کد خبر: ۱۲۴۵۷۳
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۵ - ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - 2016September 26
شفا آنلاین>اجتماعی>یک پژوهش جدید نشان داده ممکن است کند کردن روند افزایش ابر میکروب‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک به کاری بیش از تنها مهار استفاده بیش از اندازه از آنتی‌بیوتیک‌ها یا حذف مواد شیمیایی ضد میکروبی از محصولات خانگی مانند صابون و لوازم آرایشی نیاز داشته باشد.
به گزارش شفا آنلاین،  همچنین به گفته دکتر اریکا هارتمن، پژوهشگر ارشد این مطالعه امکان دارد احتیاج به بررسی بیشتری بر روی مواد شیمیایی ضد میکروبی مثل تریکلوزان که در گرد‌ و غبار داخل خانه یافت می‌شوند، وجود داشته باشد. محققان می‌گویند، ما نیاز داریم تا راه‌هایی جایگزین برای استفاده از ضد میکروب‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها در همه جا اعم از داخل خانه، در کشاورزی و در پزشکی پیدا کنیم تا به صورت حقیقی بر معضل مقاومت آنتی‌بیوتیکی غلبه کنیم. در برخی از موارد مثل صابون‌های خانگی، به کلی استفاده از آنها باید کنار گذاشته شود.

       این پژوهشگران نمونه‌هایی از گرد و غبار را از یک محیط خانگی و مرکز آموزشی تحلیل و بررسی کردند و دریافتند که ارتباطی میان مواد شیمیایی ضد میکروبی و ژن‌های مقاومت آنتی‌بیوتیکی در میکروب‌ها وجود دارد.

       به عنوان مثال نمونه‌های گرد و غبار با مقادیر بالاتری از تریکلوزان، همچنین دارای میزان بیشتری از یک ژن که در مقاومت به چندین دارو نقش دارد، بودند. با اینکه آنها مقادیر بسیار کمی از تریکلوزان را پیدا کرده‌اند - کمتر از آنچه بسیاری از محصولات خانگی وجود دارد – این رابطه آشکار می‌کند که نیاز به بررسی چگونگی مشارکت احتمالی این مواد شیمیایی در گرد و غبار در مقاومت آنتی‌بیوتیکی وجود دارد. سازمان غذا و داروی آمریکا اوایل ماه جاری، فروش بدون نسخه صابون‌های جامد و برخی دیگر از محصولات مصرفی که حاوی تریکلوزان و دیگر مواد شیمیایی ضد باکتریایی بودند را ممنوع اعلام کرد. این ممنوعیت شامل مواد ضد عفونی‌کننده دست یا محصولات ضد باکتری مورد استفاده در بیمارستان‌ها نمی‌شود. همچنین این ممنوعیت درباره تعداد زیادی از دیگر محصولاتی که حاوی این مواد شیمیایی هستند، از جمله رنگ‌ها، خمیر دندان، اسباب بازی کودکان، ملافه و ظروف آشپزخانه صدق نمی‌کند.

       یکی از محققان می‌افزاید: «در حال حاضر، ما نمی‌دانیم که چه مقدار از تریکلوزانی که در گرد و غبار مشاهده می‌کنیم، ناشی از صابون در مقابل سایر محصولات (مصالح ساختمانی، رنگ‌ها، پلاستیک‌ها و...) است. در بسیاری از موارد، مواد شیمیایی ضدمیکروبی می‌توانند حذف شوند و محصول همچنان کارایی خود را حفظ کند.» این مطالعه نشان نمی‌دهد که اثرات بالقوه مواد شیمیایی موجود در گرد و غبار چگونه با تاثیر سایر عوامل موثر در مقاومت آنتی‌بیوتیکی مانند نسخه‌های غیر ضروری حاوی آنتی‌بیوتیک یا استفاده بیش از حد از آنها در خوراک دام قابل مقایسه است.

       مهم است که توجه کنیم همه مواد ضد میکروبی برابر نیستند. بعضی مثل شوینده‌های دست با پایه الکلی، دیواره‌های سلولی باکتری را نابود می‌کنند و مقاومتی به این مواد دیده نشده است.
Reuters

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: