کد خبر: ۱۲۴۵۷۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۹ - ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - 2016September 25
شفاآنلاین>سلامت>آنفلوآنزا نوعی بیماری تنفسی ناشی از ویروس آنفلوآنزا است و تزریق واکسن یکی از روش های مقابله با این بیماری است که پزشکان استفاده از آن را برای افراد در معرض خطر از جمله افراد بالای 60 سال، کودکان، زنان باردار و بیمارانی با ضعف سیستم ایمنی ضروری می دانند.
به گزارش شفا آنلاین : مهمترین علایم آنفلوآنزا تب، سرفه، گلودرد، آبریزش بینی، درد عضلانی و خستگی شناخته شده و شایعترین زمان ابتلا به آن از مهر تا اسفندماه است.
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، تزریق واکسن آنفلوآنزا را برای تمام افراد بالای 6 سال ضروری می داند. سال های گذشته در برخی از کشورها، استفاده از اسپری بینی ضد آنفلوآنزا به جای واکسن برای کودکان 2 تا 8 ساله تجویز می شد که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها اعلام کرد اسپری آنفلوآنزا در پیشگیری از ابتلا موثر نیست و از سال 2013 تا 2016 اسپری تجویز نمی شود.

** بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفلوآنزا
پزشکان اوایل پاییز را بهترین زمان برای تزریق واکسن می دانند. مصونیت در برابر بیماری تقریبا دو هفته پس از تزریق صورت می گیرد.
اگر فردی سرما خورده باشد، 10 روز پس از بهبودی کامل زمان مناسب برای تزریق واکسن است.

** ممنوعیت واکسن برای برخی افراد
واکسن برای کودکان زیر 6 سال و افرادی که در برابر واکسن سابقه آلرژی دارند توصیه نمی شود. تزریق واکسن در دورانی که فرد تب دارد نیز توصیه نمی شود، تا زمانی که تب فروکش کند.
مطالعات نشان می دهد واکسن برای زنان باردار در هر مرحله از بارداری کاملا بی خطر است. تزریق واکسن در دوران بارداری، نوزاد را نیز در ماه های اول تولد ایمن می کند.

** عوارض جانبی واکسن آنفلوآنزا
معمولا واکسن آنفلوآنزا با عوارض خفیفی از جمله درد، قرمزی و تورم در ناحیه تزریق و کمی درد و تب همراه است. عوارض شدیدتر معمولا دیده نمی شود.

** واکسن آنفلوآنزا و ابتلا به آنفلوآنزا
معمولا این تصور وجود دارد که تزریق واکسن آنفلوآنزا سبب ابتلا به ویروس خفیف می شود. این تصور به هیچ وجه پایه و اساس علمی ندارد؛ چرا که ویروس موجود در واکسن کاملا غیر فعال است.

** تاثیر واکسن آنفلوآنزا در پیشگیری از بیماری
اثربخشی واکسن آنفلوآنزا به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهمترین آن مطابقت واکسن با ویروس های موجود در محیط در سال مربوطه است. سلامتی جسمانی بیمار نیز باعث می شود که اثربخشی واکسن بیشتر شود؛ تحقیقات نشان می دهد که استفاده از ویروس احتمال ابتلا به آنفوآنزا را 60 درصد کاهش می دهد.

** برخی از عوارض نادر واکسن عبارتند از:
• واکنش های آلرژیک
• اختلال تنفسی
• تورم اطراف چشم و لب
• کهیر
• سرگیجه
• تب بالا
آنفلوآنزا یک بیماری جدی به ویژه در کودکان، بزرگسالان 65 سال به بالا، افرادی با سیستم ایمنی ضعیف و زنان باردار است.
واکسن آنفلوانزا هرسال با توجه به ویروس های رایج همان سال تولید می شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: