کد خبر: ۱۲۴۵۴۷
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۰ - ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - 2016September 24
شفا آنلاین>سلامت>رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از پیشرفته‌ترین راه‌های درمان بیماری‌ها در حال حاضر اهدای عضو است.
به گزارش شفا آنلاین، علی نوبخت در سیزدهمین مراسم جشن نفس که به مناسبت بزرگداشت پیوند اعضا در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد، با بیان اینکه یکی از پیشرفته‌ترین راه‌های درمان بیماری‌ها پیوند اعضا است، گفت: در درمان بیماران به همت اساتید مملکت و دیگر پرسنل مربوطه، این موضوع در کشورمان پیشرفت فراوانی داشته و ایران در جهان نقش شناخته‌شده‌ای دارد.

رییس هیات مدیره انجمن حمایت از اهدای عضو ایرانیان خاطرنشان کرد: این انجمن وابسته به مردم و غیردولتی است و ضرورت تشکیل آن به این جهت بوده که در گذشته پیوند اعضا با مبالغ زیادی به کشور انگلیس ارجاع داده می‌شد اما با همت مسئولین مربوطه مساله پیوند اعضا در کشور ما جا افتاد، از پیوند کلیه آغاز شد و پیوندهای دیگر اعضا نیز پیشرفت پیدا کرد.

وی ادامه داد:‌ تا چند سال گذشته می‌دیدیم در قسمت دولتی این موضوع نقص‌هایی وجود دارد که با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید ضرورت تشکیل شورای عالی پیوند اعضا به آقای دکتر هاشمی وزیر بهداشت گزارش شد و ایشان سریعا دستور تشکیل این شورا را دادند.

نوبخت همچنین بیان کرد: در این دولت مسائل دولتی مربوط به پیوند اعضا به نحو احسن تشکیل شد و معاونت این قسمت در وزارت بهداشت به ما کمک کرد و توانستیم در اواخر سال 93 انجمن حمایت از اهدای عضو ایرانیان را تشکیل دهیم و در سال 94 نیز پروانه کار را از وزارت کشور گرفتیم تا این کار بزرگ به اوج خود برسد.

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یادآور شد: به دلیل حجم بالای تصادفات جاده‌ای در کشور، حدود 5 تا 8 هزار نفر به نوعی دچار مرگ مغزی می‌شوند که حداقل 50 درصد این افراد می توانند اهدای عضو کنند. در یک سال گذشته 800 مورد اهدای عضو از افراد مبتلا به مرگ مغزی داشتیم و رضایتمندی از خانواده‌ها از 5 درصد به 70 درصد رسیده است.

وی گفت: البته تمام مشکل اهدای عضو رضایت خانواده‌ها نیست و باید آموزش‌هایی نیز برای این کار در دانشگاه‌ها داده شود تا شاهد نهادینه‌شدن این کار مهم در جامعه باشیم.

نوبخت در پایان یاد و خاطره شهدای 8 سال دفاع مقدس را نیز گرامی داشت.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: