها را تولید می‌کند و به آن اندورفین می‌گویند، میزان درد را محدود سازد.

ماساژ درمانی
       ماساژ درمانی، امراض شما (مانند التهاب مفاصل، بورسیت‌ها، پارگی عضله و ...) را درمان نمی‌کند، اما می‌توان آن را به عنوان راهی در نظرگرفت که به حرکت و عملکرد شانه شما کمک کند و درنتیجه تنش و فشار را روی عضلات و تاندون‌ها تسکین دهد و از ایجاد التهاب بعدی پیشگیری کند.

دستکاری مفصل یا مانیپولاسیون مفصل
       از این روش هنگامی استفاده می‌شود که شانه بیمار جابه‌جا شده باشد، و بیمار باید تحت بیهوشی عمومی قرار بگیرد. در طول انجام این فرآیند، زمانی که بیمار خوابیده است، شانه بیمار آرام‌آرام حرکت داده شده و کشیده می‌شود.

کار درمانی
       اگر مشکل شانه بیمار، فعالیت‌های روزانه او را مانند لباس پوشیدن، شستشو و رانندگی دشوار سازد، یک متخصص کاردرمانی می‌تواند برای کاهش فشار روی شانه بیمار، ‌برای مساعدت به او ابزار و وسایل کمکی خاصی را توصیه کند یا را‌ه‌های متفاوتی را برای انجام کارها پیش پای بیمار بگذارد.

تزریق استروئید
       تزریق استروئید می‌تواند به بسیاری از مشکلات شانه کمک کند. استروئید اغلب همراه با بی‌حسی موضعی تزریق می‌شود و امکان دارد درد بیمار سریعا و به‌طور کامل تسکین یابد.

       این تزریق‌ها التهاب را کاهش می‌دهد و به بیمار اجازه می‌دهد شانه خود را راحت‌تر حرکت دهد، هرچند بیمار در دوهفته اول پس از تزریق، نبایستی برای انجام هیچ کاری بیش از حد شانه خود استفاده کند.

عمل جراحی
       درشرایط خاصی ممکن است عمل جراحی روی شانه لازم باشد. برای مثال، هنگام پارگی عضله گرداننده شانه، برای بازسازی و مرمت آسیب عضله. در رفتگی هم ممکن است به عمل جراحی نیاز پیدا کند. بسیاری از جراحی‌ها را می‌توان از طریق آرتروسکوپی(درون‌بینی مفصل) انجام داد، با این روش تمامی «زخم‌ بافت‌های»‌ به‌جامانده را از بین می‌رود و ضمنا به اندازه جراحی سنتی موجب ایجاد ترس نمی‌شود و به اندازه آن به ریکاوری نیازی نیست.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: