کد خبر: ۱۲۴۷۰۶
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - 2016September 27
شفا آنلاین>اجتماعی>چشم‌انداز خارجی دفتر ریاست سازمان جهانی بهداشت که از امتداد دریاچه ژنو تا قله‌های آلپ کشیده شده، خیره‌کننده است، اما منظره داخل آن کمتر جالب‌توجه است: مبلمان قدیمی و گلدان‌های رهاشده، دفتر مارگارت چن، مدیرکل این سازمان را در طبقه هفتم تشکیل می‌دهند.
  به گزارش شفا آنلاین،  چیدمان عاری از مبالغه با سبک او هم‌خوانی دارد. چن در مصاحبه با رویترز گفت: «من یک خدمتگزار بین‌المللی مدنی هستم. من اینجا هستم تا به کشورها برای گفتگو و یافتن راه‌حل‌ها کمک کنم.»

       رویکرد بی‌سروصدا و مبتنی بر رضایت طرفین چن، منجر به حفظ نوسان در سازمان برای نزدیک به یک دهه شده است. این معلم سابق و پزشک چینی می‌گوید، نتایج پایداری مانند پیشرفت به‌سوی پوشش جهانی بهداشت و بهبود آمادگی در همه‌گیری‌ها را به دست آورده است.

       وی می‌افزاید: «اگر شما می‌خواهید در زمینه سلامت همگانی در سراسر جهان موفق باشید، نیاز به گرد هم آوردن تمامی شرکا با یکدیگر دارید. یک ضرب‌المثل آفریقایی می‌گوید: اگر می‌خواهید سریع پیش بروید، تنها گام بردارید. اگر می‌خواهید تا دوردست بروید، با یکدیگر حرکت کنید.» اما به‌عنوان طلسم پنج‌ساله دوم او، کارشناسان بهداشت همگانی متعددی اظهار می‌کنند که توافق جمعی دیگر کافی نیست. در ماه مه، 10 نفر از متخصصان با‌نفوذ بهداشت جهانی درباره سازمان جهانی بهداشت به ژورنال پزشکی بریتانیا (BMJ) نوشتند: «رهبری تحول‌آفرین باید وجود داشته باشد.» به گفته آنان، سازمان ملل متحد نیازمند اصلاحات استراتژیک است و احتیاج به یک مدیرکل جدید جسور دارد که می‌تواند بر صحنه جهانی فرماندهی کند.

       رویترز در گفتگو با هشت کارشناس دیگر نیز نظرات مشابهی را شنیده است. جرمی فارار، رئیس یک خیریه بهداشت عمومی می‌گوید هر کسی که مسئولیت را از چن تحویل می‌گیرد، باید «الهام‌بخش این احساس باشد که سازمان می‌داند چه می‌کند، اعتمادبه‌نفس را در کشورهای عضو ایجاد کند و بهترین افرادی را که مایل به همکاری هستند، به کار گیرد.» به نظر آن‌ها، سازمان جهانی بهداشت نفوذش را از دست داده و در خطر شکست بیشتر است. باوجوداینکه سازمان جهانی بهداشت دارای پیکره جهانی است، قدرت خرید نسبتا کمی دارد: 3/4 میلیارد دلار در طول بیش از دو سال در قیاس با حدود سه برابر این میزان در مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های آمریکا.

        سایر سازمان‌ها، سرمایه بزرگی را از بشردوستان سلامت همگانی جذب کرده و گام‌هایی را خارج از سازمان جهانی بهداشت در زمینه‌های کلیدی برداشته‌اند. آن‌ها عبارتند از اتحاد برای بهبود دسترسی به واکسن در کودکان کشورهای فقیر و صندوق جهانی برای مبارزه با ایدز، سل و مالاریا. اخیرا وظیفه مقابله با مقاومت ضدمیکروبی -گسترش جهانی ابر میکروب‌هایی که به آنتی‌بیوتیک جواب نمی‌دهند- نه توسط سازمان جهانی بهداشت بلکه به‌وسیله یک گروه مستقل به سرپرستی جیم اونیل، اقتصاددان سابق شرکت گلدمن ساکس رهبری می‌شود.

       به گفته چن، ضروری بود تا به سخنان منتقدان سازمان جهانی بهداشت «گوش داده و عکس‌العمل نشان دهد»؛ ولی این به معنای موافقت با همه این انتقادات نیست. در هر شغلی، موانعی در برابر آنچه می‌توانید انجام دهید، وجود دارد. اکنون بعد از ۱۳ یا ۱۴ سال کار در سازمان جهانی بهداشت، می‌فهمم که شما چه‌کار می‌توانید انجام دهید و چه‌کاری نمی‌توانید.

       تغییر سازمان جهانی بهداشت که ۷۰۰۰ کارمند در ۱۵۰ دفتر در سراسر دنیا دارد، آسان نخواهد بود. برخی از اعضا مانند کشورهای جنوب صحرای آفریقا، سیستم‌های بهداشتی بسیار متفاوتی نسبت به کشورهای ثروتمندتر غربی دارند. در نتیجه امکان دارد منافع سیاسی محلی مانع از پیشرفت اولویت‌های سلامت جهانی شود. شش متخصص بین‌المللی بهداشتی شامل چهار نفر از اروپا، به دنبال رقابت برای پست مدیرکل سازمان جهانی بهداشت (WHO) پس از پایان دوره تصدی مارگارت چن، رئیس فعلی، در ماه ژوئن آینده هستند. نامزدهای این مقام در روز جمعه اعلام شدند: ازجمله دیوید نابارو از بریتانیا که فرستاده ویژه سازمان ملل برای ابولا در طول بحران سال ۲۰۱۴-۱۵ بود و تِدروس آدانوم، وزیر امور خارجه و وزیر سابق بهداشت اتیوپی. همچنین دیگر نامزدها شامل سانیا نیشتار، وزیر سابق کابینه پاکستان؛ فیلیپ داست-بلیزی، وزیر سابق بهداشت فرانسه، فلاویا بوستره ایتالیایی، معاون کنونی مدیرکل سازمان جهانی بهداشت و میکلوش کوتزسکا، وزیر سابق بهداشت مجارستان هستند.

       در بیانیه سازمان جهانی بهداشت در ژنو، پست مدیرکل به‌عنوان یک «مدیر ارشد فنی و اداری» که بر فعالیت بین‌المللی بهداشتی سازمان نظارت می‌کند، توصیف شد.

       چن که در سال ۲۰۰۶ منصوب شده بود، به جهت پاسخ ملایم سازمان جهانی بهداشت به همه‌گیری مرگبار ابولا در غرب آفریقا که در ۲۰۱۴-۱۵ شدت گرفت و بیش از ۱۱۳۰۰ نفر را به کام مرگ فرستاد، تحت فشار قرار گرفته است. او در ۳۰ ژوئن سال ۲۰۱۷ این مقام را ترک خواهد کرد تا راه را برای جانشینی مدیرکل جدید هموار کند.

       فرایند انتخابات سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد که هیئت اجرایی این سازمان تا ژانویه ۲۰۱۷، یک فهرست حداکثر پنج‌نفری را اعلام خواهد کرد. این هیئت با آن‌ها مصاحبه می‌کند تا به سه نفر برای شرکت در مجمع جهانی بهداشت در ماه مه ۲۰۱۷ برسند؛ جایی که ۱۹۴ عضو سازمان جهانی بهداشت برای انتخاب یک برنده رای خواهند داد. این سازمان با مدیریت درست و اصلاحات صحیح، پتانسیل عظیم جهانی دارد.
منبع: Reuters
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: